11 383 läst ·
94 svar
11k läst
94 svar
Ansluta sig till telefonnätet år 2014 - går det?
Eltel är en av entreprenörer som anlitas av Telias dotterbolag Skanova vilket bygger Telias ledningsnät.
Glöm alla varianter med att lägga egna kablar, etc, det går Skanova aldrig med på eftersom dom i sin tur är reglerade av PTS och måste uppfylla dess tillförlitlighetskrav, mm.
Glöm alla varianter med att lägga egna kablar, etc, det går Skanova aldrig med på eftersom dom i sin tur är reglerade av PTS och måste uppfylla dess tillförlitlighetskrav, mm.
Med andra ord är det onödigt att ringa till dom och ens fråga. Med andra ord som vanligt, betala och se glad ut!mycke_nu skrev:
Fick svar från dom nu på min fråga ang. varför det blev så dyrt samt om vi kunde utföra all markentreprenad själva och dom enbart gör kablar och montering i skåpen. Svaret blev detta:mycke_nu skrev:
"Vi skickar ärendet till projektören som gjort er offert och ber honom se över om det går att utföra enligt nedan önskemål."
Känns lite tragiskt att betala astronomiska summor för detta när bekanta jobbar med markprojekt. Men bara att vänta och se!
Kan också löna sig att lyfta blicken. Brorsan fick för några år sen en offert på närmre 40 kkr för anslutning, kabeln skulle följa en grusväg förbi två tomter i ett villaområde, ca 100 m grävning.
Men efter lite lirkande kom man fram till att man kunde hänga luftledning i Fortums stolpar som ändå stod där och då blev offerten betydligt mänskligare.
Lufthängd kopparledning har kanske inte framtiden för sig, men antagligen kommer fiber även till TS någon gång, knappast någon nackdel om grävningen får anstå tills dess.
Men efter lite lirkande kom man fram till att man kunde hänga luftledning i Fortums stolpar som ändå stod där och då blev offerten betydligt mänskligare.
Lufthängd kopparledning har kanske inte framtiden för sig, men antagligen kommer fiber även till TS någon gång, knappast någon nackdel om grävningen får anstå tills dess.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En vanlig telekabel, 4x0,6 mm2, diameter 6,5 mm kostar bara 6,80 kr/m + momspelpet skrev:
Gäller år 2009 då jag köpte 120 meter.
Så kostnaden ligger knappast i materialet.
Som jag skrev tidigare så är knappast dom sista 200 meterna det som driver upp kostnaden, det är ju troligen så att det inte finns lediga ledningar 200 meter bort utan man kanske måste dra bort till typ närmaste växel.
När jag undersökte förutsättningarna för fiber hemmavid fick jag en schablonkostnad på 600 kr/m för grävning i asfalt. Säg att de räknat på 300 kr/m för dina 200 meter så har man 60000 kr bara där. Så summan är inte förvånande.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då kom du ju ganska billigt undan ändå 
Hur långt har du till telestationen. Det avgör tydligen vad man får för "hastighet".
Jag har drygt 5 km och kommer nätt och jämt upp till 6 Mbit/s.
Hur långt har du till telestationen. Det avgör tydligen vad man får för "hastighet".
Jag har drygt 5 km och kommer nätt och jämt upp till 6 Mbit/s.
Kan man plöja ner kabeln så kostar det ca 25-30 kr/m plus moms. Schakt med grävmaskin ca det dubbla. Detta förutsätter då att man inte behöver röja skog eller att det finns berg.
Sedan kan det tillkomma kostnader för tillstånd, vägavstängningar, markavtal mm. 15-20 tkr kan man nog räkna med totalt.
200 meter 50 mm kabelrör är inte billigt, så jag skulle nog begränsa mej till 16/10 slang för ca 5 kr/m eller skippa röret helt. Tänk på att man också måste reda ut hur kabeln skall komma i röret.
Sedan kan det tillkomma kostnader för tillstånd, vägavstängningar, markavtal mm. 15-20 tkr kan man nog räkna med totalt.
200 meter 50 mm kabelrör är inte billigt, så jag skulle nog begränsa mej till 16/10 slang för ca 5 kr/m eller skippa röret helt. Tänk på att man också måste reda ut hur kabeln skall komma i röret.