Fick med en kabel av typen H05V2V2-F 5G1,5mm2 till min Neff häll med integrerad fläkt. Tyvärr är den endast 1,2m och jag skulle behöva cirka 1,5m för att göra installationen enklare.
Tycker även det känns klent att dom endast skickat med 1,5mm2, men det duger väl när det är så kort kabel.
Vill passa på att gå upp till 2,5mm2 då jag ökar längden. Framdraget till dosan är det 2,5mm2.
Vart hittar jag H05V2V2-F 5G2,5mm2 i metervara? Bauhaus verkar inte ha detta? Eller finns det en lämplig ersättare?
Tack!
Tycker även det känns klent att dom endast skickat med 1,5mm2, men det duger väl när det är så kort kabel.
Vill passa på att gå upp till 2,5mm2 då jag ökar längden. Framdraget till dosan är det 2,5mm2.
Vart hittar jag H05V2V2-F 5G2,5mm2 i metervara? Bauhaus verkar inte ha detta? Eller finns det en lämplig ersättare?
Tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Förr hade de större byggvaruhusen gummikabel på löpmeter. Annars går det att skicka efter t.ex https://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f-gummikabel?category_id=2107
H07RN-F eller ännu bättre H07BQ-F är bra kablar.
Du behöver inte gå upp till 2.5 mm² för denna korta längd.
H07RN-F eller ännu bättre H07BQ-F är bra kablar.
Du behöver inte gå upp till 2.5 mm² för denna korta längd.
Detta har alla el grossister.Bo.Siltberg skrev:
Lek hen kan skapa konto på Malm borgs. Eller handla på Elbutik eller likande, dom bör ha löp meter i lager i butiken.
Men det skadar väl inte att köra på 2,5mm2 ändå?Bo.Siltberg skrev:
Detta är vad jag hittar i butik:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lation/installationskablar/rdoe-kabel-412493/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Skadar gör det väl inte. Bara du får plats med en så grov kabel i eventuell perilexstickpropp och i hällens anslutningsterminal.
Då kör jag nog på 1,5mm2, är det ok är lägga en anslutningskabel i en vanlig kabelkanal (inne i köksskåpet) eller kan det hindra kylningen av kabeln?Bo.Siltberg skrev:
Originalkabeln är crimpad i båda ändar på följande sätt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duger det att crimpa den nya kabeln med denna typen av ändhylsor och verktyg? Har ändhylsor utan plastisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är inte ok att lägga en anslutningskabel i en kabelkanal. Det ska i så fall vara en kabellist som inte innehåller enkelisolerade ledare med 230 V. Kabeln ska kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.
Dessutom minskar denna förläggning kabelns belastningsförmåga till kanske 80 %. Att man kan använda 1.5 mm² som anslutningskabel för 16 A bygger på att kabeln ligger fritt i luft och får normal kylning därefter.
Ändhylsor ska du som sagt bara använda om det är befogat. Normalt kräver inte terminaler i häll eller perilexstickpropp detta, men det kan ev hjälpa i hällen om terminalen består av en skruvskalle med mothåll.
Dessutom minskar denna förläggning kabelns belastningsförmåga till kanske 80 %. Att man kan använda 1.5 mm² som anslutningskabel för 16 A bygger på att kabeln ligger fritt i luft och får normal kylning därefter.
Ändhylsor ska du som sagt bara använda om det är befogat. Normalt kräver inte terminaler i häll eller perilexstickpropp detta, men det kan ev hjälpa i hällen om terminalen består av en skruvskalle med mothåll.
Okej, bra att du säger det.Bo.Siltberg skrev:
Det är inte ok att lägga en anslutningskabel i en kabelkanal. Det ska i så fall vara en kabellist som inte innehåller enkelisolerade ledare med 230 V. Kabeln ska kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.
Dessutom minskar denna förläggning kabelns belastningsförmåga till kanske 80 %. Att man kan använda 1.5 mm² som anslutningskabel för 16 A bygger på att kabeln ligger fritt i luft och får normal kylning därefter.
Ändhylsor ska du som sagt bara använda om det är befogat. Normalt kräver inte terminaler i häll eller perilexstickpropp detta, men det kan ev hjälpa i hällen om terminalen består av en skruvskalle med mothåll.
Tänkte lägga den i denna typen: https://www.bauhaus.se/kabelkanal-lim-16x16mm-plasfix-2m-vit
Då skippar jag det och låter den ligga löst, tänkte bara ordna upp lite i skåpet så det är mer lättstädat.
Kabeln jag tog bild med ändhylsor på är den som Neff skickar med sin häll, så jag antar att det finns en tanke med det.
Dock kommer jag skala andra änden och använda Wago 221 i en kopplingsdosa där anslutningskabeln kopplas mot 2,5mm2 FK.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Klicka här för att svara
