Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Och problemet i Sverige är väl att det inte finns tillräckligt mycket hantverkar-arbetskraft?

Vad skulle annars vara anledningen till den extrema höga timpenningen och höga löneläget och att alla som är rent av odugliga också hittar uppdrag?

Mikael_L skrev:
Jag tycker inte att man ska tillåta arbetslösa hantverkare från dalsland åka till stockholm och konkurrera där och dumpa priserna.
Det är vad jag tycker.

Tycker du verkligen så??

och dessutom, Om dom åker till Stockholm och konkurrerar/tar jobb där så är dom väl inte arbetslösa.... eller?

Nimajneb skrev:
Är det någon skillnad mellan en Rumän som kommer till Sverige o jobbar och enligt hans uppfattning tjänar storkovan och en svensk som drar till Norge och fiskar eller serverar och enligt hans uppfattning tjänar massor?
Om rumänen jobbar för ett bolag där han har samma lön som alla andra på arbetsplatsen så nej, då är det givetvis ingen skillnad.

Om han däremot använder sina gynnsamma skatteregler i hemlandet skaffar sig en F-skattsedel och dessutom sätter en timpeng som ingen normal människa kan driva ett företag på då är det givetvis en jättestor skillnad. (läs osund konkurrens)

Tro mig, jag har många bekanta och även nära släktingar som både serverat, rensat fisk och arbetat inom bygg i Norge och INGA av dessa har haft andra regler, löner eller villkor än sina norska kollegor.

Sen kan jag rent spontant tycka att LO har en poäng, vi ska inte aktivt jobba för arbetskraftsinvandring i relativt enkla yrkesgrupper när vi har en hög ungdomsarbetslöshet.

Att man sedan behöver spetskompetens osv är givetvis en helt annan sak.

pappskallen skrev:
Om han däremot använder sina gynnsamma skatteregler i hemlandet skaffar sig en F-skattsedel och dessutom sätter en timpeng som ingen normal människa kan driva ett företag på då är det givetvis en jättestor skillnad. (läs osund konkurrens).
Utan att vara expert på rumänsk skattelagstiftning, undrar jag om det möjligtvis inte är så att rumänen helt enkelt har lägre lönekrav generellt. Sedan den eviga frågan om konkurrens och förutsättningar, där sund konkurrens tolkas oftast som att alla jobbar för samma lön. Ingen behöver bekymra sig att arbetsgivaren väljer någon annan. Ja, det låter ju schysst. Det påminner lite om våra bensinbolag.

Svenskar i Norge. Väldigt populära bland norska arbetsgivare, läste jag i tidningen härom dagen. De ska tydligen vara mer "arbetsamma" än sina norska kolleger, vad det nu betyder. Att de jobbar till samma lön som norrmän har med lagstiftningen att göra. Annars hade de varit än populärare.

Nog om hantverkarnas utsatta position. Hur skyddar vi civilingenjörer och exportindustrin när kineser lägger skambud som ingen normal människa kan jobba för?

Mikael_L skrev:
Och problemet i Sverige är väl att det inte finns tillräckligt mycket hantverkar-arbetskraft?

Vad skulle annars vara anledningen till den extrema höga timpenningen och höga löneläget och att alla som är rent av odugliga också hittar uppdrag?
Mikael_L skrev:
Jag tycker inte att man ska tillåta arbetslösa hantverkare från dalsland åka till stockholm och konkurrera där och dumpa priserna.
Det är vad jag tycker.

Öhh, men vänta nu.......
Har vi i Sverige underskott eller överskott av hantverkare??

Dessutom blir jag högst konfunderad av dina åsikter här (du som brukar vara ganska klar i dina åsikter)
Alltså, du tycker att svenska hantverkare har "EXTREMT HÖG TIMPENG"?? och kan vi då enas om att en normaldebitering är ca. 350-500 kr/h + moms? har jag fattat dig rätt då?
Och att löneläget rent generellt är högt? (24800:- / mån i snitt med 10 års erfarenhet enl. lönestatistik.se)

isolde skrev:
Utan att vara expert på rumänsk skattelagstiftning, undrar jag om det möjligtvis inte är så att rumänen helt enkelt har lägre lönekrav generellt. Sedan den eviga frågan om konkurrens och förutsättningar, där sund konkurrens tolkas oftast som att alla jobbar för samma lön.
Nä, men en lön som ligger inom kollektivavtalets gränser och som är vettig och sund. som går att bedriva ett företag på. LO hade ett exempel där företaget var reggat i Irland, hade arbetskraft från Polen och verkade i Sverige, detta av skattetekniska skäl. helt sjukt i min värld.

isolde skrev:
Svenskar i Norge. Väldigt populära bland norska arbetsgivare, läste jag i tidningen härom dagen. De ska tydligen vara mer "arbetsamma" än sina norska kolleger, vad det nu betyder. Att de jobbar till samma lön som norrmän har med lagstiftningen att göra.
En vettig lagstiftning om du frågar mig, det ska väl inte spela någon roll varifrån du kommer när din lön sätts eller??
Att dom är mer arbetssamma än sina kollegor betyder just vad det står, att dom jobbar hårdare, ett bra sätt att konkurrera på!

isolde skrev:
Nog om hantverkarnas utsatta position. Hur skyddar vi civilingenjörer och exportindustrin när kineser lägger skambud som ingen normal människa kan jobba för?
Menar du att det finns Kineser här som jobbar på usla villkor under kollektivavtalsnivå??

• Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Mikael_L
Mitt inlägg om dalsland var givetvis aningen ironiskt och raljerande. Men det djupare budskapet var att det är lite löjligt att dra en godtycklig gräns någonstans där vi anser att konkurrens inte ska få komma ifrån.
Ska gränsen dras runt tullarna i sthlm, inga företag placerade utanför ska få göra jobb innanför?
Ska vi dra gränsen vid stockholms län, svenska gränsen, Nato-nationer, EU eller endast firmor från länder med namn som börjar på S får utföra jobb i Sverige.
Man kan väl argumentera för vilken gräns som helst.
Men just nu har vi en lagstiftning som stipulerar vissa villkor för alla EU's medlemsländer. Det är väl bara att gilla läget, och spotta i händerna och försöka bli lika attraktiva som Polackerna, Tyskarna och Letterna.

Och ja.
Timdebiteringen och löneläget i hantverkarbranschen tyder på att det finns lite för få utförare att tillgå.
Jag kan inte se något annat skäl, än att det är tillgång/efterfrågan-situationen som gör att hantverkare kan ta mer i timpenning än många andra tjänsteutförare. Samt att hantverkare har en riktigt schysst timlön jämfört med alla andra grupper i vårt samhälle med samma utbildningsnivå.

edit:
Att jag skrev "extremt högt" om timpenning/löneläge var väl att ta i. Men det är ju klart märkbart högre än för många andra yrkesgrupper med ungefär samma förutsättningar i övrigt.

Redigerat:
Mikael_L
pappskallen skrev:
Menar du att det finns Kineser här som jobbar på usla villkor under kollektivavtalsnivå??
Jag har jobbat sida vid sida med Indiska ingenjörer, som haft mindre än hälften av min Svenska ingenjörslön.
Dom klagar i alla fall inte. Dom är i lönetoppskiktet i sitt hemland i alla fall. Och har råd att få sina barn i fina skolor och lägga undan lite till både sig själv till äldre dar och sprida lite välstånd i sin släkt.

Mikael_L skrev:
Mitt inlägg om dalsland var givetvis aningen ironiskt och raljerande.
Du är en stor humanist och visar en oöverträffad empati. Du är ett föredöme i en global värld.

Det har trots allt tagit lång tid för byggnadsarbetarna att få en normal tillvaro, dvs skaplig lön med mat på bordet och kanske en någorlunda ny kombibil som han kan frakta sin familj med.
Detta håller på att rakas bort i snabb takt tack vare gästarbetarnas tillvaro som inte kan kräva några som helst villkor och att det finns folk som anlitar dessa.

Konkurserna för byggföretag står som spön i backen så att det skulle vara en överhettad marknad som Mikael försöker påpeka är naturligtvis helt taget ur luften.

Välkommen till forumet Morten Apler. :)

Vore kul om du kunde finna några belägg för att byggnadsarbetare inte kunnat ha haft mat på bordet tidigare. Jag har snarare uppfattat situationen tvärt om. Att byggnadsarbetare har varit en av dom mest välbetalda yrkesgrupperna med bara gymnasieutbildning i fickan.
Som påpekats många gånger tidigare så har ju nästan alla branscher råkat ut för konkurrens från låglöneländer. Det är bara o bita ihop och göra det man är bra på och leverera ett mervärde till kunderna som inte andra kan göra.

En byggnadsarbetare har en fysisk slitning under sin arbetskarriär vilket gör att han inte kan hålla lågan uppe lika länge som t.e.x en stillasittande ingenjör.

En lön på 25.000 kan väl aldrig antas som "extrem hög lön".

Personligen är jag en som vill hålla kvar det vi byggt upp i Sverige med bra löner.
Europa urholkas successivt med låglönearbetande slavar som utnyttjas både av företag och konsumenter.

Anlita Svenskt och köp Svenskt då det är rätt kvalité och är seriöst. Det är mitt råd.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det inte så att både skyddsutrustning, hjälpmedel och friskvård har utvecklats markant under dom senaste 10-15 åren? Många yrkesgrupper leder till fysiska och mentala "förslitningar" och det är jätteviktigt att ta detta på allvar.

När det gäller lönen för byggnadsarbetare så ligger det ju klart över medianen i Sverige i privata sektorn. http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____28207.aspx

Vad menar du med att Europa urholkas och var finns det slavarbete?

Klart att det är så att man har förslitningar inom byggsektorn.
Men det är ju inte någon underbetald sektor i Sverige givet utbildningsgraden. Det kan ju ingen människa påstå.

Hur som helst. Det är samma fall för mig Mikael_L jag har bara positiva erfarenheter av indierna trots att de har klart sämre betalt. Men det är inte så konstigt. Vi har gjort affärer med schweizarna också och varit trevliga mot dem. :D Tror det handlar om man är nöjd med livet eller inte.

Det som jag tycker många missar även media i den här frågan om LO är EU. Varför skall vi vara med i EU då om vi inte har för avsikt att använda den fria rörligheten utan skall anställa massa personer på ännu sämre villkor från länder utanför EU? EU består av 400 miljoner människor, hög arbetslöshet och stora skillnader i löneanspråk. Finnarna fyller ju på sina bristområden med spanjorer tex. Jag köper tjänster från allt från svenskar till östeuropeer. Priserna i Östeuropa är ju kanonbra. Det är ju jättebra att folk reser därifrån och arbetar här. Det är ju hela poängen med EU. Men de som handlar med anställningsavtal och annat gör ju det av girighet. Det måste man ju stävja. Om det hade varit så att man importerade extremt duktiga snickare för att de är just duktiga snickare så hade det ju inte varit något problem. Det är ju inte det som saken handlar om.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.