18 221 läst ·
94 svar
18k läst
94 svar
Använda renovering för att komma runt bygglov?
Du ska begära strandskyddsdispens med undantagsregel nummer 1: Marken är redan ianspråktagen. Viktigt att nya huset inte är en enda millimeter närmare stranden än det gamla och man får även vara försiktig med att göra det allt för mycket högre och bredare, då en mer dominerande fasad med större fönster mot vattnet "kan verka avhållande för allmänheten" som har tillträde enligt allemansrätten.Totem skrev:
De sa nej med motiveringen att det blir uppförande av ny byggnad inom strandskyddet (även om jag skulle hålla mig inom samma storlek). En annan granne ville bygga ett attefallshus för att barnen skulle få bättre plats. En på samma väg längre bort ville bygga ut för att få ett bättre badrum. De fick också nej pga inom strandskydd.
I framtiden vill jag bygga ett garage. Det kommer att hamna tokigt till på en del av tomten pga av gränsen för strandskydd. (Den går rakt över tomten) Det gör kanske inte så mycket för min del iofs då det enbart kommer att bli förvaring av trägårdsmaskiner och sånt.
Men dessvärre så där jag har stugan så verkar det vara tvärnit på allt på fel sida om gränsen.
Utbyggnader får man göra bakåt, men inte framåt och ibland inte på bredden heller. Likaså går det bra att bygga tex garage och andra komplementbyggnader om det ligger bakom huvudbyggnaden, även om det är inom strandskyddat område.
Sitter i miljö- och byggnadsnämnden i min kommun och vi "bråkar" med Länsstyrelsen i Värmland, men följer man det jag skrivit ovan är det i princip aldrig några problem om det inte är Natura 2000 också.
Tack för tipsen Anna🤗Anna_H skrev:
Du ska begära strandskyddsdispens med undantagsregel nummer 1: Marken är redan ianspråktagen. Viktigt att nya huset inte är en enda millimeter närmare stranden än det gamla och man får även vara försiktig med att göra det allt för mycket högre och bredare, då en mer dominerande fasad med större fönster mot vattnet "kan verka avhållande för allmänheten" som har tillträde enligt allemansrätten.
Utbyggnader får man göra bakåt, men inte framåt och ibland inte på bredden heller. Likaså går det bra att bygga tex garage och andra komplementbyggnader om det ligger bakom huvudbyggnaden, även om det är inom strandskyddat område.
Sitter i miljö- och byggnadsnämnden i min kommun och vi "bråkar" med Länsstyrelsen i Värmland, men följer man det jag skrivit ovan är det i princip aldrig några problem om det inte är Natura 2000 också.
Nu har vi kommit en bit in i renoveringen. Men det kan bli aktuellt med andra byggnationer i framtiden.
Hur mycket bevis krävs för att bevisa att marken redan är ianspråktagen? Räcker det till exempel med en Flygbild från 60-talet för att bevisa att marken redan var bebyggd då? Eller behövs det mer?Anna_H skrev:
Du ska begära strandskyddsdispens med undantagsregel nummer 1: Marken är redan ianspråktagen. Viktigt att nya huset inte är en enda millimeter närmare stranden än det gamla och man får även vara försiktig med att göra det allt för mycket högre och bredare, då en mer dominerande fasad med större fönster mot vattnet "kan verka avhållande för allmänheten" som har tillträde enligt allemansrätten.
Det som krävs är att det finns en byggnad där NU och som inte är ett svartbygge. Det senare kan ju tex styrkas med bygglov, gamla flygfoton etc. När man river måste man bygga på en gång, annars är marken inte längre ianspråktagen.R Rewrap skrev:
Klicka här för att svara