Mina kunskaper om el sträcker sig inte mycket längre än till noll, så jag lägger upp ett tråd här.

Jag har en spis, 400 V, ansluten till två 16 A säkringar. Nu vill jag köpa en ny spis, och utbudet är större bland 230 V modellerna. Är det enkelt för en elektriker att konvertera anslutningen till 230 V, Eller finns det några nackdelar med det? Förlorar jag då t.ex. för mycket effekt?

Vad kan jag köpa och vad får jag inte köpa? När kräver en 230v spis en säkring som är för hög för mitt elanslutning?

Det beror lite på dina förutsättningar, tex som finns framdraget (nolla tex) kabel dimension, huvudsäkringar etc

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Att din 400 V-spis bara är ansluten till två säkringar är udda, något är fel.
Hur som helst, du kan räkna med att din spisanslutning behöver göras om. Det är troligt att det saknas t.ex en nolla.
Det jobbet kan vara lätt eller skitjobbigt beroende på hur det ser ut hos dig.
Men när det är gjort kan du välja spis helt fritt, 230 V eller 400 V.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Vad står bakpå din gamla spis, iom att den har 2 säkringar kan man misstänka att det är en 230 voltspis som matas med 2 faser och nolla.
Hur är din nuvarande spis ansluten i väggen

Protte

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Det beror lite på dina förutsättningar, tex som finns framdraget (nolla tex) kabel dimension, huvudsäkringar etc
Med två säkringar antar jag att den är ansluten till två faser. Jag har ingen aning om hur många ledare det finns i kabeln?
Huvudsäkringen är 16A

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att din 400 V-spis bara är ansluten till två säkringar är udda, något är fel.
Hur som helst, du kan räkna med att din spisanslutning behöver göras om. Det är troligt att det saknas t.ex en nolla.
Det jobbet kan vara lätt eller skitjobbigt beroende på hur det ser ut hos dig.
Men när det är gjort kan du välja spis helt fritt, 230 V eller 400 V.
Är det inte vanligt med två säkringar vid en tvåfasanslutning?
Och borde det då inte finnas en kabel som kan användas som nolledare när anslutningen omvandlas från 400 till 230?

Zebehn Zebehn skrev:
Är det inte vanligt med två säkringar vid en tvåfasanslutning?
Och borde det då inte finnas en kabel som kan användas som nolledare när anslutningen omvandlas från 400 till 230?
Kabeln går in i väggen, kanske till en extra säkringsskåp bakom köket? Spisen drivs med 400 volt, två- eller trefas enligt schemat på baksidan.

• IMG_8973.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar finnas en klisteretikett på spisar som talar om hur den ansluts. Från den går det att utläsa om din befintliga spis har 230 V eller 400 V elementspänning. Det är lite luddigt vad tillverkarna anger ibland. Så det finns en möjlighet att din befintliga spis är för 230 V. Se om du hittar etiketten som visar anslutningsalternativ och fota den så kanske det går att säga något mer. Ta gärna en bild på uttaget eller dosan där den är ansluten också.

Edit. Det kom en bild medan jag skrev. Det stämmer att din spis har 400 V elementspänning. Du måste öppna uttaget eller dosan där den är ansluten för att säga något mer. En elektriker kan absolut göra om din anslutning till att passa en 230 V spis om det inte finns framdraget för det nu.

• Gilla
Acke66 och 2 till
  • Laddar…
Zebehn Zebehn skrev:
Vad kan jag köpa och vad får jag inte köpa? När kräver en 230v spis en säkring som är för hög för mitt elanslutning?
Den här frågan var visst inte besvarad. Det du skall passa dig för är en enfasspis. Det bästa är om du kan ha den ansluten till tre faser och nolla. När du har 16 A tillgängligt blir det enligt följande:

1 fas 230 V max 3700 W
2 fas 400 V max 6400 W
2 fas + neutral 230 V max 7400 W
3 fas med eller utan neutral max 11000 W

Så rätt ansluten kommer inte en 230V spis ge dig sämre tillgänglig effekt.

