F Frsto skrev:
Har ni 360 graders låsning eller inte? Jag har ju valt att sätta in ett nytt låshus utan detta i mina två lägenheter, för att slippa den här typen av problem med omkalibreringar som annars kommer som ett brev på posten.
Ja, precis. Eller egentligen kan man väl vrida 900 grader eller så. Jag vill byta till kvartvarvslås men då passar inte slutblecket jag har. Men problemet jag hade var att låset bara pep till, det vred aldrig på låset utan att man gick in i kalibreringsmenyn.
 
Jo det kan vara ett pussel att få rätt kvartslås till rätt slutbläck, speciellt om man har en fast ram som det sitter i. I många fall går det säkert att hitta. Och finns många kunniga här som kan hjälpa. Sen är det svårt att veta om ditt nuvarande låshus orsakade dessa pip. Men så har det varit för mig. Med kvartslåsning har det inte varit ett enda fel.
 
N nu1mlock skrev:
Ja, precis. Eller egentligen kan man väl vrida 900 grader eller så. Jag vill byta till kvartvarvslås men då passar inte slutblecket jag har. Men problemet jag hade var att låset bara pep till, det vred aldrig på låset utan att man gick in i kalibreringsmenyn.
Det borde passa med slutblecket, vad har du för slutbleck/låshus idag?
Om det är connect används låshus 310 och om det är den klassiska kolvplaceringen används låshus 565.
 
1 123abc skrev:
Det borde passa med slutblecket, vad har du för slutbleck/låshus idag?
Om det är connect används låshus 310 och om det är den klassiska kolvplaceringen används låshus 565.
Jag har ett Assa 2002 och slutblecket 1487-11.
 
N nu1mlock skrev:
Jag har ett Assa 2002 och slutblecket 1487-11.
Då kan du använda låshus 310 om du önskar kvartsvarvslåsning.
 
En fråga kring detta lås. Hur funkar det om man låser upp med nyckel från utsidan hur känner den av?
 
Den känner då av detta och markerar låset som öppet.
 
Du kan använda både nyckel och valfri digital funktion oberoende av varandra, utan att behöva bry dig. Det är det fina med det låshuset samt 565.
 
Textta Textta skrev:
En fråga kring detta lås. Hur funkar det om man låser upp med nyckel från utsidan hur känner den av?
Jag beskrev det tidigare i tråden att det beror på att det ena låshuset har en cylinderroddare för båda sidor medan den andra sorten har delad cylinderroddare som fungera oberoende av varandra.
Det beror på vilket låshus som motorvredet kombineras med.
1 123abc skrev:
Skillnaden mellan kvartsvarvs låsning och 360° är att kvartsvarvslåsning har en cylinderroddare där in och utsida sitter ihop medan det på 360° är delad cylinderroddare så in och utsida fungerar oberoende av varandra.
Det gör att ett motoriserat vred kan känna av att låsstatus ändras när någon låser eller låser upp i ett låshus med kvatsvarvslåsning, om det istället är en delad medbringare som vid 360° så kan det motoriserade vredet inte känna av att någon låser eller låser upp och den vet inte om dörren är låst eller olåst.
Det är även därför vredskylten bör tas bort från ett ASSA 2000/2002 då ett motoriserat vred inte kan känna av om vredet i vredskylten används.
För motoriserade vred så är det alltså inte hur mycket den vrider vid låsning som är problemet utan att den inte förstår om någon låst eller låst upp på annat vis än om det motoriserade vredet använts.
Om endast det motoriserade vredet används så vet den låsstatus därför får inte separata vred och nycklar användas.
I ett låshus med kvartsvarvs låsning så detekteras att cylinderroddaren ändrar position och att låsstatus ändrats om någon använt en nyckel.

Jag är inte bekant med Aqara U200 utan förklarar motorvred generellt.
 
1 123abc skrev:
Jag beskrev det tidigare i tråden att det beror på att det ena låshuset har en cylinderroddare för båda sidor medan den andra sorten har delad cylinderroddare som fungera oberoende av varandra.
Det beror på vilket låshus som motorvredet kombineras med.
Tack så mycket, har förstått att låshus 565 kan vara en lösning men går det inte att lösa på något sätt me 2002/2000 ta bort ena sidans cylinder eller liknande
 
Fabian Hellgren Fabian Hellgren skrev:
Hej,

Jag hade ett Assa 2002 - Tog bort låscylindern jag hade på insidan och monterade u200 uppåt.

