2 425 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Använda dyckertpistol för att fästa list i putsdad lättbetongvägg?
Hej!
Jag är på gång att sätta lister/foder i ett helt hus där väggarna i majoritet består av putsad (2cm tjock) lättbetong eller gips på stålregel/skena.
Fungerar det att skjuta fast listerna med en 50mm dyckertpistol? Jag hade tänkt mig att köpa en Makita AF505 eller liknande pistol.
Om inte, hur ska man då göra? Borra och plugga? Limma?
//Frågvis
Jag är på gång att sätta lister/foder i ett helt hus där väggarna i majoritet består av putsad (2cm tjock) lättbetong eller gips på stålregel/skena.
Fungerar det att skjuta fast listerna med en 50mm dyckertpistol? Jag hade tänkt mig att köpa en Makita AF505 eller liknande pistol.
Om inte, hur ska man då göra? Borra och plugga? Limma?
//Frågvis
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jodå, det har fungerar bra överlag. Det är bara en list som lossnat lite, men det ät mest för att jag inte använt långa nog dyckert på den listen samt att den fått stryk av dammsugare etc.
Jag vinklade dyckerten lite åt olika håll för att låda fast listen ordentligt.
Jag vinklade dyckerten lite åt olika håll för att låda fast listen ordentligt.
….men taklisterna skjuter du ju fast i taket. När jag bygger ser jag till att det finns läkt i taket längs med alla väggar, så det finns något att spika i. Har du inte trä att spika i där, under gipsen, skulle jag limma fast listerna. Sedan mjukfoga mot vägg och tak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden