Tjena!
Jag planerar att bygga FTX ventilation i huset. Tyvärr så är det väldigt trångt på vinden. Det är framförallt takstolarna som ställer till det... (förutom all skit som ligger där ... men det är en annan historia)

Så min fråga är hur mycket kan man bygga om takstolarna... Det är 120cm imellan takstolarna, det är en av dom som jag planerar att bygga om som på skissen. Är det stort ajja bajja eller kan det fungera?

takstol2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska fixa en korrekt skalaenlig skiss, så fort jag fått tid nog att sitta på vinden och mäta ett tag & göra den i sketchup...

/C

Åsa Lund
Om man räknar brädorna inne i takstolarna från vänster så borde du kunna förstärka nummer fem och sätta nummer sex mot den istället för mot golvet. Förstår du hur jag menar?

Man behöver nog veta även längden på takstolarna och dimensionen på virket i dem, samt vilken snözon huset ligger i, för att kunna svara på detta. Men det är klart att det GÅR att bygga om takstolarna, i mitt gamla hus har jag en taklutning på 22 grader, ett spann (husbredd) på ca 7 meter, och avstånd på ca 100-110 cm mellan takstolarna, och de har bara lodräta stöttor (ungefär där du ritat din lodräta stötta i bild 2). Men så är dimensionen på takstolarna något i stil med 90x180 också...

Det är väldigt "aja baja".
Reglarna sitter som de gör i takstolen, för att det tillsammans bildar ett fackverk.
Flyttar man om reglarna, så bryts detta fackverk, och takstolens bärighet blir betydligt svagare.

Tjena
Jo naturligtvis blir det svagare, det visste jag innan. Jag var lite otydlig i frågeställningen.

Men jag drar erfarenheter & lär mig :-) Ska försöka få lite tid ikväll att kartlägga takstolarnas konstruktion så att det inte blir tveksamheter på den fronten.

Sen handlar det naturligtvis om att stärka upp den delen som man försvagar. Frågan är delvis då hur mycket... & vilken metod som är lämpligast. (virke eller metall...)

90*180 är inte minna takbalkar, snarare 45*90... men jag ska mäta och återkomma med exakta siffror.

Snözonen är Stockholm.

Men jag återkommer.

/C

Hej, en bättre skiss på takstolen
takstol.jpg
Skapa konto

Våga älska sketchup... verkar som att jag inte behöver bygga om takstolarna... om jag tänkt rätt...
takstolAgg.jpg
Skapa konto

ska nog göra en pappmodell av agget och kolla live på vinden :)

/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.