R Rewrap skrev:
För tillbyggnaden menar du?
Ja

Kontrollera gärna att nuvarande byggnad faktiskt följer reglerna,. Då brukar det ofta gå bra att få riva och bygga nytt lika stort, och om det är förenligt med reglerna även större såklart.

Jag läste om ett fall där någon ville riva och bygga nytt för att det var så mycket som skulle göras, men de fick inte godkänt för bygglovet. Nuvarande bygge bröt nämligen mot en hel del regler, tex för nära stranden, för stor yta, för högt osv. De menade att de borde få bryta lika mycket mot reglerna om de river och bygger nytt eftersom det var godkänt om de bara renoverar, men när man river stryks det gamla och det är bara strandskyddsdispens som eventuellt kan accepteras. Men det är ingen garanti på det heller, det har ju hänt att folk väntat för länge med nybyggnaden så att marken inte längre räknas som hävdad.

Tillbyggnaden du pratar om är attefallstillbyggnad och den kan man alltid göra.

Men jag rekommenderar som flera andra en diskussion med kommunen först.

Sitter lite i samma sits som TS. Huset från 57 ligger inom dagens strandskydd. Vill egentligen riva och bygga nytt. Men där säger komunen/ länstyrelsen njet. Så för min del blir det renovering och modernisering. Grannens hus som har samma förutsättningar brann dessvärre ner för 8-10 år sen. De hade inga som helst problem med att uppföra ett nytt likvärdigt hus på samma plats.

R
Totem Totem skrev:
Sitter lite i samma sits som TS. Huset från 57 ligger inom dagens strandskydd. Vill egentligen riva och bygga nytt. Men där säger komunen/ länstyrelsen njet. Så för min del blir det renovering och modernisering. Grannens hus som har samma förutsättningar brann dessvärre ner för 8-10 år sen. De hade inga som helst problem med att uppföra ett nytt likvärdigt hus på samma plats.
Varför har kommunen och länsstyrelsen sagt nej? Vad fick du för motivering?

R Rewrap skrev:
Varför har kommunen och länsstyrelsen sagt nej? Vad fick du för motivering?
De sa nej med motiveringen att det blir uppförande av ny byggnad inom strandskyddet (även om jag skulle hålla mig inom samma storlek). En annan granne ville bygga ett attefallshus för att barnen skulle få bättre plats. En på samma väg längre bort ville bygga ut för att få ett bättre badrum. De fick också nej pga inom strandskydd.

I framtiden vill jag bygga ett garage. Det kommer att hamna tokigt till på en del av tomten pga av gränsen för strandskydd. (Den går rakt över tomten) Det gör kanske inte så mycket för min del iofs då det enbart kommer att bli förvaring av trägårdsmaskiner och sånt.
Men dessvärre så där jag har stugan så verkar det vara tvärnit på allt på fel sida om gränsen.

Hur gick det för TS?

Hade ett mindre liknande fall hemma hos oss där man ville bygga ny carport och riva ett garage + carport som stod delvis på prickad mark (och bygga upp dem igen fas lite högre). Lyckligtvis fanns det även ett mindre gammalt vedförråd som skulle rivas bort så i bygglovsansökan så fanns det med dels rivning av förråd och dels anpassning av tak av befintligt garage+carport till det nya.

Eftersom allt var färdiga formulär så kan man inte på ansökan avgöra om rivning avser enbart förrådet eller alltihop så det gick genom finfint och sen revs allt och nytt byggdes. Så det kan vara en idé att se över vilka dokument som krävs av kommunen och om det är färdiga formulär att fylla i där man kan blanda ihop korten lite. Man måste förstås se till så att eventuella grannar är med på banan och inte börjar opponeras sig mitt i alltihop!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
De sa nej med motiveringen att det blir uppförande av ny byggnad inom strandskyddet (även om jag skulle hålla mig inom samma storlek). En annan granne ville bygga ett attefallshus för att barnen skulle få bättre plats. En på samma väg längre bort ville bygga ut för att få ett bättre badrum. De fick också nej pga inom strandskydd.

I framtiden vill jag bygga ett garage. Det kommer att hamna tokigt till på en del av tomten pga av gränsen för strandskydd. (Den går rakt över tomten) Det gör kanske inte så mycket för min del iofs då det enbart kommer att bli förvaring av trägårdsmaskiner och sånt.
Men dessvärre så där jag har stugan så verkar det vara tvärnit på allt på fel sida om gränsen.
Låter konstigt, du borde kunna få dispens från strandskyddsreglerna, med de förutsättningarna. Iallafall om du vill bygga lika stort/litet på samma placering. Men sökte du dispens och fick avslag, eller var det "bara" avslag på bygglovet för att du inte hade dispens?

H hempularen skrev:
Låter konstigt, du borde kunna få dispens från strandskyddsreglerna, med de förutsättningarna. Iallafall om du vill bygga lika stort/litet på samma placering. Men sökte du dispens och fick avslag, eller var det "bara" avslag på bygglovet för att du inte hade dispens?
Avslag på sökt dispans.

