11 383 läst ·
94 svar
11k läst
94 svar
Ansluta sig till telefonnätet år 2014 - går det?
Inte för att retas men jag hade 300 m. till telestationen, fick ut 60 av 60 Mbit på 50 år gamla kablar. Så försämringen med avseende på längd är nog inte linjär.MathiasS skrev:
Försämringen beror egentligen på kabelns resistans, men om man inte vet resistansen så kan man göra en hyfsad uppskattning av resistansen utifrån längden. Resistansen går att mäta, och beror på flera faktorer varav längden är den viktigaste.
Har du fått längden från nätägaren/teleoperatören?MathiasS skrev:
Eller var det fågel-/bilvägen till telestationen?
Detta utspelade sig på 56kbit/s (V90/V92) modemtiden: mina föräldrar hade telefonabonnemang och jag stod för internetabonnemanget. Jag bodde under ett år på annan ort pga studier hemma i huset under helgerna pga jobb, mina föräldrar flyttar till annat län (flyttade med telefonen) men hade huset kvar, efter studierna flyttade jag in i huset å skaffade eget telefonabonnemang, samma kopparkabel in i huset å samma telestation. Men jag fick ut långt under 33,6kbit/s (tidigare låg vi konstant på 52kbit/s), felanmälde till både internetoperatör och teleoperatör, efter många tester på olika sätt bla genom test till modemtillverkarens (US Robotic) testmodempool i England så skickades en teletekniker ut, han upptäcke att min telefonledning var ca 2-2,5 km längre än den behövde, efter omkoppling så gick hastigheten upp, hamnade nästan konstant på 54kbit/s.
Efter att under ca 8 månader jobbat med att laga telekablar efter stormen Gudrun så vet jag hur dåliga många kablar är och hur störkänslliga dom är. Pulserna från elstängselaggregat kan störa ut xDSL nästan helt å hållet, elnätet till tågen stör oxå i vissa lägen. Fukt innanför yttermanteln är dåligt men väldigt vanligt, fukten ökar överhörning mellan paren. Ju högre överhörningen är ju lägre internethastighet.
Nej, försämringen är verkligen inte linjär och det var därför jag sa att en km till vore en katastrof. Nu har jag fiber så kopparsnöret kommer "blåsa av" i vinter.peternicklas skrev:
Klicka här för att svara