Skapar en projekttråd då det kan vara intressant för andra och för att enkelt kunna bolla idéer med andra, då man inte är helt påläst med detta med byggande, men är intresserad av att lära sig. :)

Sambon och jag köpte ett hus i april -16 med en tomt på 2100kvm.
Huset är från 1925 och är helt nyrenoverat, både på insidan och utsidan med fjärrvärme, kommunalt vatten och avlopp, nytt tak -12, kök -13 m.m.
Enda som saknas är ett ordentligt garage. Då jag har hyrt garage sen 10år tillbaka pga ett genuint bilintresse så var detta prio 2 efter själva huset. Så var det bara att börja rita på ett bygge efter att köpekontraktet var skrivet. :)

Kom in på en sida som man kunde mata in lite mått på och bolla lite så fick man ut en färdig ritning på bygget.
Slutade med ett bygge med 8,4*14,4*4m (120kvm) med 22° sadeltak. Blir även en 45kvm carport framför och ca 280kvm garageinfart. Borde funka till 4 bilar, biltransport, släp och lite besökare :)

Man kommer att köra in på en kortsida genom en 5000*2230 port från Krokom60. Innanför där kommer det att bli 2st bilplatser för våra bruksbilar med en 5m lång ränna för att få ut all smält och regnvatten till en stor stenkista. Längre in på vänstersidan kommer en 2-pelarlyft monteras och på högersidan kommer det bli en stor verktygshörna/extra bilplats.
Carporten kommer även den ha 22° sadeltak med ledspottar under som kopplas på en krets med puck som styr all fasadbelysning som tänds i skymning och släcks i gryningen. Btw, ledspottarna var det första jag köpte till bygget, haha :D

Ritning som är godkänd av grannar och inskickad för bygglovet:
PAUaYW3.jpg

Iaf, i februari -17 så börjades nermonteringen av vedboden. La ut en annons på en lokal grupp på facebook om bortskänkes mot egen nedmontering och fick napp ganska snabbt.
sjLQ4bn.jpg

oqroMkr.jpg

Skickade ut lite ritningar till olika företag redan innan inflytten men då knappt något företag hörde av sig med tidens gång tills efter semestern så bestämde jag och en vän som är anläggare/grävmaskinist att vi får väl lösa detta helt enkelt.
Vi började måtta ut bara för att få se lite storlek på det..
maEtPYQ.jpg

xZjNUF6.jpg

Idag för en vecka sedan, 24 april började vi!
Efter första dagen så vart han ju sjukt nöjd för att trashat min tomt helt och hållet..:p
Ko20p2V.jpg

CmfoyaF.jpg

Vi började på stenkista och bärlager.
baaWz8x.jpg

aCYfC5i.jpg

Var väl ändå inte så hemskt mycket matgjord på tomten, men då vi ändå pratar om nästan 500kvm så gick det åt en hel del uppfyllnad..
ulrhnOW.jpg

LYCgme0.jpg

Vi grävde ner stenkistan på ca 1,5m och fyllde upp med sten och makadam, fiberduk och sen fyllde vi över med matjorden igen. Vi ska fylla upp hela gräsmattan så vi sparade rören till brunnarna på lite höjd så länge.
Både dagvatten, dränering och smältvatten åker ner där. Allt godkänt av kommunen :)
Y9in03S.jpg

CGknqsP.jpg

Efter makadambädd och lite tunt 4-8 så började ju det roliga. :D
o9x7AB2.jpg

Och idag står det såhär, klart för armering och gjutning. Ska bestämma tid med gjutaren när han kan och vill göra det.
e65RyIb.jpg

När väl gjutningen är klar så ska snickarna komma och resa stomme, takstolar och lägga på ett komplett tak. Efter det så tar jag själv över. Hoppas allt klaffar så jag spikar utvänding liggande panel på semestern :D

Garageinfarten som ska göras det sista på när väl betongbil och snickarna vart här..
Biltransport, släp och bil, grävmaskin med släp går ju in utan problem haha
9FfgXsW.jpg

Mvh Jonas

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Vem köpte du tårta till för att få igenom det bygglovet? Jag hade STORA problem att få bygga 55m2.

Grattis till ett blivande mäktigt bygge!

Spännande och i lilla Rottne. Det kommer bli bra det där. Lycka till.

Robert-san01 skrev:
Vem köpte du tårta till för att få igenom det bygglovet? Jag hade STORA problem att få bygga 55m2.

