6 908 läst ·
60 svar
7k läst
60 svar
Anslutning från 400 till 230
Lite av båda. Men inget av det ohanterligt. En spis som bara har en fas till hela hällen Har redan från början en lägre effekt än en som har två faser till hällen. (Den andra respektive tredje driver ugnen). Det märks när man skall laga stora mängder mat och vill ha hög effekt på flera plattor.Zebehn skrev:
Dessutom tillkommer ofta begränsningen av husets säkringar till spisen som ytterligare begränsar hur mycket effekt man kan ta ut. Jag gissar att det är främst vid storkok som det blir problem. Men det finns å andra sidan inga nackdelar med att ha en spis som verkligen ansluts till alla tre faser. Det är bara bättre på alla sätt.
Spistillverkarna är ofta dåliga på att märka ut vad som gäller. Försök hitta en spis som har en märkeffekt på omkring 10 kW eller mer.
Om du köper 400V spis så får du tex. 2x5A belastning när du använder den. Om du köper 230V spis får du tex 1x10A belastning. Om då vattenkokaren eller micron eller dammsugaren eller något annat, råkar vara på samma fas, så är det större risk att huvudsäkring löser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 337 inlägg
Det beror ju på hur man använder den. En platta på max, Ja, men två plattor som går på olika fas, Nej.S Saitamz4927 skrev:
Hur länge maxar man normalt en spisplatta vid matlagning?S Saitamz4927 skrev:
Jo, typ max 15(-20) minuter.
Hur lång tid tar det att värma upp 1,5-1,7 liter vatten i vattenkokare på 2 kW?
Jo, ca 5 minuter.
Hur länge kan en 16A diazedsäkring med 20-25A?
Och vad betyder det om en enhet är både 230V och 3-fas?Fairlane skrev:
En spis kan använda mer effekt om det är tre faser som används än om det är två, som Avemo skriver i #9. Mer effekt innebär att det blir varmare fortare.
Om du vill ha en induktionsspis, så måste du använda 230 V, dvs det måste finnas en nolla framdraget. Risken är att det inte finns en nolla framdraget om det är en äldre installation. En elektriker kan dra fram en nolla och det kan gå relativt enkelt och smidigt om förutsättningarna är rätt (fina rör med ledigt utrymme i och utan en massa tvära svängar), eller vara ett mindre helvete om det inte är bra förutsättningar. Eftersom du ändå ska använda en elektriker så kan du väl be de komma och förbereda innan och sätta ett perilex-uttag på platsen, då kan du välja spis i lugn och ro, medveten om vilka förutsättningar du har och sen ansluta den själv?
Du får betydligt fler spisar att välja på om nollan är framdragen och med ett uttag monterat så kan du ansluta och koppla bort själv, även om du är okunnig inom el. Det är inte svårare än att stoppa i kontakten från dammsugaren i vägguttaget.
Förresten, jag tycker att din idé med ett eluttag är jättebra, men jag har sett i många annonser att de flesta apparater levereras utan sladd.
Redigerat:
Spisen har nu sina egna säkringar, tre 16A-säkringar i skafferiet, och även två ytterligare 16A-säkringar i källaren vid huvudsäkringarna.S Saitamz4927 skrev:
Det betyder vanligtvis att de två högra plattorna är anslutna mellan en fas och nolla, det två vänstra plattorna är anslutna mellan en annan fas och nolla och ugnen är ansluten mellan den tredje fasen och nollan. Man kan se spisen som att den är tre separata enfaslaster.Zebehn skrev:
Jag hoppas och tror att detta är ett missförstånd. Om inte är något ganska underligt kopplat. Hur har du kommit fram till att det är fem säkringar till spisen?Zebehn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 337 inlägg
Det värsta fallet skulle kunna vara att man vid ett tidigare byte av spis, för många decennier sedan, återanvänt en 1-faskabel som av någon anledning varit för knölig att byta till att använda 2 faser för att på så sätt få tillräcklig effekt via spänningshöjning på en kabel som ursprungligen matades med 220V L+N+jord.Bo.Siltberg skrev:
Att din 400 V-spis bara är ansluten till två säkringar är udda, något är fel.
Hur som helst, du kan räkna med att din spisanslutning behöver göras om. Det är troligt att det saknas t.ex en nolla.
Det jobbet kan vara lätt eller skitjobbigt beroende på hur det ser ut hos dig.
Men när det är gjort kan du välja spis helt fritt, 230 V eller 400 V.
