7 743 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Anslutningskabel till vinkelslip.
Sida 1 av 3
Råkade slipa av min sladd till vinkelslipen idag, skruvade av locket och tittade och blev lite förvånad när det bara gick in fas och nolla i den. Har alltid trott att den är jordad, men visade sig vara extraisolerad, stickproppen ser ut som en vanlig shucko men när jag tittade närmare på den så hade den ju självklart inga jordbleck.
Till saken: vart får man tag på tvåledar-gummikabel med tjock isolering och går det att hitta en demonterbar ojordad stickpropp för extraisolerade apparater, som passar i jordade uttag?
Jag satte dit en sladd som jag klippt av nån trasig apparat som jag slängt (den som spar...) och klippte av jordledaren och såg till att den inte kan få kontakt med nåt i maskinen. Men det kan ju vara bra att veta vart man får tag på rätt grejer när jag kapar av sladden nästa gång.
Till saken: vart får man tag på tvåledar-gummikabel med tjock isolering och går det att hitta en demonterbar ojordad stickpropp för extraisolerade apparater, som passar i jordade uttag?
Jag satte dit en sladd som jag klippt av nån trasig apparat som jag slängt (den som spar...) och klippte av jordledaren och såg till att den inte kan få kontakt med nåt i maskinen. Men det kan ju vara bra att veta vart man får tag på rätt grejer när jag kapar av sladden nästa gång.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Möjligen på Gotland men här på fastlandet är det ganska svårt att på tag på 2 ledare, lite tyngre kabel.
Tack elmontörn för ditt radikala skrivande, det är så mycket fjoms om skyddsjord och klass II apparater.
Protte
Tack elmontörn för ditt radikala skrivande, det är så mycket fjoms om skyddsjord och klass II apparater.
Protte
Det var ju så jag gjorde, men det är inte rätt...elmont skrev:
Ganska konstigt att slipen inte är jordad, när jag tänker på det så är dom flesta jag sett inte det utan "bara" extraisolerade. De flesta modeller har ju växelhus i aluminium, och det sitter i direkt kontakt med motorns axel som går ända bak till den delen där sladdar och elektronik sitter, och i en vinkelslip är det ju inte så gott om utrymme så om en kabel går av eller isoleringen spricker så vore det ju ingen större omöjlighet att växelhuset blir strömförande... Eller är det för långsökt?
Det måste man nog plocka isär motorn för att kunna se. Beror ju helt och hållet på om en lös kabel kan få kontakt med motoraxeln eller inte.Egon84 skrev: