P
Gjorde så själv i början men var inte nöjd med draget då det syntes fukt på låstes/handtag periodvis , tog bort den ena och kör på en ventil med paxfläkt i .
I vanliga fall avstängd och när det är blött går fläkten och för mig har den lösningen funkat bättre

Nu ska det nu upp luftvärmepump och allt sånt så hoppas ju inte på såna problem. Mer att det ändå ska bli lite ventilerar mellan inne och ute.

Mvh Jonas

mickesundström skrev:
Gjorde så själv i början men var inte nöjd med draget då det syntes fukt på låstes/handtag periodvis , tog bort den ena och kör på en ventil med paxfläkt i .
I vanliga fall avstängd och när det är blött går fläkten och för mig har den lösningen funkat bättre
Har du någon bild på hur du löst fläkten?

Mvh Jonas

P
Garage med en motorcykel, arbetsbänk, verktygstavla och en synlig paxfläkt högt upp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är en vanlig paxfläkt högt upp i gaveln där dom vanliga frånluftsventilerna satt , är i vanliga fall öppen som en vanlig frånluft alltså inget kallrasspjäll i men stiger fukthalten får fläkten gå tills det är bättre , blir ju jäkligt blött periodvis på vintern i ett bruksgarage av snö o snösörja
Satt med simplaste möjliga 220sladd i början och den hänger faktiskt kvar bakom hyllor än idag då ungarna prioriterar lagning av små tvåtaktare före tillsnyggad el :)

Redigerat av moderator:
mickesundström skrev:
Är en vanlig paxfläkt högt upp i gaveln där dom vanliga frånluftsventilerna satt , är i vanliga fall öppen som en vanlig frånluft alltså inget kallrasspjäll i men stiger fukthalten får fläkten gå tills det är bättre , blir ju jäkligt blött periodvis på vintern i ett bruksgarage av snö o snösörja
Satt med simplaste möjliga 220sladd i början och den hänger faktiskt kvar bakom hyllor än idag då ungarna prioriterar lagning av små tvåtaktare före tillsnyggad el :)
Ok, var inte värre än så alltså :)

Mvh Jonas

P
Nejdå ville hålla det enkelt men fick inte till självdrag som gjorde nytta utan det här ventilerar bättre när det behövs än två gjorde utan fläkt , tar ju emot ändå att elda åt kråkorna

Åsa Lund
Är det en fuktstyrd fläkt?

P
Dom flesta badrumsfläktar går att ställa i en mängd lägen bland annat grundvent med fuktstyrning , problemet du får om dom går permanent så märker du på värmekostnaden då ett garage är betydligt mer luft i än ett badrum-,har 300 kubik luft själv och tror tråden här har mer takhöjd =mer luft

mickesundström skrev:
Dom flesta badrumsfläktar går att ställa i en mängd lägen bland annat grundvent med fuktstyrning , problemet du får om dom går permanent så märker du på värmekostnaden då ett garage är betydligt mer luft i än ett badrum-,har 300 kubik luft själv och tror tråden här har mer takhöjd =mer luft
Ja, det är så jag tänker med. Skulle ju haft nån som isolerar sig när den inte körs med.
Jag inbillar mig att fuktproblem inte kommer att vara det stora problemet utan utvädringen av rök, damm och avgaser.. Det kommer att vara ett aktivt garage med 2-3st olika projektbilar. Där det både kommer att svetsas, spacklas och motorstartande.
Funderat på en rulle med avgasutsug, men inte riktigt kommit dit ännu.

Mvh Jonas

P
En vl 100 kanske vore nåt ?
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/
Är lite inne på nåt sånt i kombi med avfuktare själv istället för frånluft åt kråkorna , har man 18 grader så är det ju mycket värme som reser ut .
tror nån på byggahus skulle ha en sån i garaget i nån tråd förra vintern

Fattar inte riktigt. Är det en värmepump eller bara ett "luftfilter"? Den går inte på ström?
Min garage har ju 14*8m invändigt mått, och 4m i tak.

Funderar på hur Panasonic pumpar är? Kan tydligen styra sån i larmet vi har.

Mvh Jonas

P
Luftväxlare med återvinning av värme , ingen värmepump eller nåt för uppvärmning /avfuktning

Hmm ok, skulle kunnat passa i kåken om inte annat :)

Mvh Jonas

Panasonic fungerar fint med Verisure-appen. Jag styr min Panasonic luftvärmepump så sedan 2,5 år tillbaka. En arbetskamrat har en Panasonic i garaget och en i huset och styr dom via Verisure.

R Runnis skrev:
Panasonic fungerar fint med Verisure-appen. Jag styr min Panasonic luftvärmepump så sedan 2,5 år tillbaka. En arbetskamrat har en Panasonic i garaget och en i huset och styr dom via Verisure.
Ok, och pumparna har funkat klanderfritt? :)

Vilka modeller har ni?

Mvh Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.