Om just detta är fallet, och man absolut inte vill dra om elkabeln, så behöver man antingen hitta en passande spis som går att koppla på enbart 2 faser (dvs. en enda 400V-matning utan nolla), och sedan behöver man högst sannolikt hantera att man inte kan använda full effekt på spisen. Men det är en möjlig, om än ej bra, lösning.
Så man behöver ta reda på vad som är framdraget först, förhoppningsvis är det inte just så illa som ovan.
Jag har två säkringar i källaren, som har installerats förra året, och i skafferiet finns det ytterligare sju säkringar: tre till värmesystemet, tre till spisen och en till.A Avemo skrev:Det betyder vanligtvis att de två högra plattorna är anslutna mellan en fas och nolla, det två vänstra plattorna är anslutna mellan en annan fas och nolla och ugnen är ansluten mellan den tredje fasen och nollan. Man kan se spisen som att den är tre separata enfaslaster.
Jag hoppas och tror att detta är ett missförstånd. Om inte är något ganska underligt kopplat. Hur har du kommit fram till att det är fem säkringar till spisen?
Så den fungerar på 230v men är ändå ansluten till trefas. Fungerar alla 230v spisar på det sättet? Jag kan inte heller föreställa mig att en spis bara skulle fungera på 230v.
Det är svårt att hitta en bra spis som dessutom passar. Den gamla är 70 cm bred och vi vill gärna ha vissa funktioner som tydligen inte går att kombinera med en spis i den bredden. Jag funderar nu på att satsa på en 60 cm bred spis och anpassa köket efter den. Då blir det en 230 V-apparat, och då får jag väl acceptera att det kanske blir nödvändigt att dra en ny kabel.D dan_norstedt skrev:Det värsta fallet skulle kunna vara att man vid ett tidigare byte av spis, för många decennier sedan, återanvänt en 1-faskabel som av någon anledning varit för knölig att byta till att använda 2 faser för att på så sätt få tillräcklig effekt via spänningshöjning på en kabel som ursprungligen matades med 220V L+N+jord.
Om just detta är fallet, och man absolut inte vill dra om elkabeln, så behöver man antingen hitta en passande spis som går att koppla på enbart 2 faser (dvs. en enda 400V-matning utan nolla), och sedan behöver man högst sannolikt hantera att man inte kan använda full effekt på spisen. Men det är en möjlig, om än ej bra, lösning.
Så man behöver ta reda på vad som är framdraget först, förhoppningsvis är det inte just så illa som ovan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 337 inlägg
Om du ber en elektriker sätta ett uttag innan så behöver du inte ha en elektriker på plats för att koppla in kontakten. Köp från någon som kan leverera spisen med sladden ansluten (förmodligen inte Elgiganten).Zebehn skrev:
Spisen har 3 säkringar, inte 5. Förmodligen är någon av de säkringarna markerade fel, men du kan ju testa om du får igång alla funktioner efter att brutit/skruvat ur en säkring i taget. Fungerar spisen efter en säkring är bruten så används inte den säkringen till spisen.Zebehn skrev:
Ja, du har tre faser in i huset, mellan fas1 och fast är det 400V (likadant mellan två valfria faser), medan du mellan fas1 och nolla har 230V (samma för andra faser och nolla). Om ni vill ha induktion så är det 230V som gäller, gärna med 3 faser och nolla.Zebehn skrev:
Det finns spisar som kräver 230V, exempelvis induktionsspisar. Det kan de ha med 1, 2 eller 3 faser. Sen finns det enklare spisar som bara använder en fas (och därmed 230V), men de är mer till för äldre lägenheter som bara har en fas in, och liknade.Zebehn skrev:
Är det något mer än märkningen som antyder att alla dessa är till spisen? Det kan ju vara en gammal och inaktuell märkning. Jag vidhåller att om du har fem säkringar som alla påverkar spisen så är något kopplat på ett underligt sätt och det bör undersökas och rättas till.Zebehn skrev:
Traditionellt har det länge i Sverige funnits två parallella varianter på spisar. En som bara går på 230V och en som bara går på 400V. Då har 400V-spisar använt i hus och lägenheter med trefasmatning till spisen medan 230V-varianten mest använts i lägenheter som bara har enfas indraget. Men eftersom 230V-spisen även kan kopplas in till tre faser bara det finns nolla också har 400V-spisar blivit mer sällsynta. Varför tillverka och lagerhålla två varianter när alla kan använda den ena?Zebehn skrev:
Det finns en skillnad av närmast akademisk betydelse i hur jämnt spisen belastar faserna som skulle tala till 400V-spisens fördel. Men i praktiken fungerar det oftast utmärkt med en 230V-spis ansluten till tre faser och nolla.