27 514 läst ·
117 svar
28k läst
117 svar
Aqara U200 på Assa 2000?
N nu1mlock skrev:Jag hade ASSA 2002 och satte U200 istället för vredet på insidan. Jag hade endast ett vred på insidan, inga extra nyckelhål eller nåt. Inga problem och det krävs absolut ingen låssmed. Jag är så långt ifrån händig man kan vara och det gick jättebra. Jag har för mig att jag har fotat eller förklarat närmare tidigare i tråden.
Däremot har jag nu bytt till ett kvartvarvslås för det låter förjävligt när U200 snurrar så länge som det gör med ASSA 2000 och 2002.
Är inte heller händig alls, men ska bli intressant att testa detta. Jag vill helst inte ha två vred liksom, det är där skon klämmer lite. Går det låsa upp från båda sidor med nyckel om man hade velat det eller försvinner den möjligheten med detta lås?D Dr.Feelgood skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur du än gör så behöver du ta bort låscylindern på insidan och då kan du inte låsa med nyckel. Behåller du vredet så kan du låsa med det, men då kan du inte låsa upp med Aqara låset. Jag behöll vredet då det var lite plats kring handtaget och monterade låset högre upp. Teoretiskt kanske kan du montera den horisontellt åt höger på vredet, men den kommer att täcka för handtaget. Det blir svårt att greppa handtaget när man skall öppna dörren.M muli skrev:
Vill kunna låsa upp från utsidan egentligen med nyckel ifall den skiter sig. Antar det kräver omkalibrering då, men det är inte i första hand mankommer vilja använda den.D Dr.Feelgood skrev:Hur du än gör så behöver du ta bort låscylindern på insidan och då kan du inte låsa med nyckel. Behåller du vredet så kan du låsa med det, men då kan du inte låsa upp med Aqara låset. Jag behöll vredet då det var lite plats kring handtaget och monterade låset högre upp. Teoretiskt kanske kan du montera den horisontellt åt höger på vredet, men den kommer att täcka för handtaget. Det blir svårt att greppa handtaget när man skall öppna dörren.
Hur menar du ta bort låscylindern? Räcker det inte med att bara ta bort cylinderringen ? Ser ut som det på videona. Tänker att man kanske lossar av vredet och låter den hänga framför vredet isf. Men vill inte ha en ful lösning heller.
Har du nån bild på hur det blev hos dig med den upp och ner? Kunde man använda vredet? Känns som att det är key only på insidan.
Du kommer alltid kunna låsa upp med nyckel från utsidan men inte från insidan. Det krävs ingen omkalibrering om du gör det.M muli skrev:Vill kunna låsa upp från utsidan egentligen med nyckel ifall den skiter sig. Antar det kräver omkalibrering då, men det är inte i första hand mankommer vilja använda den.
Hur menar du ta bort låscylindern? Räcker det inte med att bara ta bort cylinderringen ? Ser ut som det på videona. Tänker att man kanske lossar av vredet och låter den hänga framför vredet isf. Men vill inte ha en ful lösning heller.
Har du nån bild på hur det blev hos dig med den upp och ner? Kunde man använda vredet? Känns som att det är key only på insidan.
Jag har aldrig haft något lås på insidan, endast vred (låset är valfritt på ASSA 2000/2002) så jag satte U200 istället för mitt vred.
Bry er inte om hålen i dörren, dom är från ett värdelöst lås från ID Lock.
Flikar in här. ASSA 2002. Jag satte min upp och ner, alltså med U200 låsvred över befintligt vred och inte nyckelcylindern då jag i någon mån ville behålla hemmabekväm/bortasäker i dörren.M muli skrev:Vill kunna låsa upp från utsidan egentligen med nyckel ifall den skiter sig. Antar det kräver omkalibrering då, men det är inte i första hand mankommer vilja använda den.
Två nackdelar med detta:
- ASSA 2002 har återfjädrande vred så man får ingen tillförlitlig låst/upplåst status från låset. U200 går inte kalibrera på återfjädrande lås/vred. "Hjälper" man till vid manuell kalibrering och håller kvar vredet lyckas kalibreringen men när den sedan ska låsa/låsa upp kommer den tro att låset fastnat. Alltså, låser/låser upp korrekt men larmar varje gång.
- Detta gör mig inget då låset är i groventrén och knappt hörs in, och korrekt låst/upplåst status fixar jag själv tillsammans med en dörrsensor och automationer i Home Assistant.
