27 564 läst ·
117 svar
28k läst
117 svar
Aqara U200 på Assa 2000?
Ja, precis. Eller egentligen kan man väl vrida 900 grader eller så. Jag vill byta till kvartvarvslås men då passar inte slutblecket jag har. Men problemet jag hade var att låset bara pep till, det vred aldrig på låset utan att man gick in i kalibreringsmenyn.F Frsto skrev:
Jo det kan vara ett pussel att få rätt kvartslås till rätt slutbläck, speciellt om man har en fast ram som det sitter i. I många fall går det säkert att hitta. Och finns många kunniga här som kan hjälpa. Sen är det svårt att veta om ditt nuvarande låshus orsakade dessa pip. Men så har det varit för mig. Med kvartslåsning har det inte varit ett enda fel.
Det borde passa med slutblecket, vad har du för slutbleck/låshus idag?N nu1mlock skrev:
Om det är connect används låshus 310 och om det är den klassiska kolvplaceringen används låshus 565.
Jag beskrev det tidigare i tråden att det beror på att det ena låshuset har en cylinderroddare för båda sidor medan den andra sorten har delad cylinderroddare som fungera oberoende av varandra.Textta skrev:
Det beror på vilket låshus som motorvredet kombineras med.
1 123abc skrev:Skillnaden mellan kvartsvarvs låsning och 360° är att kvartsvarvslåsning har en cylinderroddare där in och utsida sitter ihop medan det på 360° är delad cylinderroddare så in och utsida fungerar oberoende av varandra.
Det gör att ett motoriserat vred kan känna av att låsstatus ändras när någon låser eller låser upp i ett låshus med kvatsvarvslåsning, om det istället är en delad medbringare som vid 360° så kan det motoriserade vredet inte känna av att någon låser eller låser upp och den vet inte om dörren är låst eller olåst.
Det är även därför vredskylten bör tas bort från ett ASSA 2000/2002 då ett motoriserat vred inte kan känna av om vredet i vredskylten används.
För motoriserade vred så är det alltså inte hur mycket den vrider vid låsning som är problemet utan att den inte förstår om någon låst eller låst upp på annat vis än om det motoriserade vredet använts.
Om endast det motoriserade vredet används så vet den låsstatus därför får inte separata vred och nycklar användas.
I ett låshus med kvartsvarvs låsning så detekteras att cylinderroddaren ändrar position och att låsstatus ändrats om någon använt en nyckel.
Jag är inte bekant med Aqara U200 utan förklarar motorvred generellt.
Tack så mycket, har förstått att låshus 565 kan vara en lösning men går det inte att lösa på något sätt me 2002/2000 ta bort ena sidans cylinder eller liknande1 123abc skrev:
Jag undrar om vredet på u200 alltid har direkt mekanisk kontakt med låsets vred? Så du alltid har möjlighet att låsa upp manuellt med vredet? Tex i en nödsituation?Fabian Hellgren skrev:
Hej,
Jag hade ett Assa 2002 - Tog bort låscylindern jag hade på insidan och monterade u200 uppåt.
Små detaljer jag fick lösa -
1. Fick köpa till Låskors/vredkors, 1 Bricka samt 2 st skruvar ( långa cylinderskruvar) Beror nog på vilken dörr man har.
Ni har noterat det innan.
2. Hade lite funderingar på hur jag skulle fästa u200 - Blev en kombination av klisterkudden som ingick som jag satte i ovankant som ni kan se, då jag hade en täckplatta som gjorde att den kom i från dörrbladet lite - och sen använde jag mina cylinderskruvarna. Då den cylinder typen jag har med täckta cylinderskruvar har 4skruvar (rundcylinder) - Annars är det väl bara två skruvar i en ovalcylinder. Ville inte skruva fast den i dörren….
3. Fick vända på plattan som sitter i fästet - 180grader som sitter i fästet - Vet inte vad jag ska kalla den delen. , Styrplatta där korset till vredet kommer ut.
4. Hade problem med kalibreringen andra gången, då jag behövde montera om det. Löste det genom att kalibrera manuellt. Viktigt att man - Kalibrerar hela vredessekvensen, från max medurs till max moturs - kan man säga. Speciellt om man har 360graders lås som ni pratat om tidigare.
5. Har tagit bort vredet på insidan.
Så man kan bara vrida/låsa manuellt med u200 nu, för att slippa bekymmer i framtiden.
Mitt assa2002 har inte låsfunktion med att handtaget behöver slås upp förelåsning utifrån.
Jo du kan låta bli att använda nycklar så är det inget problem och om det är ASSA 2000/2002 så ska även vredskyltens vred inte användas (du kan ta bort vredskyltens medbringare (vredpinnen) eller byta ut vredskylten mot en täckskylt).Textta skrev:
Om endast motorvredet används fysiskt från insidan eller via telefon/media så är det inget som bör bli osynkroniserat så länge det inte finns några problem med motorvredet eller dess mjukvara.
Hej! Hus från 84 så rejält gammalt Boda 444 låskista på ytterdörren och lite nyare Assa på sidoingången.
Fråga 1:
Tror ni att jag kan montera Aqara U200 på båda dörrar utan annat än vad som följer med i lådan?
Fråga 2:
Jag missade kampanj på inet med 1899 per lås och ProShop säljer ännu för det priset. Är det samma kit som vissa tex Clas O tar hela 2990 kr för? Ser vid snabb koll inte ut att diffa. Det är INTE Lite-versionen Inet sålde utan vanliga.
Sodoingång
Fråga 1:
Tror ni att jag kan montera Aqara U200 på båda dörrar utan annat än vad som följer med i lådan?
Fråga 2:
Jag missade kampanj på inet med 1899 per lås och ProShop säljer ännu för det priset. Är det samma kit som vissa tex Clas O tar hela 2990 kr för? Ser vid snabb koll inte ut att diffa. Det är INTE Lite-versionen Inet sålde utan vanliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sodoingång
Logga in
Skapa konto