Äntligen kan i glömma allt vad BKR och GVK m.m. heter och en himla massa bök med våra badrumsrenoveringar. I föregångslandet USA har man hittat mycket enklare sätt att göra sina våtrum och särskilt då duschhörnan.

Se själva här

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=F1OTMWi1ktE[/ame]

Observera dock det som bara nämns i förbifarten, man ska inte sätta fler klamrar än absolut nödvändigt... ;)

Ni kan börja kolla vid 4 minuter

Redigerat:
Ha, ha snyggt. Gillar "flytspacklingen". Blir f.ö. galen av porrfilmsmusiken...

Jag missar nog humorn i detta, jag tyckte det såg ganska bra ut...?

Vad är det jag missar, är detta inte något bra sätt att göra en duschhörna?

/fth

Någon som vet hur vanligt det är med vattenskadade badrum i USA?!?

Dem där listerna som han bygger fall med hoppas jag att man hittar i Sverige snart dock!

Kolla in den här då...
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=bq1FukemkGc&feature=related[/ame]

BjörnBygg skrev:
Dem där listerna som han bygger fall med hoppas jag att man hittar i Sverige snart dock!
Ja det var faktiskt en smart lösning.

Efter att ha youtubat lite på badrumsbyggen i Usa undrar man ju om vi i Sverige är överdrivet nitiska med tätskikt?!

Det är jag helt övertygad om att vi är.
Dessutom får vi vara försökskaninner för alla nya skivor, mattor, skarvkonstruktioner som hela tiden blir först tvingande och sedan underkända.

Ibland undrar jag om det inte är tillverkarna som jagar försäkringsbolagen framför sig för att få ut alla sina nya produkter på marknaden.

Redigerat:
pinebar skrev:
Det är jag helt övertygad om att vi är.
Dessutom får vi vara försökskaninner för alla nya skivor, mattor, skarvkonstruktioner som hela tiden blir först tvingande och sedan underkända.

Ibland undrar jag om det inte är tillverkarna som jagar försäkringsbolagen framför sig för att få ut alla sina nya produkter på marknaden.
Samtidigt så är det många andra länder som har helt annan skadepolitik gällande våtrumsskador. De flesta andra länder har överhuvudtaget inget skydd för inre våtrumsskador utan endast brandförsäkringar och ev tillägg för naturkatastrof och däri medtaget utifrån kommande läckage

Dessutom får man tänka på att många andra länder inte har en tradition med våtrum i ytor uppbyggda med träbjälklag och träkonstruktion vilket gör att man också kan ha en mera förlåtande tolkning

BjörnBygg skrev:
Efter att ha youtubat lite på badrumsbyggen i Usa undrar man ju om vi i Sverige är överdrivet nitiska med tätskikt?!
Så kan det säkert vara, vi tro alltid att vi är bäst på allt, och så som vi gör i Sverige är det enda rätta :| och alla andra har fel :cool:

Det som förvånar mig mest är att i videon jag lade upp här verkar dem inte ha något tätskikt alls på väggarna, och det är träbjälklag bakom. Just i duschen finns det ju en poäng med tätskikt men jag har mina funderingar kring hur nödvändigt det är i resten av badrummet!
I mitt tycke borde det vara fullt tillräckligt att bara använda fukttäta skivor, tel LIP Board :) ??

Håller med. Man kan ju förstå dusch och golven, men väggarna, som sagt. Det är ju en hel del av dem i ett badrum som man i princip aldrig spolar vatten på. Och att det s.k. ångtrycket skulle trycka in fukt från luften i väggarna? Vi har i alla fall för det mesta runt 1 bar i vårt badrum. Det är inte alls så speciellt högt tryck.

Med vettig ventilation, så är jag helt övertygad om att alla väggar i ett badrum egentligen inte behöver ha våtskikt.

pinebar skrev:
Håller med. Man kan ju förstå dusch och golven, men väggarna, som sagt. Det är ju en hel del av dem i ett badrum som man i princip aldrig spolar vatten på. Och att det s.k. ångtrycket skulle trycka in fukt från luften i väggarna? Vi har i alla fall för det mesta runt 1 bar i vårt badrum. Det är inte alls så speciellt högt tryck.

Med vettig ventilation, så är jag helt övertygad om att alla väggar i ett badrum egentligen inte behöver ha våtskikt.

Vi kanske borde starta en revolution om det härd^_^b

jämfört med Sveriges perfekta badrum:
höga trösklar som avgränsar duschplatsen - Ej tillräckligt handikapvänligt ?
PVC matta - Ej tillräckligt miljövänligt?
ingen golvvärme i duschen - Ej tillräckligt komfortabelt?

själv har jag bara en sikt av HöganäsCC tätslamma under kakel/klinker i min källardusch :). Tyckte det var säkrast att inte använda nu rekommenderade material som ändå blir underkända inom denna årtionde :). Stått i 2 år utan fuktskador och mögel. Väntar mej ingen ersättning från försäkringen även om det inte håller eftersom jag har själv beslutat att det ska byggas på det sätt. Är mer bekymrad för dusch på 2 våningen där det byggdes med reglar,skivor och fuktspärrmedel enl. alla konstens regler.....
gaia

Mikael_L
pinebar skrev:
Och att det s.k. ångtrycket skulle trycka in fukt från luften i väggarna? Vi har i alla fall för det mesta runt 1 bar i vårt badrum. Det är inte alls så speciellt högt tryck.
Och vattenångans partialtryck som är det ångtryck vi talar om är långt ifrån så högt.
Vid 22° C är det 0.026 bar (2643 Pa).
Men det är ändock detta tryck som är fuktdrivande, och partialtrycket skickar genom vattenmolekyler genom material, dock mindre om det är högt ånggenomgångsmotstånd. :)

Men visst är det värt att diskutera.
Jag för min del tror att vi har provat genom en massa helt tillräckligt bra lösningar, och skadefallen har i huvudsak berott på dåligt utförande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.