G Greatstomp skrev:
Grym Tråd! Börjat följa nu. Synd att jag inte hittade den innan då jag kunde hjälpt dig med lite svar på frågorna som du hade i början av bygget. Men du har ju löst det galant får jag säga!
Tack! Ja input från fler håll är ju inte dumt, men ibland kan det bli för mycket med :)

• Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Letar efter justerbara stolpskor för 115x115 men är inte det lättaste att hitta har jag märkt.

Snubblade in på byggmax sida och de betongplintarna jag (troligtvis) har och blir lite fundersam på om det berkligen är rätt plintar jag fått tag på? Är alltså till carporten jag planerar för, 6st.

https://www.byggmax.se/altanplint-p03512

Varför jag skriver troligtvis är att jag handlade dem samtidigt som annat och fick dessa som rekomendation på plats.

Enkelt svar är att ju större/grövre/tyngre plint desto stabilare, men det går att kompensera rätt bra med rejält med makadam under och framförallt runt om.
Dubbla grova plintjärn ger bäst stabilitet i sidled, under förutsättning att plinten inte kan röra sig i marken.

Dock har jag för mig att justerbara stolpskor är vanligt till t ex carportar?
Möjligtvis är kanske plintar speciellt gjorda för altaner mindre eller inte alls armerade? Det får man fråga leverantören/tillverkaren om.

Hur mkt sidolaster de måste ta beror på höjden på carporten och t ex förankring i garaget så att garaget får ta lasterna. Ju högre stolpe desto större hävarmseffekt på sidokrafter i toppen. Kan man bygga brett så att man åtminstone på ena sidan av fronten kan få en vägg så går det att staga upp med snedstäva. Det är i allmänhet i sidled som det är vekt. Sitter det fast i garget på den bortre kortsidan så tar ju garaget längsgående krafter.
Om det sitter fast i garaget så kan man sätta snedstävor i innertaket (parallellt med marken). Då går sidokrafter i framkant av porten över till tryckande eller dragande krafter på garaget. Förutsätter naturligtvis att garageväggen är tillräckligt kraftig i sin helhet och särskilt vid infästningspunkterna.

Plintarna kommer stå på makadam och varsin 420x420x60 platta.
Innersta stolparna kommer stt sättas fast i fasaden på garaget.
Utsida - utsida på stolparna kommer att bli ca 6600mm. 2500mm hög till takstolarna.

Fick lite funderingar idag.
Körde förbi en bygghandlare på väg hem nu efter jobbet och skulle kika på justerbara stolpskor.
För det första så avrådde dem från justerbara, de blir svajiga.
För det andra reagerade dem på att jag aska ha 3st stolpar per sida, de hade sett minst 4st.
Och för de tredje så har jag nog fel plintar, så ska köpa 700mm med gjutna järn ist.

Att justerbara järn blir svajiga köper jag, satsar nog på andra plintar ändå.
Men att det inte ska räcka med 3st 115*115 limträpelare för min carport har jag nog lite svårt att förstå. Har både haft en firma att räkna ut detta och pratat med snickarna om detta som jag ändå köpt virket igenom, så de borde väl dragit i handbromsen?
Det blir alltså en pelare som skruvas in i fasaden och stående regelverk på garaget. En plare på mitten av balken, mitten blir på 3600mm och en peare till längst ut på 7200mm. Detta på båda sidorna.

Tankar?

• Bild på en betongplint med gjutna metallstänger för stolpfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolparna har inga problem att hantera tyngden (med snölast), däremot behövs naturligtvis lite biffigare hammarband för takstolarna att vila på, men det är ju självklart.
Är nog bara en godtycklig synpunkt huruvida man vill sätta 3 el 4 plintar. Kanske pga att med fler plintar blir det kortare avstånd och mindre laster på varje enskild del, och då går det fint att använda vanligt std regelvirke av mindre dimension än med större avstånd/laster.
Sett ur sidolastförmåga gör det också en marginell skillnad.

Har du "fått" en officiell konstruktionsberäkning så får man ju utgå från att den är korrekt. Så kör du enl dina planer.

När du rest stommen så kan du känna att det är de främre stolparna som är den svaga punkten sett ur sidolastförmåga.
Snedstävor, (i "innertaket" parallellt med marken), diagonalt från bakre stolpar till främre stagar upp mot vridande sidolaster iom att de bakre är fästa i den betydligt stabilare garageväggen. Du kan pröva praktiskt allteftersom du bygger och känna effekterna. Dock borde konstruktionsberäkningen ha tagit även sidolaster i beräkningen?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Stolparna har inga problem att hantera tyngden (med snölast), däremot behövs naturligtvis lite biffigare hammarband för takstolarna att vila på, men det är ju självklart.
Är nog bara en godtycklig synpunkt huruvida man vill sätta 3 el 4 plintar. Kanske pga att med fler plintar blir det kortare avstånd och mindre laster på varje enskild del, och då går det fint att använda vanligt std regelvirke av mindre dimension än med större avstånd/laster.
Sett ur sidolastförmåga gör det också en marginell skillnad.

Har du "fått" en officiell konstruktionsberäkning så får man ju utgå från att den är korrekt. Så kör du enl dina planer.