• Gilla
Zebehn och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det brukar finnas en klisteretikett på spisar som talar om hur den ansluts. Från den går det att utläsa om din befintliga spis har 230 V eller 400 V elementspänning. Det är lite luddigt vad tillverkarna anger ibland. Så det finns en möjlighet att din befintliga spis är för 230 V. Se om du hittar etiketten som visar anslutningsalternativ och fota den så kanske det går att säga något mer. Ta gärna en bild på uttaget eller dosan där den är ansluten också.

Edit. Det kom en bild medan jag skrev. Det stämmer att din spis har 400 V elementspänning. Du måste öppna uttaget eller dosan där den är ansluten för att säga något mer. En elektriker kan absolut göra om din anslutning till att passa en 230 V spis om det inte finns framdraget för det nu.
Den är inte ansluten till ett uttag,I skafferiet är den ansluten till ytterligare tre 16 A-säkringar.

Jag trodde med två säkringar i källaren är det 2-fas, men då är den väl ansluten till 3-fas?

• IMG_8979.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
1 fas 230 V max 3700 W
2 fas 400 V max 6400 W
2 fas + neutral 230 V max 7400 W
3 fas med eller utan neutral max 11000 W

Så rätt ansluten kommer inte en 230V spis ge dig sämre tillgänglig effekt.
Menar du att en 230v spis ska anslutas till 3x 230 V?

Zebehn Zebehn skrev:
Den är inte ansluten till ett uttag,I skafferiet är den ansluten till ytterligare tre 16 A-säkringar.

Jag trodde med två säkringar i källaren är det 2-fas, men då är den väl ansluten till 3-fas?
På den bilden ser det ju ut att vara tre säkringar till spisen. Och det är det vanliga. Säkringarna i källaren är svårt att säga något om på håll utan bild. Om du bryter strömmen kan du öppna kopplingsdosan där spisen är ansluten och ta en bild där så kanske man kan se något mer. Men du kanske ändå tänkt anlita en elektriker för installationen.

Zebehn Zebehn skrev:
Menar du att en 230v spis ska anslutas till 3x 230 V?
Jag menar att du bör köpa en spis som kan anslutas till tre faser och nolla. Då är det uppdelat så att två plattor går på en säkring, två plattor på en och ugnen på den tredje. En del spisar från Bosch och Siemens ansluts bara till två faser och nolla. Då är det mer begränsat vilken effekt man kan få ut ur hällen.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Zebehn Zebehn skrev:
Mina kunskaper om el sträcker sig inte mycket längre än till noll, så jag lägger upp ett tråd här.

Jag har en spis, 400 V, ansluten till två 16 A säkringar. Nu vill jag köpa en ny spis, och utbudet är större bland 230 V modellerna. Är det enkelt för en elektriker att konvertera anslutningen till 230 V, Eller finns det några nackdelar med det? Förlorar jag då t.ex. för mycket effekt?

Om du har 2 eller 3 faser redan framdragna, mät i uttaget bakom spisen ... Är en likadan spis att föredra, helst 3 fas, den fördelar lasten över faserna och minskar risk för att större säkringarnsa ryker.
Dessutom snabbare/mer effekt när du lagar mat.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
A Avemo skrev:
På den bilden ser det ju ut att vara tre säkringar till spisen. Och det är det vanliga. Säkringarna i källaren är svårt att säga något om på håll utan bild. Om du bryter strömmen kan du öppna kopplingsdosan där spisen är ansluten och ta en bild där så kanske man kan se något mer. Men du kanske ändå tänkt anlita en elektriker för installationen.

Jag menar att du bör köpa en spis som kan anslutas till tre faser och nolla. Då är det uppdelat så att två plattor går på en säkring, två plattor på en och ugnen på den tredje. En del spisar från Bosch och Siemens ansluts bara till två faser och nolla. Då är det mer begränsat vilken effekt man kan få ut ur hällen.
Ja, jag låter förstås en elektriker ansluta den. Jag försöker lära mig lite om systemet och undrar om jag är begränsad i mitt val av spisar på 230 volt.
Men meant du att en tvåfasanslutning inte skulle vara ett klokt val för att elnätet i mitt hus inte klarar av att leverera tillräckligt med ström, eller att en sådan apparat helt enkelt är mindre kraftfull?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.