Mikael_L skrev:
Men visst är det värt att diskutera.
Jag för min del tror att vi har provat genom en massa helt tillräckligt bra lösningar, och skadefallen har i huvudsak berott på dåligt utförande.
Det gäller att hitta system som det är svårt att göra fel med omedvetet.

T.ex. Rollade tätskikt - hur tjockt skulle man måla och hur många gånger för att uppnå rätt tjocklek på tätskiktet? Ett lager folie räcker idag.

Dessutom, tror jag följande, med våra säkra system, kan man nog göra något fel utan att det uppstår vattenskador. Däremot får man inte göra två små fel.
Med de äldre felen fick man vattenskador om man gjorde ett litet fel.

magnu skrev:
Det gäller att hitta system som det är svårt att göra fel med omedvetet.

T.ex. Rollade tätskikt - hur tjockt skulle man måla och hur många gånger för att uppnå rätt tjocklek på tätskiktet? Ett lager folie räcker idag.

Dessutom, tror jag följande, med våra säkra system, kan man nog göra något fel utan att det uppstår vattenskador. Däremot får man inte göra två små fel.
Med de äldre felen fick man vattenskador om man gjorde ett litet fel.
Jag är ganska övertygad om att tanken med foliesystemet är helt rätt, på rätt plats.
Men som det skrevs tidigare, hur nödvändigt är det att ha tätskikt på alla ytor? Området runt tvättstället tex är inte mer utsatt för vatten än diskbänken i köket och där behöver man inget tätskikt (inte ännu iaf...) Jag tror det skulle räcka gott och väl med tätskikt i duschen och ngn enklare ångspärr i resten av badrummet och se till att ha BRA VENTILATION!!d^_^b vatten tar den enklaste vägen ut så finns det en effektiv fläkt som suger ut den fuktiga luften kommer den inte vandra in i väggarna.:)

Mikael_L
BjörnBygg skrev:
vatten tar den enklaste vägen ut så finns det en effektiv fläkt som suger ut den fuktiga luften kommer den inte vandra in i väggarna.:)
Nejdå, det går fortfarande in i väggarna, om det kan pga avsaknad av någon slags ångspärr.

Men med en bra ventilation så gör vattnet detta under en väldigt kort tid i vilket fall, dvs till luftfuktigheten har sjunkit igen. :)

Och sen kan väggarna torka upp med en fuktvandring åt andra hållet.

Om man nu ska vara riktigt korrekt. Fast jag håller med i stort om vad du skrev, och jämförelse med kök är ju inte dum. Ett pastakok är väl lika illa som en 10-minuters-dusch ...

Hehe Och istället för att köra med arbetsbyxor lämpade för arbetsuppgifterna så kör de med jeans och ditfästa knäskydd. :) Snyggt och praktiskt... eller inte.

Nu vet inte jag hur jobbigt/krävande det är att sätta fuktspärr på svenskt vis, men såg inte det där ganska krångligt/tidskrävande ut?

//Patrik

T
Patrik_Hed skrev:
Hehe Och istället för att köra med arbetsbyxor lämpade för arbetsuppgifterna så kör de med jeans och ditfästa knäskydd. :) Snyggt och praktiskt... eller inte.

Nu vet inte jag hur jobbigt/krävande det är att sätta fuktspärr på svenskt vis, men såg inte det där ganska krångligt/tidskrävande ut?

//Patrik
Fast alla sydeuroper kör ju också med jeans. Det är bara vi i Norra Europa som kör med avsedda arbetsbyxor. Har engelsmännen arbetsbyxor eller jeans förresten?

Mikael_L
Den engelske hantverkaren hade väl ganska ofta t.o.m kavaj för en 20 år sedan. T.ex. rörkrökare osv.

Jag vet inte om det hade att göra med att få gå in på puben under lunchen.
Men numera har jag fått för mig att de engelska hantisarna har i stort sett gått över till funktionella arbetskläder.
Men någon här på forumet som varit mycket i England kan kanske bekräfta eller dementera ... :)

BjörnBygg skrev:
Jag är ganska övertygad om att tanken med foliesystemet är helt rätt, på rätt plats.
Men som det skrevs tidigare, hur nödvändigt är det att ha tätskikt på alla ytor? Området runt tvättstället tex är inte mer utsatt för vatten än diskbänken i köket och där behöver man inget tätskikt (inte ännu iaf...) Jag tror det skulle räcka gott och väl med tätskikt i duschen och ngn enklare ångspärr i resten av badrummet och se till att ha BRA VENTILATION!!d^_^b vatten tar den enklaste vägen ut så finns det en effektiv fläkt som suger ut den fuktiga luften kommer den inte vandra in i väggarna.:)
Håller med om det oftast räcker. Men problemet är gränsdragningen. Därför tar man hela våtrummet.

Det var med samma resonemang som våtrumsskivorna var krav i hela badrummet.

För att det ska vara svårt att göra fel behöver reglerna vara enkla.

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Har för mig att jag läst ngnstans att Blåkläder har börjat exportera till Usa och blivit en braksucce´ ??:)

Men annars är det väl inte så konstigt att jänkarna har Jeans på sig, det är ju faktiskt arbetskläder ursprungligen;)

BjörnBygg skrev:

Hur vet man vilken väg vattnet tar bakom kakelplattorna då? För det är ju inte bara det som syns på utsidan som räknas.

Här kostar ett par jeans dubbel upp mot arbetsbyxorna, i usa kostar jeansen hälften av arbetsbyxorna. (levi's vs blåkläder t.ex.)

Kan ju ha viss inverkan ;)

raveper skrev:
Hur vet man vilken väg vattnet tar bakom kakelplattorna då? För det är ju inte bara det som syns på utsidan som räknas.
Om väggarna är ggda av material som inte suger åt sig fukt så stannar det ju på "rätt" sida. Det finns ju skivmaterial som plastmaterial som är i princip vättentäta, typ LIP Board;) Dem är dessutom väldigt trevliga att jobba med!:)

Hej
Jag har visserligen inte kunnat se den video som ni hänvisar till (det syns ingen adress) men jag kan hålla med om att vi är litet (eller mycket) hysteriska angående tätskikt här i Sverige. Jag håller nu på att renovera ett badrum i vår villa som helkaklades (givetvis helt utan tätskikt) på enkelgips på träreglar år 1975 (36 år sedan). Vi och våra föregångare har duschat i snitt 3 gånger per dag ( 21.900 gånger) i badkaret med vatten spolande direkt på väggen utan att någon som helst vattenskada har uppstått.

bjurel skrev:
Hej
Jag har visserligen inte kunnat se den video som ni hänvisar till (det syns ingen adress) men jag kan hålla med om att vi är litet (eller mycket) hysteriska angående tätskikt här i Sverige. Jag håller nu på att renovera ett badrum i vår villa som helkaklades (givetvis helt utan tätskikt) på enkelgips på träreglar år 1975 (36 år sedan). Vi och våra föregångare har duschat i snitt 3 gånger per dag ( 21.900 gånger) i badkaret med vatten spolande direkt på väggen utan att någon som helst vattenskada har uppstått.
Precis samma sak hos mina föräldrar...

thomasx skrev:
Precis samma sak hos mina föräldrar...
Å hos oss. Hus från 1974. Har inte börjat riva i det badrummet än men rummen omkring är iaf torra och fina :rolleyes:.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.