Hej,

Jag har ett vattenburet element som ser ut enligt bild. Trots att jag har det på avstängt läge så är röret som går upp till termostaten varmt. Elementet är kallt men låter lite, nästan susar. Om jag vrider på termostaten så blir elementet varmt och tyst. Jag har testat att lufta elementet och det var ingen luft i det. Övriga element i närheten funkar bra och är både tysta och kalla i samma rör om de är avstängda.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
Vad visar termostaten för värde när det blir tyst respektive när det börjar susa?

Sitter termostaten helt på ventilen?

Hur ser ventilen ut när termostaten är bortplockad?
(Vrid vita ringen närmast ventilen för att ta bort termostaten,)

Demmpa Demmpa skrev:
Vad visar termostaten för värde när det blir tyst respektive när det börjar susa?

Sitter termostaten helt på ventilen?

Hur ser ventilen ut när termostaten är bortplockad?
(Vrid vita ringen närmast ventilen för att ta bort termostaten,)
Då ser den ut enligt bild och blir väldigt varm! Och tyst. Hela elementet blir varmt alltså

Med termostaten på blir den tyst när jag kommer förbi 2an. Och då blir den varm.

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Ventilen känns nästan lite lös, men jag kan trycka in själva stiftet utan problem med en skiftnyckel eller så

Den silvriga ringen men "N" och siffrorna 1-7 på kan man dra ut och vrida på, det är förinställningen av ventilen.
Däremot om du kan vrida på silvriga ringen (och ventilinsatsen) utan att dra ut silvriga ringen så är ventilinsatsen inte fastskruvad.

1776609572341.jpeg
Skapa konto

Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss (din ventil), nedre en MMA

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den silvriga ringen men "N" och siffrorna 1-7 på kan man dra ut och vrida på, det är förinställningen av ventilen.
Däremot om du kan vrida på silvriga ringen (och ventilinsatsen) utan att dra ut silvriga ringen så är ventilinsatsen inte fastskruvad.

[bild]
Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Skulle något av det förklara varför det susar lite tyst och blir varmt fram till ventilen trots att termostaten står på avstängd?

anksvans anksvans skrev:
Skulle något av det förklara varför det susar lite tyst och blir varmt fram till ventilen trots att termostaten står på avstängd?
Demmpa kan säkert förklara bättre men jag gissar att det inte blir helt stängt utan ytterst lite varmvatten läcker förbi, tillräckligt för att du ska känna att röret blir varmt men inte elementet.

Den lilla öppningen skapar ljudet (jfr när du visslar eller andas med öppen mun). När du öppnar tystnar det. Om det blir helt tätt när det är stängt tystnar det och röret kallnar.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vad har du för uppvärningskälla? Kan man ev vrida ner cirkpump där? Kanske t.o.m vrida ner styrsystem så det inte går ut så varmt på elementen

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Demmpa kan säkert förklara bättre men jag gissar att det inte blir helt stängt utan ytterst lite varmvatten läcker förbi, tillräckligt för att du ska känna att röret blir varmt men inte elementet.
Din gissning är väldigt bra gissning.

Min fundering/antagande/gissning till att det inte blir helt tätt/stängt fastän termostaten står på lägsta inställningen är att insatsen inte är helt iskruvad, därav inte kan stänga helt.

P Perplexus skrev:
Den lilla öppningen skapar ljudet (jfr när du visslar eller andas med öppen mun). När du öppnar tystnar det. Om det blir helt tätt när det är stängt tystnar det och röret kallnar.
Bra förklaring samt bra liknelse.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
V Vector skrev:
Vad har du för uppvärningskälla? Kan man ev vrida ner cirkpump där? Kanske t.o.m vrida ner styrsystem så det inte går ut så varmt på elementen
Det där åtgärdar bara delar av symtomen.
Det åtgärdar inte problemet med att ventilen inte stänger.

Däremot har du en väldigt bra poäng ändå med inlägget.
Det är att vid ett bra injusterat värmesystem så blir det den billigaste driftekonomin, oberoende vilken "panna"/värmekälla det är.

En termostat bör även normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Såhär ser ett element på samma våning ut som blir tyst när jag stänger av, det vill säga väldigt likt. Därmed något som behöver skruvas åt bättre ”längre in” som ni är inne på.

Blir så jäkla varmt bara när jag tar av termostaten hehe

• IMG_9118.jpeg
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:

[bild]
Jag kan inte skruva på silvriga ringen utan att dra ut den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.