Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det finns ju system för att utvinna kyla ur bergvärmesystemet på sommaren. Men dessa kräver speciella lösningar för att ta hand om kondens och sprida kylan. Skitfula är de också, passar inte i 20-tals hus. Borde man inte kunna lösa det att använda befintliga snygga radiatorer men att man ställer dit temporärt kondensfångare och fläkt för de få varma dagar vi har?
Det är inte bara radiatorerna som kommer att få kondensutfällning på sig utan alla delar som har kallare yta än omgivande luften, alltså alla rör, cirkulationspumpen, mm.
Så nej, på ett befintligt system är det inte möjligt utan stora ombyggnadskostnader.
Däremot när man bygger nytt så kan man bygga med isolerade rör mm.
Så nej, på ett befintligt system är det inte möjligt utan stora ombyggnadskostnader.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ah, såklart nu är ju iof rören isolerad men kanske inte på rätt sätt för kyla. Nej då får det vara inget man vill ha i gamla hus.Demmpa skrev:
Det är inte bara radiatorerna som kommer att få kondensutfällning på sig utan alla delar som har kallare yta än omgivande luften, alltså alla rör, cirkulationspumpen, mm.
HejAndersMalmgren skrev:
Det finns ju system för att utvinna kyla ur bergvärmesystemet på sommaren. Men dessa kräver speciella lösningar för att ta hand om kondens och sprida kylan. Skitfula är de också, passar inte i 20-tals hus. Borde man inte kunna lösa det att använda befintliga snygga radiatorer men att man ställer dit temporärt kondensfångare och fläkt för de få varma dagar vi har?
Har länge haft bergvärme och just nu satt in en Skystar ECM-MB 52 fläktkonvektor i taket i hallen (mellan takbjälkarna mot vinden) för frikyla
Just nu behöver den endast ca 50 W driveffekt till cirkulationspump och fläkt för att leverera ca 2,3 kW kyla
Teoretiskt kan den leverera upp till ca 10 kW kyla men jag köpte en stor enhet så den kan gå på lägsta fart
Det är ca 30 grader utomhus och jag verkar kunna hålla mellan 21- 24 grader inne i de olika rummen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Hur ser själva installationen ut, har du bild?M Martin Lundmark skrev:Hej
Har länge haft bergvärme och just nu satt in en Skystar ECM-MB 52 fläktkonvektor i taket i hallen (mellan takbjälkarna mot vinden) för frikyla
Just nu behöver den endast ca 50 W driveffekt till cirkulationspump och fläkt för att leverera ca 2,3 kW kyla
Teoretiskt kan den leverera upp till ca 10 kW kyla men jag köpte en stor enhet så den kan gå på lägsta fart
Det är ca 30 grader utomhus och jag verkar kunna hålla mellan 21- 24 grader inne i de olika rummen
Edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejAndersMalmgren skrev:
Är på resa så jag har svårt att lägga in en bild men det är den på bilden som är infälld i taket i hallen som gränsar till flera rum
Avrinningen av kondensaten samlas upp och pumpas ut i en lang som jag stoppat ned i stupröret från brotaket
Då ser jag att avrinning fungerar
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det finns varianter som du kan montera i kanal istället.
Men jag tror du behöver större ventiler.
Men tror jag såg som någon monterade på vägg och det såg ut som ett elementskydd, ska se om jag hittar.
Men jag tror du behöver större ventiler.
Men tror jag såg som någon monterade på vägg och det såg ut som ett elementskydd, ska se om jag hittar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Hej13th Marine skrev:
När den sitter infälld i ett vitt tak är den ganska diskret
Efter två veckor tanker man inte på den eftersom den knappt sticker ut från taket
Däremot så uppskattar hela familjen svalkan Tom katten
Jag prioriterar att den är stor så att man har svårt att höra att den går
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg