Hej,

Jag skulle vilja byta ut en kulventil i köket och ansluta den direkt till köksblandaren. Mina kopparrör är 12 mm.

I en annan chatt blev jag rekommenderad att använda en 12×10 kulventil som passar G 3/8-anslutningen på blandaren, men det finns två typer nedan och jag är osäker på vilken som är lämplig.

Tack!

• Förkromade kulventiler för kopparrör i två olika storlekar: 12x10 och 12x G 3/8, båda med vred och skruvfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
E emacua skrev:
Hej,

Jag skulle vilja byta ut en kulventil i köket och ansluta den direkt till köksblandaren. Mina kopparrör är 12 mm.

I en annan chatt blev jag rekommenderad att använda en 12×10 kulventil som passar G 3/8-anslutningen på blandaren, men det finns två typer nedan och jag är osäker på vilken som är lämplig.

Tack!
Den nedre. Den övre har klämringskoppling på båda ändar.

Krilleman
E emacua skrev:
surris surris skrev:
Den nedre. Den övre har klämringskoppling på båda ändar.
Det spelar faktiskt ingen roll vilken man väljer av dom två varianterna som är listade ovan.

En 10mm klämringsände (ej förminskad) från vatette har en slät ansats som en packning tätar ypperligt mot!

Jag har gjort ett informativt inlägg sen gammalt:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tvattmaskin-pa-10-mm-kran.313112/post-2936343

Fyra typer av klämringskopplingar numrerade 1 till 4, med text ovan som beskriver deras användning och skillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst din andra tråd, så osäker på vad du behöver.

Men den övre har klämringskoppling åt båda håll. Den skall alltså tättas på en rörände på 12mm, spännas fast, och man skall skjuta in en 10 mm rörände (som vissa blandare har) i 10mm sidan och spänna fast.

Den undre har klämring mot 12 mm röret. Men man skall skruva fast en G 3/8 (=R10) lekande mutter från blandaren (vilket ocvkså är en vanlig typ av koppling från blandare). Om du alltså har en anslutning till blandaren med en "lös" mutter som klämmer fast blandarens slang mot den gängade änden av kranen. I dessa kopplingar ligger dte en planpackning inne i muttern som tätar mot fen gängade planänden. Här är det en viktig skillnad mot klämringskoppöingen, även om den skulle ha samma gängor för sin mutter, och man kan skippa klämringen och skruva på dne lekande muttern, så är inte röränden där lämplig. Eftersom den är avsedd att täta mot den koniska klämringen så är rörändan för tunn och kommer att skära sönder planpackningen.

Edit ser att Krilleman skreb samtidigt. Det han skriver om planpackning mot den övre kopplingen visste jag inte. Krilleman kan det här.

Tack för den tydliga förklaringen och bilderna! Jag ska prova lösningen längst upp på bilden (lättare att hitta i lager) och dela resultaten här.

Hej, RSK 8546953 12×10 fungerade perfekt, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.