O
Nibe VVM S320 idag ansluten med Vatette raka klämringskopplingar: 4 st 28mm + 2 st 22mm

Nu skall den flyttas tillfälligt två gånger och jag överväger att att göra om så att den sitter med lekande muttrar. Både för att göra den lättare att flytta, och lättare att koppla loss vid service.

Tanken är att byta från VA rak klämringskoppling till VA rak övergång till planända, dvs: klämring och mutter sitter där de sitter och jag byter bara resten kopplingen. På så sätt slipper jag kapa rören i värmepumpen och börja om.

Så hela kopplingen blir:
- Vatette Rak 22mm x R20 (RSK 1940576) <-- ersätter halva befintliga anslutnigen
- Ezze Rak övergång G20 x G20 Lek mutter (RSK 8505016)
- Vatette Rak 22mm x R20 (RSK 1941038)

Det där blir dock rätt klumpigt och framför allt dyrt, drygt 3000 SEK.

Någon som har en bättre och billigare lösning?

.ps: Känns oftsa som forumet skulle behöva en "VVS-kopplingar"-sektion för sådana här frågor, så att man slipper välja mellan "Värme allmänt" och "Vatten och avlopp", och riskera missa hälften av experterna som bara hänger i ena forumdelen! 🤔
 
O Oldfart skrev:
Nibe VVM S320 idag ansluten med Vatette raka klämringskopplingar: 4 st 28mm + 2 st 22mm

Nu skall den flyttas tillfälligt två gånger och jag överväger att att göra om så att den sitter med lekande muttrar. Både för att göra den lättare att flytta, och lättare att koppla loss vid service.

Tanken är att byta från VA rak klämringskoppling till VA rak övergång till planända, dvs: klämring och mutter sitter där de sitter och jag byter bara resten kopplingen. På så sätt slipper jag kapa rören i värmepumpen och börja om.

Så hela kopplingen blir:
- Vatette Rak 22mm x R20 (RSK 1940576) <-- ersätter halva befintliga anslutnigen
- Ezze Rak övergång G20 x G20 Lek mutter (RSK 8505016)
- Vatette Rak 22mm x R20 (RSK 1941038)

Det där blir dock rätt klumpigt och framför allt dyrt, drygt 3000 SEK.

Någon som har en bättre och billigare lösning?

.ps: Känns oftsa som forumet skulle behöva en "VVS-kopplingar"-sektion för sådana här frågor, så att man slipper välja mellan "Värme allmänt" och "Vatten och avlopp", och riskera missa hälften av experterna som bara hänger i ena forumdelen! 🤔
Hej
Du kan väl bara lossa befintliga kopplingar och sätta ihop när den är på plats igen?
Du behöver inte byta ut klämringskopplingar bara för att de tas isär.

/ Björkskär
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Var glad att den inte är installerad med presskopplingar.
 
O
För att svara @Björkskär och @Magnus E K på samma gång: Det är bara anslutningen till pannan som är klämringskopplingar idag, allt annat är pressat. Klämringskopplingarna går visserligen att ta isär och återanvända, men rören i övrigt är rätt styva så att faktiskt separera kopplingarna kräver att man lyfter rör som idag sitter rätt fast där de är.

Så förhoppningen var att en unionskoppling med lekande mutter skulle gå att dra rakt åt sidan, snarare än att behöva lyfta rören ~5-10 mm för att komma ur klämringskopplingarna.
 
O Oldfart skrev:
För att svara @Björkskär och @Magnus E K på samma gång: Det är bara anslutningen till pannan som är klämringskopplingar idag, allt annat är pressat. Klämringskopplingarna går visserligen att ta isär och återanvända, men rören i övrigt är rätt styva så att faktiskt separera kopplingarna kräver att man lyfter rör som idag sitter rätt fast där de är.

Så förhoppningen var att en unionskoppling med lekande mutter skulle gå att dra rakt åt sidan, snarare än att behöva lyfta rören ~5-10 mm för att komma ur klämringskopplingarna.
Går bra med unionkopplingar, men då ska det vara med gummipackning mellan och dom flesta är med gänga invändigt. Och se bara till att vid kap så det stämmer med avstånden mellan bitarna.

Sen för övrigt. PRESS är bara skit och kostar skjortan att köpa. Samt att allt är stumt och måste sågas ner.
Men rörisarna gillar att det är enkelt och går snabbt och kunden får betala.
 
J jonaserik skrev:
Går bra med unionkopplingar, men då ska det vara med gummipackning mellan och dom flesta är med gänga invändigt. Och se bara till att vid kap så det stämmer med avstånden mellan bitarna.

Sen för övrigt. PRESS är bara skit och kostar skjortan att köpa. Samt att allt är stumt och måste sågas ner.
Men rörisarna gillar att det är enkelt och går snabbt och kunden får betala.
Nu låter du lite bitter😂
Pressdelar är i mina ögon inte bara skit.. och kostar inte heller skjortan som jag ser det.
Exempel en rak Vatette 28cu kostar mer än dubbelt så mycket som en pressmuff.

Går jobbet snabbare är det väl dessutom bättre för kunden som behöver betala färre timmar om jobbet är på löpande räkning?

Nu brukar inte jag flytta runt mina fasta installationer i pannrummet så ofta mer än om de går sönder men jag ser fördelen om det sker mer regelbundet..
Eller har jag missat något?

/ Björkskär
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.