Små detaljer jag fick lösa -
1. Fick köpa till Låskors/vredkors, 1 Bricka samt 2 st skruvar ( långa cylinderskruvar) Beror nog på vilken dörr man har.
Ni har noterat det innan.

2. Hade lite funderingar på hur jag skulle fästa u200 - Blev en kombination av klisterkudden som ingick som jag satte i ovankant som ni kan se, då jag hade en täckplatta som gjorde att den kom i från dörrbladet lite - och sen använde jag mina cylinderskruvarna. Då den cylinder typen jag har med täckta cylinderskruvar har 4skruvar (rundcylinder) - Annars är det väl bara två skruvar i en ovalcylinder. Ville inte skruva fast den i dörren….

3. Fick vända på plattan som sitter i fästet - 180grader som sitter i fästet - Vet inte vad jag ska kalla den delen. , Styrplatta där korset till vredet kommer ut.


4. Hade problem med kalibreringen andra gången, då jag behövde montera om det. Löste det genom att kalibrera manuellt. Viktigt att man - Kalibrerar hela vredessekvensen, från max medurs till max moturs - kan man säga. Speciellt om man har 360graders lås som ni pratat om tidigare.

5. Har tagit bort vredet på insidan.
Så man kan bara vrida/låsa manuellt med u200 nu, för att slippa bekymmer i framtiden.

Mitt assa2002 har inte låsfunktion med att handtaget behöver slås upp förelåsning utifrån.
Jag undrar om vredet på u200 alltid har direkt mekanisk kontakt med låsets vred? Så du alltid har möjlighet att låsa upp manuellt med vredet? Tex i en nödsituation?
 
Textta Textta skrev:
Tack så mycket, har förstått att låshus 565 kan vara en lösning men går det inte att lösa på något sätt me 2002/2000 ta bort ena sidans cylinder eller liknande
Jo du kan låta bli att använda nycklar så är det inget problem och om det är ASSA 2000/2002 så ska även vredskyltens vred inte användas (du kan ta bort vredskyltens medbringare (vredpinnen) eller byta ut vredskylten mot en täckskylt).
Om endast motorvredet används fysiskt från insidan eller via telefon/media så är det inget som bör bli osynkroniserat så länge det inte finns några problem med motorvredet eller dess mjukvara.
 
nikasp
Hej! Hus från 84 så rejält gammalt Boda 444 låskista på ytterdörren och lite nyare Assa på sidoingången.
Fråga 1:
Tror ni att jag kan montera Aqara U200 på båda dörrar utan annat än vad som följer med i lådan?

Fråga 2:
Jag missade kampanj på inet med 1899 per lås och ProShop säljer ännu för det priset. Är det samma kit som vissa tex Clas O tar hela 2990 kr för? Ser vid snabb koll inte ut att diffa. Det är INTE Lite-versionen Inet sålde utan vanliga.



Ytterdörr med svart dörrhandtag och låskista från Boda 444, samt en cylinder från Assa monterad ovanför handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en dörrkant med en installerad Boda 444 låskista på en vit dörr, inkl. synliga handtag på båda sidor av dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sodoingång
Dörr med en Assa låskista monterad; visar närbild av låsets metallkomponenter och handtag, fokus på sidoingångens låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun dörr med metallhandtag och låskista av märket Boda 444 fotograferad utifrån i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit dörr med en Assa cylinderlås och dörrhandtag i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ytterdörr med gammal Boda 444-låskista och dekorerat dörrhandtag i metall, fotograferad från insidan med utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träytterdörr med ett metallhandtag och en Assa låskista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterade oxå priset på proshop, läst på lite och blev sugen. Känns som det kan funka bra att montera på motsvarande sätt som danalockvideon i början av tråden, eller vad tror eller vet ni av egen erfarenhet.
 
  • Närbild av en grön dörrkarm med ett monterat dörrlås av märket Assa. Låset har synliga detaljer och patina.
nikasp
Jag beställde två st lås i fredags på ProShop. Obs att priset gäller bara idag.
 
  • Gilla
Mr K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.