Det enda dom har specat i det priset är grävning 200 meter cirka. Jämte en grusväg. Allt på min tomt får jag göra själv och dom ska koppla in i centralen som finns där. Rimligt? Nej ska se om vi kan göra 90% själva då jag är vän med en som jobbar med detta.

Net1 är väl inget alrnativ? Begränsat det med ju.

Om man väger det mot att vara utan internet så skulle jag säga att det är ett ganska bra alternativ.

Syftar du på Net1? Då väljer jag ju antingen parabol eller 4g med mer trafik :)

Instämmer!
Parabol kan nog vara ett bra alternativ om man bor lite "fel".
Och har råd...

Priset svider ju men vad fan ska man göra :)

Hur har grannarna gjort?
Kanske ni inte ha några grannar inom synhåll,
men annars kunde ni kanske ha delat på något.

Ett trådlöst nätverk når ju ett par hundra meter om det är klar sikt.

Grannen har ADSL 200 meter bort, dit domska gräva.

Då borde det inte vara så stort problem att dela på linan (och kostnaderna).
Om ni är bundis vill säga.
Och du har ju en rejäl slant att jämföra med :)

Har inte flyttat in än, är väl där problemet ligger men får väl knacka på och fråga!

Finns de kabel i handeln som klarar 200 meter?

BioElite skrev:
Har inte flyttat in än, är väl där problemet ligger men får väl knacka på och fråga!

Finns de kabel i handeln som klarar 200 meter?
Ta med en mandeltårta till kaffet så blir du som barn i huset :)

Men vad jag menar är att man lättast löser förbindelsen trådlöst, med det som numera kallas Wi-Fi.
Dvs en trådlös router i varje hus. Vet inte riktigt om mottagaren skall vara en annan pjäs,
men det är hur som helst standardprodukter i dag.

Annars klarar vanlig telekabel nästan hur långa avstånd som helst.

Andy78 skrev:
[länk] kan ju också vara ett alternativ.
Har sett detta, kommer säkert landa där tillslut. 1300:- i månaden känns dock saftigt men vad ska man göra.

Har även kollat på Tre's abbonemang nattsurf. Där är det ju obegränsad datamängd upp till 100 GB sen 0.2 MBIT i hastighet, någon som surfat i den hastigheten på länge? Funkar det ens?

Är det Telia som givit dig offerten?

BioElite skrev:
Har sett detta, kommer säkert landa där tillslut. 1300:- i månaden känns dock saftigt men vad ska man göra.

Har även kollat på Tre's abbonemang nattsurf. Där är det ju obegränsad datamängd upp till 100 GB sen 0.2 MBIT i hastighet, någon som surfat i den hastigheten på länge? Funkar det ens?

Beror på hur det ser ut, var ligger huset, kan du surfa på platsen med den mobilen du har?

Jag hade ringt eltel och frågat om vad som är kostnadsdrivande i offerten. Du kanske kan gräva själv om de tillhandahåller material?

Kolla också möjligheterna till fiber och luftledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.