Halloj, har lite problem med svartmögel i fogarna i badrummet, både den mjuka fogen och den hårda. På den hårda fogen har vi rönt viss framgång med skrubbande och rengöring med bikarbonat, YES diskmedel, borr-borsta mm.

Men den mjuka fogen är stört omöjlig och jag överväger att byta ut den helt, troligtvis anlita nån, då jag inte vill skada tätskiktet bakom.

Men i mina googlingar så hittar jag videos från UK där de använder blekmedel och dränkta trasor/papper som får ligga på fogen för att strypa syret och så ser det kanonfint ut efter, se här:

På svenska sidor så säger många att man inte ska använda blekmedel då det kan skada kakel och den hårda fogen.

Märkligt tycker jag att det är olika råd i olika länder.

Nån som provat med blekmedel ovan och både ta död på mögelsporerna samt bli av med det svarta? Eller har tydligt svar varför man absolut inte ska göra detta?

(i videon verkar det vara vit fog så har funderat på om det bara bleker sk*ten ur fogen så att det svarta inte syns) Har själv grå/beiga fogar i mitt badrum.

/G

BirgitS
Klorin är det väl många som använder på mögel, det både avdödar och bleker. Men alla syror (blekmedel, klorin) löser upp hårdfogar lite.

Sen är normalt att man får byta ut silikon ibland.

I fortsättningen är det bra att tänka på att skrapa eller torka bort vattnet efter en dusch.

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
G Guzzen skrev:
Halloj, har lite problem med svartmögel i fogarna i badrummet, både den mjuka fogen och den hårda. På den hårda fogen har vi rönt viss framgång med skrubbande och rengöring med bikarbonat, YES diskmedel, borr-borsta mm.

Men den mjuka fogen är stört omöjlig och jag överväger att byta ut den helt, troligtvis anlita nån, då jag inte vill skada tätskiktet bakom.

Men i mina googlingar så hittar jag videos från UK där de använder blekmedel och dränkta trasor/papper som får ligga på fogen för att strypa syret och så ser det kanonfint ut efter, se här: [media]
På svenska sidor så säger många att man inte ska använda blekmedel då det kan skada kakel och den hårda fogen.

Märkligt tycker jag att det är olika råd i olika länder.

Nån som provat med blekmedel ovan och både ta död på mögelsporerna samt bli av med det svarta? Eller har tydligt svar varför man absolut inte ska göra detta?

(i videon verkar det vara vit fog så har funderat på om det bara bleker sk*ten ur fogen så att det svarta inte syns) Har själv grå/beiga fogar i mitt badrum.

/G
Jag har använt klorin med gott resultat på både hård och mjuk fog. Om den på sikt skadar kakel och hårdfog vet jag inte, men det har inte märkts något ännu. Var väl ett halvår sedan eller så jag behandlade. Har för mig att vi gjort en gång innan det också - kanske ett år innan förra gången.

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Okej intressant, kanske testa lite försiktigt då 😊 tack för era svar!

P
BirgitS BirgitS skrev:
Klorin är det väl många som använder på mögel, det både avdödar och bleker. Men alla syror (blekmedel, klorin) löser upp hårdfogar lite.

Sen är normalt att man får byta ut silikon ibland.

I fortsättningen är det bra att tänka på att skrapa eller torka bort vattnet efter en dusch.
Klorin (natriumhypoklorit) är INTE en syra det är starkt basiskt, dvs. motsatsen till surt.
Däremot frigörs klorgas från klorin och det är blekande och antibaktriellt.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.