Hej

Hittade en äldre Meec pumpautomat i garaget jag hoppades kunna få i ordning. Men efter att ha konstaterat att gummiblåsan är trasig, manometern rostig och tryckströmbrytaren saknas så är det vettigare att köpa en ny om jag vill ha dess funktion.

Men då elmotorn fungerar så kanske det går att använda den utan tanken och koppla elen till ett fjärrstyrd eluttag.

Så min fråga är om bara är att plugga uttaget till flexslangen som leder till tanken och använda in- och utlopp som på en jetpump?

Trasig Meec pumpautomat med skadad gummiblåsa, rostig manometer, och saknad tryckströmbrytare på en färgglad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med jetpump? Antingen är det det eller inte. Det har inget med tanken att göra.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Så min fråga är om bara är att plugga uttaget till flexslangen som leder till tanken och använda in- och utlopp som på en jetpump?
Det går som sagt bra och det är en variant av Jetpump du har där.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren

Efter att ha tittat på produktbilder av andra jetpumpar så är den som sitter monterad på i denna pumpautomaten uppbyggd på samma sätt. Bara att det nedre hålet framtill är mindre på de som säljs som jetpumpar. Jag gissar att den enbart används för att tappa ut vatten från pumphuset vid behov.

En täckbricka, diverse kopplingar och 2 slangar är inköpta. Så en testrapport kommer när det varit varmt ett tag och det behöver vattnas igen.

Nästa fråga är hur en sådan här pumpautomat egentligen fungerar Är denna tes någorlunda korrekt?
Vattnet fylls tydligen inuti gummiblåsan av pumpen när den är igång. Luften som finns inuti tanken komprimeras då och trycker ut vattnet från gummiblåsan när pumpen stängs av.
Tryckströmbrytaren behöver ställas in så att elmotorn fortsätter gå medans vatten släpps ut. Och stannar när ett visst tryck uppnåtts efter att avtappningen stängts.

Är denna tes någorlunda korrekt?
Ja

Som du kanske förstått redan, så är det, som du kallar elmotor i själva verket en jetpump. En pumpautomat är alltså jetpump, på en hydropresstank. En pumpatomat fungerar ganska exakt som du antar.

Dags för lite återkoppling.

Efter inköp av diverse slangar och kopplingar så gick det att få igång jetpumpen. Lite missljud från antingen pumpen eller elmotorn, men den lär duga tills vidare för att flytta vatten från en tunna till en tank och sedan från tanken till bevattning.

Nu ska bara jetpumpen lossas från tanken och monteras på en ställning av reglar så att den står stadigt på marken.
En ny elkabel ska också monteras

Ett fjärrstyrd eluttag från Biltema var för övrigt mycket användbart för att kunna starta och stoppa jetpumpen.

• Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.