9 586 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Äntligen solpaneler
Tror att priset ligger på samma typ idag. Visst kan man gå via solcellen.nu men jag har hört så mycket dåligt om dom så skulle aldrig våga satsa mina pengar så.B BJohan skrev:
Jag menar det är mycket pengar oavsätt och då betalar jag gärna lite extra för ett företag som har bättre rykte.
Hur känner du idag? Känns det som en bra investering? Jag har ju bara haft igång min några dagar och då kom stormen Hasse så det har ju inte varit kanon så att säga ävså länge hahah
En vinterbild hittade jag:
Har en excelfil med en massa kul data också, tex detta diagram med "rullande årstotaler".
Man kan notera att vi minskat elförbrukningen markant, och det av flera skäl.
Dels visar sig solpanelerna kyla övervåningen på sommaren så att vi inte behöver köra kyla på luftvärmepumpen lika mycket.
Dels har döttrarna, som bland annat badade dagligen och krävde rejält med värme i badrummet och sina sovrum (direktel) flyttat hemifrån.
Sedan en allmän medvetenhet, tex har maken accepterat att ha en varm skjorta på sig inomhus på vintern, istället för bara T-shirt, vilket gör att man kan sänka temperaturen ett par grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en excelfil med en massa kul data också, tex detta diagram med "rullande årstotaler".
Man kan notera att vi minskat elförbrukningen markant, och det av flera skäl.
Dels visar sig solpanelerna kyla övervåningen på sommaren så att vi inte behöver köra kyla på luftvärmepumpen lika mycket.
Dels har döttrarna, som bland annat badade dagligen och krävde rejält med värme i badrummet och sina sovrum (direktel) flyttat hemifrån.
Sedan en allmän medvetenhet, tex har maken accepterat att ha en varm skjorta på sig inomhus på vintern, istället för bara T-shirt, vilket gör att man kan sänka temperaturen ett par grader.
Logga in
Skapa konto
Anläggningen har bara varit igång sedan 13 juni och juli var ju ganska dålig. Om det blir en bra investering beror på elpriset och soltimmar. Förhoppningsvis blir skatteavdraget på 60 öre/kWh såld el kvar. Om jag endast räknar på räntan på investeringen måste den dra in ca 500 kr/mån i snitt. Hittills drog den in dubbelt i juni och juli, trots dåligt väder och låga elpriser. Men det kommer en vinter också.D Dan_karlsson skrev:Tror att priset ligger på samma typ idag. Visst kan man gå via solcellen.nu men jag har hört så mycket dåligt om dom så skulle aldrig våga satsa mina pengar så.
Jag menar det är mycket pengar oavsätt och då betalar jag gärna lite extra för ett företag som har bättre rykte.
Hur känner du idag? Känns det som en bra investering? Jag har ju bara haft igång min några dagar och då kom stormen Hasse så det har ju inte varit kanon så att säga ävså länge hahah
Så här ser två av våra tre sidor ut I skymning. Vi har ett L-format hus med valmat tak så vi har solceller i ohindrat österläge, ohindrat söderläge och västerläge som är litet sämre pga ett berg med träd på.
Anläggningen har varit igång sedan 31/3 men försäljningsavtalet startade inte förrän 12/5 eftersom det gick fortare än vi trott att få elen klar så vi hann inte med det nya elavtalet. Vi bytte elleverantör eftersom vår gamla (en elmäklare, inte producent) inte var intresserade av att köpa el. De ville ha dubbla månadsavgifter, både köp- och säljabonnemang, så det bytte vi bort från.
Det vi blivit förvånade över är att solcellerna producerar även när det regnar eller är molnigt. Det blev inte jättemycket i blrjan av den här veckan när stormen Hans härjade men det blev 44 kWh totalt mån-ons i alla fall.
Så här ser produktion och förbrukning ut per vecka sedan starten:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Anläggningen har varit igång sedan 31/3 men försäljningsavtalet startade inte förrän 12/5 eftersom det gick fortare än vi trott att få elen klar så vi hann inte med det nya elavtalet. Vi bytte elleverantör eftersom vår gamla (en elmäklare, inte producent) inte var intresserade av att köpa el. De ville ha dubbla månadsavgifter, både köp- och säljabonnemang, så det bytte vi bort från.
Det vi blivit förvånade över är att solcellerna producerar även när det regnar eller är molnigt. Det blev inte jättemycket i blrjan av den här veckan när stormen Hans härjade men det blev 44 kWh totalt mån-ons i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Hur många paneler har ni?d3katja skrev:
Så här ser två av våra tre sidor ut I skymning. Vi har ett L-format hus med valmat tak så vi har solceller i ohindrat österläge, ohindrat söderläge och västerläge som är litet sämre pga ett berg med träd på.[bild][bild]
[bild]
Ja denna vecka har varit usel. Jag har legat på runt 40kwh/dag. Inte jättehäftiga siffror direkt. Få hoppas man hinner få några riktigt bra dagar i alla fall så man får se vad anläggningen klarar avd3katja skrev:
Så här ser två av våra tre sidor ut I skymning. Vi har ett L-format hus med valmat tak så vi har solceller i ohindrat österläge, ohindrat söderläge och västerläge som är litet sämre pga ett berg med träd på.[bild][bild]
[bild]
Sexton på östra taket, åtta på lilla södra taket, tjugo på stora södra taket och åtta på västra taket.B BJohan skrev:
Totalt 52 stycken "Svegigepanelen Superblack Shingled 400W", en växelriktare "Ferroamp EnergyHub Wall Komplett 14kW", fyra "Ferroamp SSO" strängoptimerare, två elbilsladdare som i offerten var Smart Solar Charger, sedan ändrades till Easee Home, men till slut blev Zaptec Go.
Estimerad produktion är 18.353 kWh/år med 20,80 kWpeak.
Då har du betalat åtminstone 350tkr ur egen ficka för "kalaset" ?d3katja skrev:
Sexton på östra taket, åtta på lilla södra taket, tjugo på stora södra taket och åtta på västra taket.
Totalt 52 stycken "Svegigepanelen Superblack Shingled 400W", en växelriktare "Ferroamp EnergyHub Wall Komplett 14kW", fyra "Ferroamp SSO" strängoptimerare, två elbilsladdare som i offerten var Smart Solar Charger, sedan ändrades till Easee Home, men till slut blev Zaptec Go.
Estimerad produktion är 18.353 kWh/år med 20,80 kWpeak.
Nix. Offerten var på 289.000 (efter alla bidrag) men den skrevs under förra året. Eftersom all installation utförts under detta året och det gröna avdraget höjdes från 15% till 20% vid årsskiftet så antar jag att slutfakturan kommer att bli ca 15.000 kr lägre pga detta. Vi har konstigt nog inte fått slutfakturan än.M mortimer skrev:
Troligen ett bra pris. Vilket företag installerade?d3katja skrev:
Nix. Offerten var på 289.000 (efter alla bidrag) men den skrevs under förra året. Eftersom all installation utförts under detta året och det gröna avdraget höjdes från 15% till 20% vid årsskiftet så antar jag att slutfakturan kommer att bli ca 15.000 kr lägre pga detta. Vi har konstigt nog inte fått slutfakturan än.
Klicka här för att svara