prototypen skrev:
Möjligen på Gotland men här på fastlandet är det ganska svårt att på tag på 2 ledare, lite tyngre kabel.

Protte
Hela Gotland är anslutet med tvåledare (likströmskabel). ;):D

Att sätta 3G1,5 gummikabel på en vinkelslip är inte kul. Det blir för tjockt och klumpigt. Ta en H05RN-F 2x0,75 istället.

Får nog mecka in en jordfelsbrytare i uthuset, har ju en liggandes som blev över, visserligen biltema, men bättre än inget... Det är nog inte sista gången det händer att kabeln hoppar upp mot skivan... :)

Nja, jag skulle från början vilja ha möjligheten att själv skruva på stickproppen på sladden, iofs bara att ta en jordad stickpropp men då kan nån få för sig att det i andra änden faktiskt är jordat. Men detta förstår jag efter svar i tråden att det inte stämmer helt överens med föreskrifterna.

Sen finns ju färdiga sladdställ bara i vissa fasta längder, oftast bara upp till 5m (på de vanliga ställena). Antag att jag vill slipa med min vinkelslip i mitt uthus och med fasa för att slipa av sladden (igen) vill jag ansluta den till ett uttag med jfb och det har jag bara inne i boningshuset. Förlängningssladd på sladdvinda trasslar ju bara ihop sig, så därför vill jag ha en sladd som är fast ansluten i vinkelslipen och som är 32 meter lång. Hur ska jag lösa detta...

:D

Egon84 skrev:
så därför vill jag ha en sladd som är fast ansluten i vinkelslipen och som är 32 meter lång. Hur ska jag lösa detta...

:D:D:D:D då får du nog fasen räkna på utlösningsvillkor och spänningsfall..;)

Egon84 skrev:
Förlängningssladd på sladdvinda trasslar ju bara ihop sig, så därför vill jag ha en sladd som är fast ansluten i vinkelslipen och som är 32 meter lång. Hur ska jag lösa detta...

Och 32 meter sladd på vinkelslipen kommer inte att trassla? :D Jag skulle sätta 15cm anslutningssladd på slipen och sedan köra skarvkabel. Enklare att fixa och enda 'problemet' är att skarvkabeln blev lite kortare! :rolleyes:

om man har 32 m kabel, måste man då rulla ut hela kabeln för att inte få för hög värmeutveckling om den ligger ihoprullad?

mycke_nu skrev:
Hela Gotland är anslutet med tvåledare (likströmskabel). ;):D
Jag trodde ni hade singelledare med jordåterföring (s.k. kalkstensledare).;)

Det lär vara +/- 80 000 Vdc. Säkert med kalksten inblandat i mitten. Man måste ju köra balanserat nuförtiden annars hävdar miljmupparna att maneterna förvandlas till magneter, eller vad-det-nu-var. ;):D

Jojo, dom grejerna stämmer självklart... :)

Apropå detta, det säljs ju förlängningssladdar 3G1,5 som är uppåt 50 meter långa, 25 meter är ingen ovanlighet iaf (jag har en men den är inte 25 meter längre, efter att jag körde över den med gräsklipparen...) Spänningsfall kan man ju leva med om man ska trimma gräset eller nåt sånt, men att utlösningsvillkoret inte uppfylls i värsta fall år ju lite allvarligare, särskilt då man använder grejerna utomhus. Räkna på utlösningsvillkor är ju inte det första en hemmafixare tänker på när h*n pluggar in sin förlängningssladd...
Finns det nåt bra sätt att lösa detta på? En säkring i honänden på sladdvindan, skulle det funka? Det skulle ju skydda den som trimmar gräset, men kanske inte den som gräver av sladden halvvägs med en spade. :) Skulle den lösa tillräckligt snabbt?

Bättre med 3 G1,5 till maskinen, då skyddar du kabeln lite extra...

Jordfelsbrytare fixar problemet!

Då kanske jag ska dra en jättelång sladd till mina jfb-skyddade eluttag då, du ser, jag behöver 32 meter sladdställ, av säkerhetsskäl! :D

Det finns skarvsladdar i alla möjliga vackra färger. Ser man dem inte ändå kanske man i själva verket borde lägga pengar på glasögon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.