Men hur motiverades avslaget? Ett av de "garanterade" dispensskälen är att området redan är ianspråkstaget, det låter det ju som det är i ditt fall.

De fall man har hört är ofta att det finns en bef. byggnad som inte var bostad, utan ex. ett båthus, och någon vill bygga en 3ggr så stor villa istället. Sådant kan ge avslag.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hur motiverades avslaget? Ett av de "garanterade" dispensskälen är att området redan är ianspråkstaget, det låter det ju som det är i ditt fall.

De fall man har hört är ofta att det finns en bef. byggnad som inte var bostad, utan ex. ett båthus, och någon vill bygga en 3ggr så stor villa istället. Sådant kan ge avslag.
Jo det tyckte jag med. Men särskilt skäl godtogs inte. Det var samma svar som grannen med attefallaren fick. Hade kanske gått att få en dispens om man bråkat lite men nu kör vi på renovering istället. Området ligger lite speciellt till dessutom. Det är av militärt riksintresse. Kan vara en faktor i det hela kanske. Men andra som ligger på rätt sida strandskyddsgränsen har fått bygga. Så jag vet inte.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Intressant problemställning.

En fråga är ju om det finns en alternativ plats på fastigheten att bygga nytt på istället, eller är hela spärrad av strandskydd. Det kan ju vara enklare att få dispens för att byta huset på samma plats om det inte finns annan plats som är ok på den ytan. Alternativt enklare om man bygger nytt på ok plats.
Kanske kan man då ha kvar det äldre huset (om det finns tillräcklig byggrätt (Attefall?) utanför detaljplan?) och ta det i små portioner med det gamla huset.

Om det inte har skett något större i projektet så kanske man kan angripa kommunen med att hänvisa till behovet av att "mura om" skorstenen. Det verkar ju inte som att den är/skulle bli godkänd av sotaren för att elda i. Om ett problem dessutom är att den är tung när man ska "lyfta huset och rikta upp plintar och murstock" så kan man kanske ta det i den ordningen.
Diskutera med kommunen om att man behöver åtgärda skorstenen och höra om det är OK.
Riva skorsten och golv.
Lyfta huset och ordna grunden och skorstenen.
Renovera golvbjälklag och sådant akut man kommer åt.
Fixa till tak (och väggar) så att det blir tätt runt ny skorsten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R
Totem Totem skrev:

Det låter konstigt ju. Har du överklagat? Om stället redan är ianspråktagen så ska det inte vara problem. Även för attefallshus finns ju specialregler. Enligt 7 kap. 17 § Miljöbalken kan man göra vissa kompletterande åtgärder till en huvudbyggnad utan dispens från strandskyddet

R Rewrap skrev:
Det låter konstigt ju. Har du överklagat? Om stället redan är ianspråktagen så ska det inte vara problem. Även för attefallshus finns ju specialregler. Enligt 7 kap. 17 § Miljöbalken kan man göra vissa kompletterande åtgärder till en huvudbyggnad utan dispens från strandskyddet
Nej. Vi valde att läggs jobbet på det befintliga istället. Har bott i huset 2 vintrar och inne på tredje, så har bra koll på vad som behöver göras för att höja standarden. Och trots att det endast är 95 mm isolering i väggarna så har det inte gått åt så mycket el som jag trodde heller (direktverkande el och öppenspis samt gaskamin). Skall bli luftvärmepump och öppnare planlösning i vår.

Planlösningen i huset är bra den med. Visserligen bara ett sovrum, men eventuella gäster lägger vi ändå i husvagnen. Värst är väl kalldraget från snart 70 åriga fönster. Men de behöver bytas pga av andra anledningar. Övriga byggnationer jag vill göra på fastigheten kan jag göra på rätt sida gränsen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur gick det för TS?

Hade ett mindre liknande fall hemma hos oss där man ville bygga ny carport och riva ett garage + carport som stod delvis på prickad mark (och bygga upp dem igen fas lite högre). Lyckligtvis fanns det även ett mindre gammalt vedförråd som skulle rivas bort så i bygglovsansökan så fanns det med dels rivning av förråd och dels anpassning av tak av befintligt garage+carport till det nya.

Eftersom allt var färdiga formulär så kan man inte på ansökan avgöra om rivning avser enbart förrådet eller alltihop så det gick genom finfint och sen revs allt och nytt byggdes. Så det kan vara en idé att se över vilka dokument som krävs av kommunen och om det är färdiga formulär att fylla i där man kan blanda ihop korten lite. Man måste förstås se till så att eventuella grannar är med på banan och inte börjar opponeras sig mitt i alltihop!
Jag har inte sökt bygglovet och dispensern än men kommer faktiskt göra det i dagarna. Uppdaterar tråden när jag fått svar men det lär nog dröja några månader..

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Jag har inte sökt bygglovet och dispensern än men kommer faktiskt göra det i dagarna. Uppdaterar tråden när jag fått svar men det lär nog dröja några månader..
Önskar dig lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.