13 164 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Ansluta uterumstak mot stående lockpanel
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Vi bytte tak och då passade jag på att be plåtslagarna titta på mitt problem. De löste det genom att kapa både lock- och bottenbrädorna där det tidigare var spårat. Genom att göra så fick de utrymme att peta in en ny plåt hela vägen in under vindpappen. Så nu är det tätt sedan några år tillbaka.O OlanderA skrev:
Bifogar en bild hur det ser ut nu.
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Det gick alldeles utmärkt när jag fick hjälp av plåtslagare att få in en plåt hela vägen in under vindpappen. De löste det genom att kapa både lock- och bottenbrädorna där det tidigare var spårat. Genom att göra så fick de utrymme att peta in en ny plåt hela vägen in under vindpappen. Så nu är det tätt sedan några år tillbaka.O ohlaj skrev:Jag är också intresserad av att höra hur det gick, är på gång att bygga ett altantak med kanalplast och har lockpanel med vindpapp precis innanför bottenbrädan. I nuläget kommer det inte vara ett uterum utan bara ett tak så det är egentligen inte hela världen om det skulle droppa närmast huset men tanken är att någon gång i framtiden glasa in så då kan det vara bättre att ha detta gjort redan nu.
Bifogar en bild hur det ser ut nu.
Hej,
Jag undrar hur ni fick in plåten – behövde ni lyfta både panel- och lockbrädorna? Fanns det en regel att spika dem längst ner i, eller behövde ni sätta en ny regel? Jag ska bygga uterum och blev presenterad den ursprungliga lösningen som du hade gjort, men den kändes inte bra. Med denna tråd i åtanke känns den ännu sämre.
Jag undrar hur ni fick in plåten – behövde ni lyfta både panel- och lockbrädorna? Fanns det en regel att spika dem längst ner i, eller behövde ni sätta en ny regel? Jag ska bygga uterum och blev presenterad den ursprungliga lösningen som du hade gjort, men den kändes inte bra. Med denna tråd i åtanke känns den ännu sämre.
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Hej, i mitt fall är den nedre plåten, den som ansluter till taket skruvad i skarvarna i taket. Uppifrån och ner i skarvarna mellan kanalplasterna. Sen är den övre plåten nitad i den undre, det syns på bilden. Sen är den övre plåten bara instucken under bottenbrädorna. Mest troligt inte helt optimalt, men det var det som gick att göra några år efter att jag precis bytt all panel. Ville inte riva ner allt igen 😅 Men än så länge sitter allt som det ska.MrCliff skrev:
Hej,
Problemet är att en trävägg aldrig blir helt tät. Regnet kommer att hitta in, om inte direkt så efter några år, och det är sällan något problem eftersom vattnet kan rinna ner till botten och ut. Det är ju därför man har lite luftigt bakom en panel. Sedan så torkar brädorna upp.
Plåten måste sitta så att den kan fånga upp vatten som rinner eller droppar ner på insidan av panelen. Plåten måste också vara så hög så att vinden inte kan trycka upp vatten över plåten.
Det är besvärligt att få tätt emot en befintlig vägg eller mot ett tak och vindriktning och vindstyrka har stor betydelse.
Även snösmältning och is kan ställa till det och dämma upp vatten. Yrsnö kan blåsa till platser dit regn inte når.
Plåten måste sitta så att den kan fånga upp vatten som rinner eller droppar ner på insidan av panelen. Plåten måste också vara så hög så att vinden inte kan trycka upp vatten över plåten.
Det är besvärligt att få tätt emot en befintlig vägg eller mot ett tak och vindriktning och vindstyrka har stor betydelse.
Även snösmältning och is kan ställa till det och dämma upp vatten. Yrsnö kan blåsa till platser dit regn inte når.
Klicka här för att svara