När du rest stommen så kan du känna att det är de främre stolparna som är den svaga punkten sett ur sidolastförmåga.
Snedstävor, (i "innertaket" parallellt med marken), diagonalt från bakre stolpar till främre stagar upp mot vridande sidolaster iom att de bakre är fästa i den betydligt stabilare garageväggen. Du kan pröva praktiskt allteftersom du bygger och känna effekterna. Dock borde konstruktionsberäkningen ha tagit även sidolaster i beräkningen?
Ja som sagt så blir det 3st 115*115 per sida. Hammarbandet blir ju 115*225 limträbalkar. Allt är ju uträknat och godkänt av både snickarna jag har fullt förtroende av och en firma i stan som konstruerar och beräknar fram byggen.

Ja, har tänkt detta med lite snedsträvor lite här och där för att stabilisera allt och självklart kommer jag att känna under byggets gång.
Sen har jag ju råspontluckor som jag inbillar mig hjälper till med stabiliteten mot vridlasterna genom taket.

Men plintarna, är de bättre att köpa såna med ingjutna järn? Då hjälper de ju även de till med i vridrörelserna.

Tomture61
Desto bättre stolpar förankras i plintarna ju stadigare blir carporten .
Justerbara kan vara bra om marken får för sig att röra på sig , uppåt / nedåt . Inte helt ovanligt , beror på vad du har för mark vid plintarna.
Lerjord rör sig med årstiderna .

Som sagt, ju större/tyngre/grövre/stabilare doningar desto bättre.
Det krävs dock rejäla doningar om sidokrafterna till stor del ska tas upp av stolparna.

Om det hade gått så vore en bredare front, med en extra plint och snedstäva oändligt mkt effektivare. Säg en extra plint 120 cm vid sidan om den ena främre stolpen/plinten, och en snedstäva från den plinten upp till övre hörnet av den främre stolpen. Då skulle hela bygget vara klippstabilt i sidled.

Att förstärka stolpar att ta sidokrafter: Ju större avstånd mellan plintjärnen (2 st plattjärn), och tillräckligt grov stolpe, och plint, desto styvare i sidled. T ex att slå på en 1200x45x95 på var sida så att stolpen blir 205 mm bred nertill och därmed att plintjärnen kommer så långt ifrån varandra, samt att plintjärnen är kanske närmare 10 mm tjocka, och att plinten är rejält stor och går djupt ner. Det blir ändå inte lika styvt som en extra plint och snedstäva, men mer arbete och mtrl, och därmed dyrare.

Men, huvudfrågan är ju exakt hur stabilt det behöver vara, och hur man enklast löser det konstruktionsmässigt. Om du har "fått" konstruktionshjälp så bör den innehålla allt som behövs, utan att du ska behöva göra några som helst tillägg konstruktionsmässigt.

Att byta plintar till sådana med dubbla plattjärn gör det definitivt styvare i sidled, liksom större plintar, men då tappar du möjligheten till (smidig) höjdjustering. Å andra sidan, är det ngn som någonsin behöver eller använder möjligheten till höjdjustering pga tjälskjutning eller sättningar? Trä tål ju stora deformationer innan det blir allvarligt ur ngn synpunkt.

Har vart och hämtat 6st 700mm plintar med 4" järn. Finns inte för bredare så får väl fräsa in lite på stolparna.

Ja alltså jag ritade upp 2st ritningar på träguiden och tog med mig, sen även en ritning på själva bygget så de förstod hur jag skulle ha det. De ritningarna jag hade med från träguiden var det inga problem med, än mindre när ena sidan skulle sitta fast mot fasaden på garaget. Så jag tolkade det som att allt var ok.

Jag har dock funderat på att sätta några 45° från stolparna upp mot takstolarna, framför allt de yttersta.

Nya plintarna.
Betongplintar staplade på en pall, konstruktionsmaterial för anläggningsarbete, utomhus på grusunderlag.
Skapa konto

Bilder från ritningen.
Ritning av husfasad öst med måttangivelser och entré, eventuellt garage. Enkel linjeteknik, skissenhet.
Skapa konto

Arkitektoniska ritningar av byggnadsfasader, linjer, vågformade detaljer, enkelt utförande, möjliga föreslagna material.
Skapa konto

Exempelbild från en uträkning på Träguiden. Den jag hade med mig för uträkning.
Teknisk ritning och specifikationer för en träkonstruktion, innehåller mått och belastningsdata.
Skapa konto

Blir det vanliga självbärande takstolar, eller enl konstruktionsritn med nockbalk (utan tvärreglar mellan takstolarnas nedre infästningar?

Tomture61
Med självbärande vanliga takstolar borde bygget bli billigare men antar att trä redan är beställt så ....
Limträ är dyyyyrt :rofl:

Självbärande takstolar blir det. De står redan här sen 3år tillbaka :)
Så takstolarna kommer att stå på 115*225 limträ.

Då är det enkelt att lägga 1-2 snedstävor mellan främre och bakre stolpar, om det skulle visa sig behövas.

Oldboy Oldboy skrev:
Då är det enkelt att lägga 1-2 snedstävor mellan främre och bakre stolpar, om det skulle visa sig behövas.
Då kör jag på som det är tänkt iaf :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.