5 632 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Anslutning från 400 till 230
Jag hade starkt rekommenderat ett uttag och inte be en elektriker installera spisen fast. Vid t.ex. garantiärende måste du ha dit elektriker igen för att få loss spisen annars...
Detta förutsatt att du själv är "hands off" och inte kan tänka dig skruva själv....
Detta förutsatt att du själv är "hands off" och inte kan tänka dig skruva själv....
Redigerat:
Jag funderar faktiskt på att satsa på induktionshäll, men då helst en 3-fasmodell.Fairlane skrev:
Om du ber en elektriker sätta ett uttag innan så behöver du inte ha en elektriker på plats för att koppla in kontakten. Köp från någon som kan leverera spisen med sladden ansluten (förmodligen inte Elgiganten).
Spisen har 3 säkringar, inte 5. Förmodligen är någon av de säkringarna markerade fel, men du kan ju testa om du får igång alla funktioner efter att brutit/skruvat ur en säkring i taget. Fungerar spisen efter en säkring är bruten så används inte den säkringen till spisen.
Ja, du har tre faser in i huset, mellan fas1 och fast är det 400V (likadant mellan två valfria faser), medan du mellan fas1 och nolla har 230V (samma för andra faser och nolla). Om ni vill ha induktion så är det 230V som gäller, gärna med 3 faser och nolla.
Det finns spisar som kräver 230V, exempelvis induktionsspisar. Det kan de ha med 1, 2 eller 3 faser. Sen finns det enklare spisar som bara använder en fas (och därmed 230V), men de är mer till för äldre lägenheter som bara har en fas in, och liknade.
Och jag har testat säkringarna som är anslutna till spisen. Den har dubbla säkringar. Från spisen finns alltså först tre säkringar i skafferiet och därefter ytterligare de två säkringar som befinner sig i elmätarskåpet.
AI har lärt mig att den sorts dubbla säkringar förekommer oftare.
Jag har inte all kunskap, dock skruvar jag lite själv.Farstatjej90 skrev:
Men ett eluttag är ändå en bra idé.
Vanliga induktionshällar som är 600-800 mm breda kan typ alltid bara max två aktivt inkopplade faser.Zebehn skrev:
Jag funderar faktiskt på att satsa på induktionshäll, men då helst en 3-fasmodell.
Och jag har testat säkringarna som är anslutna till spisen. Den har dubbla säkringar. Från spisen finns alltså först tre säkringar i skafferiet och därefter ytterligare de två säkringar som befinner sig i elmätarskåpet.
AI har lärt mig att den sorts dubbla säkringar förekommer oftare.
Det är de induktionshällar som har fem (sex ?) zoner som kan ha tre aktivt inkopplade faser.
De tre säkringarna ute i mätarskåpet är huvudsäkringarna/abonnemangssäkringarna.
Ja det förekommer att två eller flera säkringar sitter efter varandra. Men två säkringar följt av tre säkringar är udda. Kanske är det bara att vi inte får hela bilden här. Men gör inte misstaget att tro för mycket på AI. Det kan vara användbart. Men det kan också ha extremt fel.Zebehn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 030 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 030 inlägg
Är det en spishäll eller en spis du har/är ute efter?Zebehn skrev:
För mig låter det som att ordningen är tvärtom, först sitter säkringar vid elmätarskåpet och sen möjligen (med svårt att tro) tre bakom.Zebehn skrev:
Men vi vet inte hur det ser ut, endast du kan avgöra vilka säkringar som är aktiva och inte. Jag tolkar det som att du har testat vad som händer om du bryter de två säkringarna vid elmätarskåpet, en och en (?) och att delar av spisen slutade att fungera om du bröt den ena eller den andra och hela spisen var av om du bröt båda. Det jag inte vet är om du testat att göra samma med de andra tre och vilket resultat det gav. Jag är inte ens säker att jag förstått rätt.
AI har också lärt oss att man kan ansluta sladdar i apparater på den sidan som det inte finns några hål för sladdarna, så ta AI med en skopa salt.Zebehn skrev:
Klart det är möjligt, men vanligt är det inte och oklart varför man gör så.
Ja, jag kommenterade de två som matade från källaren. De där med tre i skafferiet är jättekonstigt. I o för sig händer det att en del seriekopplar säkringar, men hur två blir tre låter mystiskt.A Avemo skrev:
Vad jag menade var att det i gamla installationer var ganska vanligt med en tvåfasgrupp till en spis med elementspänningen 400V (eller förr 380).
Hos mig fanns det ett uttag i väggen men det var inte kompatibelt med uttaget som var på spisen jag köpte.Zebehn skrev:
Saker måste förändrats sedan jag köpte spis. 400V och trefas var det vanligaste då.
Klicka här för att svara