- Fick kapa en bit av brickan runt handtaget för att ens få plats.
Mitt 2002 hade inte återfjädrande så det är nog valfritt eller så finns det olika varianter. Låsstatus för U200 var alltid korrekt.Vemvare skrev:
Flikar in här. ASSA 2002. Jag satte min upp och ner, alltså med U200 låsvred över befintligt vred och inte nyckelcylindern då jag i någon mån ville behålla hemmabekväm/bortasäker i dörren.
Två nackdelar med detta:
- ASSA 2002 har återfjädrande vred så man får ingen tillförlitlig låst/upplåst status från låset. U200 går inte kalibrera på återfjädrande lås/vred. "Hjälper" man till vid manuell kalibrering och håller kvar vredet lyckas kalibreringen men när den sedan ska låsa/låsa upp kommer den tro att låset fastnat. Alltså, låser/låser upp korrekt men larmar varje gång.
- Detta gör mig inget då låset är i groventrén och knappt hörs in, och korrekt låst/upplåst status fixar jag själv tillsammans med en dörrsensor och automationer i Home Assistant.
Gissar på att ditt vred satt över låscylindern längst upp (där jag hade nyckelcylinder) och inget håll var borrat för mitten (vredet) som är återfjädrande?N nu1mlock skrev:
Men kan ju finnas olika varianter med. Vredet i mitten på mitt är iaf återfjädrande och kvartsvarv.
Ja, precis så! Mitt vred satt där du har ditt lås och det är inget annat hål borrat. Jag visste inte att det nedre, där du har ditt vred, ar återfjädrande. Men då stämmer det!Vemvare skrev:
Du har 2 cylindrar på låset, en på utsidan och en på insidan, du tar bort den på insidan och monterar vredmedbringaren där som kopplas mot Aqara vredet. När du låser med nyckel utifrån så vrider du på aqara vredet, det blir som att man låser med nyckel i båda ändar.M muli skrev:Vill kunna låsa upp från utsidan egentligen med nyckel ifall den skiter sig. Antar det kräver omkalibrering då, men det är inte i första hand mankommer vilja använda den.
Om du inte vill ha vred både på Aqara U200 och vredskylten så byter du vredskylten (4294) mot en täckskylt som täcker över det gamla hålet där vredet sitter idag.M muli skrev:
Aqara U200 är tänkt att ersätta låscylindern på insidan men låscylindern på utsidan blir kvar men den låscylindern bör endast användas i nödfall.
Hej!Vemvare skrev:
Flikar in här. ASSA 2002. Jag satte min upp och ner, alltså med U200 låsvred över befintligt vred och inte nyckelcylindern då jag i någon mån ville behålla hemmabekväm/bortasäker i dörren.
Två nackdelar med detta:
Jag har försökt montera mitt Aqara U200-lås på ett ASSA 2000 men inte riktigt lyckats. Försökte montera med medköpt medbringare men får inte riktigt att passa. Medbringaren man köper hos Jula/Biltema är ju ett kors. Min är bara rak?Se bild
Efter att jag såg ditt inlägg så fick jag upp hoppet lite.
Har kikat på det nu ikväll och det verkar som att det kommer att fungera. Jag kommer också behöva kapa brickan ovan dörrtrycket. Men hur satte du upp ditt? Skruvar eller dubbelhäftande tejp som följde med?
Det fick bli skruv. När nyckelcylinder och vred försvann fanns inget kvar som höll fast täckskylten mot dörren förutom handtaget längst ner. Så skruven går genom täckskylten in i dörren och håller allt på plats.A A.C.U skrev:Hej!
Jag har försökt montera mitt Aqara U200-lås på ett ASSA 2000 men inte riktigt lyckats. Försökte montera med medköpt medbringare men får inte riktigt att passa. Medbringaren man köper hos Jula/Biltema är ju ett kors. Min är bara rak?Se bild
Har kikat på det nu ikväll och det verkar som att det kommer att fungera. Jag kommer också behöva kapa brickan ovan dörrtrycket. Men hur satte du upp ditt? Skruvar eller dubbelhäftande tejp som följde med?
I bilden syns en cylinderhylsa samt sitter det en förlängare i botten, båda ska tas bort innan det nya monteras.A A.C.U skrev:Hej!
Du kan behöva kortare HHS (HögHållfasthetsSkruv)skruvar då de kan bli för långa utan cylinderförlängaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden