23 311 läst ·
96 svar
23k läst
96 svar
Aqara U200 på Assa 2000?
Gissningsvis har jag ett assa 2000, vred och cylinder på insida och ”hemma bekväm, borta säker” funktion.M Mr K skrev:
Beställde en U200 kit från computersalg.se för 1673 SEK. Skall monteras på en Assa 2002.
På sprängskissen ser man hur låsset är uppbyggt. Tänkte ta bort den över cylindern på insidan och skruva fast bara den yttre cylindern med kortare skruv. Montera ner täckplattan, ta bort vredet och låta vredpinnen sticka ut. Sätt tillbaks täckplattan utan vred, montera U200 på vredpinne och rikta det upochner så att det täcker hållet där övre innelåscylinder satt innan. Borde vara smidigt att göra på det sättet, såg ingen annan som gjort så tidigare i tråden, men jag kanske misstat något.
På sprängskissen ser man hur låsset är uppbyggt. Tänkte ta bort den över cylindern på insidan och skruva fast bara den yttre cylindern med kortare skruv. Montera ner täckplattan, ta bort vredet och låta vredpinnen sticka ut. Sätt tillbaks täckplattan utan vred, montera U200 på vredpinne och rikta det upochner så att det täcker hållet där övre innelåscylinder satt innan. Borde vara smidigt att göra på det sättet, såg ingen annan som gjort så tidigare i tråden, men jag kanske misstat något.
Nu var det så länge sedan jag monterade mitt U200, men ska det inte göras tvärtom? Att du monterar U200 där låscylindern satt, riktad "neråt" så att det täcker vredet?D Dr.Feelgood skrev:Beställde en U200 kit från computersalg.se för 1673 SEK. Skall monteras på en Assa 2002.
Jag hade aldrig någon täckplatta eller låscylinder på insidan, mitt vred satt där din låscylinder sitter. U200 monterades där låscylindern sitter med en medbringare.
Jag monterade bort låscylindern på insidan, monterande en medbringare där istället och sedan på med u200:an, låsvredet sitter kvar under men används inte längre. En skruvsats och medbringare för ca 100:- behövdes köpas.
Ju, har sett dessa installationer tidigare i tråden. Min fråga är varför inte montera det på vredet istället och bara vända det uppåt så att det täcker hålet där cylindern satt. Ingen skruvsats/medbringare behövs.M Mr K skrev:
Nu varken provade eller kontrollmätte jag men kommer ihåg att jag reflekterade över idén, men upplevde att det skulle hamna väldigt tight mot handtaget(om det ens passade) både rent monteringsmässigt men även när man skulle hålla i handtaget. Arbetsinsatsen gissningsvis ungefär samma, en funktion mindre(även om det vredet nog förblir oanvänt), men besparar 83:-. Meddela gärna resultat.
troligen så är det trångt, så varför krångla till det, jag gör nog som alla andra, men skall testa när jag plockar isär det hur det passar på vredet. Är det bara denna som behövs?M Mr K skrev:Nu varken provade eller kontrollmätte jag men kommer ihåg att jag reflekterade över idén, men upplevde att det skulle hamna väldigt tight mot handtaget(om det ens passade) både rent monteringsmässigt men även när man skulle hålla i handtaget. Arbetsinsatsen gissningsvis ungefär samma, en funktion mindre(även om det vredet nog förblir oanvänt), men besparar 83:-. Meddela gärna resultat.
https://www.hornbach.se/p/vredmedbringare-assa-abloy-83mm/7687425/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden