191 510 läst ·
631 svar
192k läst
631 svar
Ännu ett garagebygge.. (Projekttråd)
En helt orelaterad fråga, (till golv alltså). På en av översiktsbilderna där mer eller mindre hela garaget syntes så kom jag att tänka på fönstren. Std små liggande fönster, med åtföljande litet ljusinsläpp, och massor av lysrör/LED som kompensation.
Varför dessa små liggande fönster när man kan sätta in stora fönster?
Är det t ex pga brandspridningskrav som det normalt är så ynkliga fönster i garage?
Är det t ex pga brandspridningskrav som det normalt är så ynkliga fönster i garage?
Vill inte ha för mycket insyn, men ändå inte ett fängelse. Då jag kommer att ha lite bilar, verktyg och prylar med lite värde i så vill jag inte att det ska synas för mycket. Därför har jag tex inte något fönster åt grannskapet.Oldboy skrev:
En helt orelaterad fråga, (till golv alltså). På en av översiktsbilderna där mer eller mindre hela garaget syntes så kom jag att tänka på fönstren. Std små liggande fönster, med åtföljande litet ljusinsläpp, och massor av lysrör/LED som kompensation.
Ang komenserings-ljuset så vill jag inte ha något dåligt ljus när man väl ska skruva under framför allt vinterhalvåret. Dåligt ljus blir bara irriterat när man väl ska göra något. Jag har lagt de 2 mittre armaturerna på en egen krets och de 4 yttre på en annan krets, så jag kan välja 3 olika mängders ljus.
En annan aspekt är att jag fick handla dessa armaturerna nästan till halva priset genom polarn som jobbar som elektriker så dumt att spara. Många fyller ju hela taken och väggar med billiga armaturer från det ena och det andra lågpriskedjorna som finns men det ser så sjukt oplanerat och fult ut. Snyggare med färre och bättre lampor - i mitt tycke.
inbrottsrisken ökar också med insynen , har bekanta som kör cross och det har slutat med armeringsmattor innanför fönster och larm efter tre inbrott med två crossar som byte varje gång så blir det en dyr hobby killen i fråga ångrade att han kom över stora billiga fönster såhär i efterhand då sånt som syns får det att klia i fingrarna på en delOldboy skrev:
Om man har stora fönster som måste brandklassas så blir det ganska dyrt och sedan blir det osäkrare eftersom det blir enklare att göra inbrott. Vi har två fönster 4x12 och det räcker gott som ljus om man bara skall hämta något en solig dag.Oldboy skrev:
Vi har placerat fönstrens högt så det blir besvärligare att göra inbrott och minimerar insyn.
Tack för kommentarer.
Jag är med på dessa orsaker, men det jag tänkte på var egentligen att "alla" villagarage de senaste 70 åren eller så har följt denna mall.
Inbrottsrisken känns inte som ett ursprungligt tvång till att ha minimalt med fönster. Det enda jag kan komma på som rimlig/tvingande orsak är just brandrisken, eller snarare begränsning av spridningsrisken. Så jag tänkte att TS som bygger nytt måste ha behövt bygglov, och därmed varit tvungen att sätta sig in i reglerna för garage.
Är det särskilda fönster som måste vara brandklassade?
Mitt garage/verkstad ser likadant ut, men jag funderar på att sätta in större/fler fönster. Man skulle ju kunna sätta sig och lusläsa BBR, men det är inte lockande.
Mkt bättre att fråga väl insatta här på forat. 
Jag är med på dessa orsaker, men det jag tänkte på var egentligen att "alla" villagarage de senaste 70 åren eller så har följt denna mall.
Inbrottsrisken känns inte som ett ursprungligt tvång till att ha minimalt med fönster. Det enda jag kan komma på som rimlig/tvingande orsak är just brandrisken, eller snarare begränsning av spridningsrisken. Så jag tänkte att TS som bygger nytt måste ha behövt bygglov, och därmed varit tvungen att sätta sig in i reglerna för garage.
Är det särskilda fönster som måste vara brandklassade?
Mitt garage/verkstad ser likadant ut, men jag funderar på att sätta in större/fler fönster. Man skulle ju kunna sätta sig och lusläsa BBR, men det är inte lockande.
Där kommer finessen med det nordiskt ljusa i inredningen fram. Det gör en enorm skillnad i hur mkt ljus som behövs om golv, väggar och tak är ljusa eller mörka. Det gör tom stor skillnad mellan vitt och beige eller ljusgrått.MalZon skrev:
Har ett "tarmigt" (långsmalt och krokigt) ekonomiutrymme som hade oputsade lättbetongväggar och omålade gipsskivor i taket när vi köpte stället. Dagsljus kommer in i ena kortändan via ett fönster i en ytterdörr. Jag var förvånad över hur stor skillnad det gjorde för ljuset bara av att måla väggar och tak i vitt istf beige/ljusgrått.
Mindre fönster =mer väggytor att förvara allt skrot/skräp på
Jag tror inbrottsrisk är en större faktor än ljusinsläpp. Generellt är man inte så långa stunder i ett vanligt villagarage så att tända lampan är inget problem jämfört med att ha i princip ett skyltfönster och öppen dörr för tjuven.
Det går ju få ut rätt stora grejer genom ett fönster av normalstorlek i normalhöjd kontra ett lågt i överkant vägg.
förvaringsutrymme som någon skrev är nog den andra faktorn.
Brand är nog det sista man tänker på gällande fönster om det inte finns behov av det som i mitt fall där garageväggen är 1 meter från tomtgräns.
Det går ju få ut rätt stora grejer genom ett fönster av normalstorlek i normalhöjd kontra ett lågt i överkant vägg.
förvaringsutrymme som någon skrev är nog den andra faktorn.
Brand är nog det sista man tänker på gällande fönster om det inte finns behov av det som i mitt fall där garageväggen är 1 meter från tomtgräns.
Visst nu kommer jag lägga rätt mycket tid i mitt garage då jag har bilar som hobby, men att ha fullt med fönster i ett garage är inte jag van vid. I ett standard villagarage där man knappt får plats med bilen är det ju inte ritat i sten att det finns fönster alls. Tycker detta upplägget ser ganska hemtrevligt ut, trots att det är ett garage... Är ju inte en vindsvåning.
Men som många är inne på. Dels insynsskydd men att jag själv kan se ut, tråkigare att göra inbrott och mer yta för att eventuellt hänga upp grejer m.m. är väl den största anledningen till att jag inte väljer större fönster. Sen att jag väljer bredare än högre är väl mest för att det ser lite modernare och tidsenligt ut.
Brandklassning i vår kommun har lite olika steg. Inom 1 meter, inom 4 meter och inom 8 meter. Mitt garage ligger 10 meter från huset så jag slipper allt sånt. Men ja annars var man tvungen att ha max antal kvadratmeter fönsteryta, brandklassat, dubbelgips både inomhus och utomhus m.m. Är runt 4 år sen jag krabbade med bygglov och minns inte allt nu men jag vet att jag inte har några krav på mig iom att det ligger så långt ifrån huset.
Men som många är inne på. Dels insynsskydd men att jag själv kan se ut, tråkigare att göra inbrott och mer yta för att eventuellt hänga upp grejer m.m. är väl den största anledningen till att jag inte väljer större fönster. Sen att jag väljer bredare än högre är väl mest för att det ser lite modernare och tidsenligt ut.
Brandklassning i vår kommun har lite olika steg. Inom 1 meter, inom 4 meter och inom 8 meter. Mitt garage ligger 10 meter från huset så jag slipper allt sånt. Men ja annars var man tvungen att ha max antal kvadratmeter fönsteryta, brandklassat, dubbelgips både inomhus och utomhus m.m. Är runt 4 år sen jag krabbade med bygglov och minns inte allt nu men jag vet att jag inte har några krav på mig iom att det ligger så långt ifrån huset.
Fick dit alla foder och smygen runt fönster och dörren idag. Även satt upp portöppnaren och dosan till värmepumpen... Grymt skön känsla efter drygt 3års byggande 
Tjena Jonas,
Har följt din tråd sen start. Tycker du gjort ett bra jobb. Blev jäkligt snyggt med färgvalet på väggarna. Kommer göra något liknande själv. Är i slutet av mitt garage som inte är en exakt kopia men 8x12 men inte lika högt i tak som ditt
Har följt din tråd sen start. Tycker du gjort ett bra jobb. Blev jäkligt snyggt med färgvalet på väggarna. Kommer göra något liknande själv. Är i slutet av mitt garage som inte är en exakt kopia men 8x12 men inte lika högt i tak som ditt
Hej,Jakob1923 skrev:
Kul! Ja jag tycker om det lite minimalistiskt och stilrena. Blir nog lite annat på väggarna med tids nog