Sladden till slipen såg jag, ändå kapade jag av den... shit happens... :)

Tänkt praktiskt för guds skull! En apparat med 25 meters anslutsningssladd är bland det mest opraktiska man kan tänka sig. Skaffa en sladdvinda för de få gånger som ni behöver slipa så långt från ett uttag.

Gällande att sätta 3g1,5 så är det i praktiken inget extra skydd alls. Om man slipar av kabeln blir det lika lätt kortis mellan fas och nolla som mellan fas och jord. I praktiken alltså inget extra skydd alls.

Gällande spänningsfall så är det inget att bekymra sig om med en 150 cm anslutningssladd till en vinkelslip (vid 2000 watt blir det 0,63 volt).

Egon84 skrev:
Jojo, dom grejerna stämmer självklart... :)

Apropå detta, det säljs ju förlängningssladdar 3G1,5 som är uppåt 50 meter långa, 25 meter är ingen ovanlighet iaf (jag har en men den är inte 25 meter längre, efter att jag körde över den med gräsklipparen...) Spänningsfall kan man ju leva med om man ska trimma gräset eller nåt sånt, men att utlösningsvillkoret inte uppfylls i värsta fall år ju lite allvarligare, särskilt då man använder grejerna utomhus. Räkna på utlösningsvillkor är ju inte det första en hemmafixare tänker på när h*n pluggar in sin förlängningssladd...
Finns det nåt bra sätt att lösa detta på? En säkring i honänden på sladdvindan, skulle det funka? Det skulle ju skydda den som trimmar gräset, men kanske inte den som gräver av sladden halvvägs med en spade. :) Skulle den lösa tillräckligt snabbt?
man använder inte mer än en förlängningssladd, så går det bra.
det satt en varningslapp på de amerikanska skarvsladdar jag köpte, där stod det "don't plug one extension cord into another" det stod även en massa nonsens att man inte ska trampa på sladden osv..

Ja, det är kanske inte riktigt allvar längre om det inte uppfattades... Jag bara skenade iväg på ett tänkbart scenario... Jag tycker det är kul att bolla med olika möjligheter och det är ju på sånt man lär sig.

Apropå spänningsfallet så är det väl hela sträckan från centralen som man får räkna på? För det är väl spänningsfall över en förlängningssladd eller fast förlagd kabel till uttaget också?

Vad kan hända med en vinkelslip? Kabeln blir kanske lite varm.;)

Redigerat:
electrocuted skrev:
det satt en varningslapp på de amerikanska skarvsladdar jag köpte, där stod det "don't plug one extension cord into another" det stod även en massa nonsens att man inte ska trampa på sladden osv..
Kan du utveckla lite? Om man har en förläggningssladd modell monster på 150 meter (monterad på en flakmoped, för hanterbarhets skull :)) det blir väl ingen skillnad mot att använda 3 st på 50 meter? Och vid dom sträckorna ligger man väl i närheten av gränsen (eller kanske passerat för längesen?).

Att skruva på en kontakt i var ände på en kabel är väl inte behörighetskrävande? Och om man då tar en jävligt läng kabel så kan det ju om man har otur bli farligt?

Jag är som ni märker inte elektiker, har dock läst lite ellära och är allmänt intresserad och gillar att lära mig och att fixa mina grejer själv.

Ifö skrev:
Vad kan hända med en vinkelslip? Kabeln blir kanske lite varm.

Jag har lämnat vinkelslipen nu och tänker lite mer allmänt menat. :)

Med en väldigt lång kabel blir det stort spänningsfall. Om du har 150 meter 1,5mm2 kabel så blir spänningsfallet ungefär 30 volt vid 2000 watt. Så mycket mer händer inte, förutsatt att kabeln är utdragen och inte tätt ihoprullad för då får du en kabelbrand om det vill sig illa.

Och nej, att göra en skarvsladd är inte behörighetskrävande.

Redigerat:
Gör förlängningskabel på 150m av transparent hölje så kan du också nyttja den som arbetsbelysning och element om du lägger den i en rulle ;) :)
Det blir hemmasnickarens "kinderegg".
(ursäkta att jag spårade ur lite, men tråden var redan på väg och Egon84 bjöd själv in till det i tidigare inlägg med sin 32m anslutningssladd till slipen)

electrocuted skrev:
Åh f@n! Har dom blivit feta nu! :confused: :rolleyes: :D

Iskra skrev:
Med en väldigt lång kabel blir det stort spänningsfall. Om du har 150 meter 1,5mm2 kabel så blir spänningsfallet ungefär 30 volt vid 2000 watt. Så mycket mer händer inte, förutsatt att kabeln är utdragen och inte tätt ihoprullad för då får du en kabelbrand om det vill sig illa.

Och nej, att göra en skarvsladd är inte behörighetskrävande.
Arbeten som inte är behörighetskrävande får man göra själv OM man har "nödig kännedom" (som jag har för mig att det är formulerat).

Om man då gör en förlägningskabel som är 300m lång så har man just bevisat att man saknar den nödvändiga kunskapen, och alltså inte får tillverka en kabel.

Väldigt många av oss anser oss veta hur man tillverkar en skarvsladd, frågan är hur många som VERKLIGEN vet vad som gäller, hur den skall vara tillverkad. Måste säga att jag personligen kan inte påstå att jag vet hur lång en skarvsladd får vara, 300m är uppenbart för långt, 10m är i princip garanterat OK, men 25? 50m?. Just därför så skulle jag inte tillverka en kabel som är 50m lång, men skulle inte säkert kunna påstå att det vore fel. jablar på 25m finns ju att köpa, så det borde vara OK eller ialla fall inte uppseendeväckande för långt.

Lite OT:

Angående hur man inte ska koppla förlängningskablar: jag har t.o.m. sett erfarna kollegor (många år inom yrket iaf) som klipper skyddsledaren så att den passar in precis d.v.s. vid dragpåkänning riskerar man att skyddsledaren rycks bort först. Och att man påpekar detta tas ju givetvis inte med god min direkt, för "Så har jag alltid gjort, så de så"

snaggletooth skrev:
Lite OT:

Angående hur man inte ska koppla förlängningskablar: jag har t.o.m. sett erfarna kollegor (många år inom yrket iaf) som klipper skyddsledaren så att den passar in precis d.v.s. vid dragpåkänning riskerar man att skyddsledaren rycks bort först. Och att man påpekar detta tas ju givetvis inte med god min direkt, för "Så har jag alltid gjort, så de så"
Det är den första praktiska saken man lär sig på elprogrammet.

De kollegor som du har sett göra så, är de gamla?

//Patrik

Gamla? Både ja och nej.

snaggletooth skrev:
Gamla? Både ja och nej.
(Gråhåriga och börjar närma sig pensionsålder alltså. :))

Men då vet jag.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.