Grattis till ett blivande mäktigt bygge!
Det är väl egentligen detta som är det sjuka, det har aldrig vart några problem. Från att jag personligen lämnade över ritningar och bygglovshandlingar tills att jag hade beviljat bygglov i postlådan tog det 3veckor. :)

thekingse skrev:
Spännande och i lilla Rottne. Det kommer bli bra det där. Lycka till.
Lokal kännedom? :)
Tack i vilket fall, ska bli spännande!

Mvh Jonas

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Gjorde de sista jag kan göra innan gjutaren tar över, att ta bort ett lager isolering där lyften ska stå. Imorrn får det nog bli ett samtal..

S9mgqUC.jpg

Mvh Jonas

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för typ av cellplast under lyften?

Fränt bygge ✌ ska bli spännande o följa 🙂 lägger du armeringen själv?

Vante skrev:
Vad har du för typ av cellplast under lyften?
All cellplast har 100-kvalité.

shomakie skrev:
Fränt bygge ✌ ska bli spännande o följa 🙂 lägger du armeringen själv?
Tack! Ska bli sjukt spännande :)
Nej, det ska gjutaren göra så det blir rätt.

Mvh Jonas

MalZon skrev:
Lokal kännedom? :)
Jodå, bodde i krokarna när man ung och vis. :)

Rekommenderar att byta ut s100an till s200 under lyften. Jag gjorde det pga att den har nästan dubbla långtidlasten.
Om du hunnit lägga värme och armering redan.
Mvh

Edit: Mycket trevligt bygge, rymligt och luftigt 👍

Redigerat:
Rans skrev:
Rekommenderar att byta ut s100an till s200 under lyften. Jag gjorde det pga att den har nästan dubbla långtidlasten.
Om du hunnit lägga värme och armering redan.
Mvh

Edit: Mycket trevligt bygge, rymligt och luftigt 👍
Ska kolla med han som ska gjuta, är ju inte första gången för honom. Ska förhoppningsvis komma förbi efter jobbet ikväll och måtta och snacka ihop oss :)

Tack!

Mvh Jonas

• Gilla
Rans
  • Laddar…
S100 klarar i regel 4ton per kvadratmeter i långtidslast. Så de ska inte vara några problem. Jag gjöt 200mm med s100 under och dubbelarmerade. Att detta ska spricka av en billyft känns omöjligt. Då har ja vunnit på lotto innan 😀

• Gilla
Rans
  • Laddar…
"Better safe than sorry" 😃
Dock ett väldigt dyrt ordspråk!
Jag la 4 lager s150 på garageplattan, s200 vid lyften. Husplattan la jag 5 lager s150, s200 vid skorstenen.
Överkurs kan man tycka, men använde mindre singel och slapp spränga ytterligare.
400mm kantelement på garage och 600 på huset, en extra skiva stående mot kantelementet då det var en väldigt utsatt del på klimatskalet.
Hoppas på att det ger resultat i månadskostnad 👍
Mvh

MalZon skrev:
Kom in på en sida som man kunde mata in lite mått på och bolla lite så fick man ut en färdig ritning på bygget.
Hej!
Vad är det för sida? något sådant hade jag också behövt :)

Lycka till med bygget!

shomakie skrev:
S100 klarar i regel 4ton per kvadratmeter i långtidslast. Så de ska inte vara några problem. Jag gjöt 200mm med s100 under och dubbelarmerade. Att detta ska spricka av en billyft känns omöjligt. Då har ja vunnit på lotto innan 😀
Alla jag har pratat med har inte nämnt något om att isoleringen under lyften kommer att innebära problem eller att de lagt dit någon starkare. Men som sagt ska kolla lite med gjutaren. Han skull ha kommit hit i torsdags men fick ju förhinder givetvis.

Rans skrev:
"Better safe than sorry" 😃
Dock ett väldigt dyrt ordspråk!
Jag la 4 lager s150 på garageplattan, s200 vid lyften. Husplattan la jag 5 lager s150, s200 vid skorstenen.
Överkurs kan man tycka, men använde mindre singel och slapp spränga ytterligare.
400mm kantelement på garage och 600 på huset, en extra skiva stående mot kantelementet då det var en väldigt utsatt del på klimatskalet.
Hoppas på att det ger resultat i månadskostnad 👍
Mvh
Oj...

aleica skrev:
Hej!
Vad är det för sida? något sådant hade jag också behövt :)

Lycka till med bygget!
Ska killa om jag hittar den igen, återkommer!

Tack!

Mvh Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.