192 748 läst ·
631 svar
193k läst
631 svar
Ännu ett garagebygge.. (Projekttråd)
Efter ett skitår så börjar jag sakta men säkert återgå till vardagen... Har haft fullt upp med annat i privatlivet, och familjen går alltid först.
Iaf, hela taket är så gott som färdigglesat. Dosor till eluttag och brytare är satta. Dosor till ljusarmaturer är på gång.
Fått hem 6st led-armaturer, föll på Tryggve XL. Blir totalt 54600lumens... Ska kopplas i 2 olika grupper med 2st i ena och 4 i andra så har jag 3 olika alternativ att välja på. Under loftet blir det 8st spottar i samma färgtemp som armaturerna. Även de ska kunna tändas på egen grupp, men även när porten öppnas.
Iaf, hela taket är så gott som färdigglesat. Dosor till eluttag och brytare är satta. Dosor till ljusarmaturer är på gång.
Fått hem 6st led-armaturer, föll på Tryggve XL. Blir totalt 54600lumens... Ska kopplas i 2 olika grupper med 2st i ena och 4 i andra så har jag 3 olika alternativ att välja på. Under loftet blir det 8st spottar i samma färgtemp som armaturerna. Även de ska kunna tändas på egen grupp, men även när porten öppnas.
Har dragit klart all el och ska beställa hem OSB och gips. OSBn lär väl bli 1200*2400 men gipset funderar jag på 600*1200 utan spackeldike dock med såndär 45° liten fasad kant runt, dessa blir monterade liggandes. OSB ställer jag upp.
Har börjat att fundera på om man skulle fått dit en ventilationsfläkt i samma veva. En väggmonterad eldriven som man kanske kan sätta på timer, eller styras på något sätt. Framför allt kunna ventilera ut rök som blir efter att man slipat metall, svetsat eller startat en bil. Bonus hade vart om den hade funkat som självdragsventil, men inget som ska förstöra isoleringsförmågan i bygget.
Mvh Jonas
Har börjat att fundera på om man skulle fått dit en ventilationsfläkt i samma veva. En väggmonterad eldriven som man kanske kan sätta på timer, eller styras på något sätt. Framför allt kunna ventilera ut rök som blir efter att man slipat metall, svetsat eller startat en bil. Bonus hade vart om den hade funkat som självdragsventil, men inget som ska förstöra isoleringsförmågan i bygget.
Mvh Jonas
Blir jäkligt noga i montaget om du kör liggande takgipsplank på väggen , alla gör väl som man vill men hade nog hellre lagt en list i ändskarven om jag fått en sån på väggen på vanlig gips .
å andra sidan har jag garaget som bruksgarage så jag har bara målat gipsen inte spacklat alls varken tak eller vägg
å andra sidan har jag garaget som bruksgarage så jag har bara målat gipsen inte spacklat alls varken tak eller vägg
Tänker nog lasera alla jag sätter upp så överdelen blir helt rak.
Tanken var att använda skivor med 45° kant och måla dem direkt, inget spackel. Då blir det som block som man sätter upp. Sen likadant i taket med.
Mvh Jonas
Tanken var att använda skivor med 45° kant och måla dem direkt, inget spackel. Då blir det som block som man sätter upp. Sen likadant i taket med.
Mvh Jonas
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 423 inlägg
Vi har målade gipsskivor i företagslokalen och det håller inte särskillt bra, minsta lilla slipsprut eller svetsgnista bränner hål i kartongen genom färgen, väta gör att kartongen släpper och allmän användning av lokalet verkar sakta men säkert förvandla gipset till smulor (kanske en liten överdrift).
Med denna vetskap valde jag i mitt garage att spackla 2 varv i proffstempo (med långt ifrån proffsresultat) på med glasfiberväv och billig avtorkningsbar "tvätt och kök" färg. En förbättring klart värd varje investerad krona tycker jag.
Med denna vetskap valde jag i mitt garage att spackla 2 varv i proffstempo (med långt ifrån proffsresultat) på med glasfiberväv och billig avtorkningsbar "tvätt och kök" färg. En förbättring klart värd varje investerad krona tycker jag.
Redigerat:
Jo gips ska jag ha, det kommer även att funka som ett litet brandskydd. Hade jag haft garaget inom 8m från huset så hade dubbelgips invändigt behövts och en viss yta max på dörröppningar och fönster. Inom 4m är det ännu skärpta krav, tror det ska vara dubbelgips både invändigt och utvändigt. Jag har 10m nu så jag "slipper" allt sånt som har med brandskydd att göra.
Jag kommer att ha hyfsad standard invändigt så målad gips är ganska så bestämt.
Men ventilationen funderar jag lite på nu faktiskt. En väggmonterad lite högre upp på inre kortväggen skulle nog ha funkat. Men ingen som är helt öppen hela tiden utan som är relativt isolerad när den inte är igång.
Mvh Jonas
Jag kommer att ha hyfsad standard invändigt så målad gips är ganska så bestämt.
Ja det vet jag. Tänkte mer på att en stor skiva ser nog lite dummare ut än fler små om man går på 45° fasningen.Tomture61 skrev:
Men ventilationen funderar jag lite på nu faktiskt. En väggmonterad lite högre upp på inre kortväggen skulle nog ha funkat. Men ingen som är helt öppen hela tiden utan som är relativt isolerad när den inte är igång.
Mvh Jonas
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
[QUOTE="
Ja det vet jag. Tänkte mer på att en stor skiva ser nog lite dummare ut än fler små om man går på 45° fasningen.
Mvh Jonas[/QUOTE]
I tak brukar man köra med 45 gr fasning på gipsskivor , ser ut som huntonit skivor. På väggar är min personliga åsikt , så slätt som möjligt . Skivor utan spackeldike reducerar ett arbetsmoment , brukar användas i industrilokaler tex.
Ja det vet jag. Tänkte mer på att en stor skiva ser nog lite dummare ut än fler små om man går på 45° fasningen.
Mvh Jonas[/QUOTE]
I tak brukar man köra med 45 gr fasning på gipsskivor , ser ut som huntonit skivor. På väggar är min personliga åsikt , så slätt som möjligt . Skivor utan spackeldike reducerar ett arbetsmoment , brukar användas i industrilokaler tex.
Tänkte som sagt ha liggande skivor i 600*1200 ed 45° fasning på väggarna, likadana som i taket. Tror du det kommer att se dumt ut? Kan ju lägga 1200*2400 med så kanske det inte blir så plottrigt kanske.Tomture61 skrev:
Orsaken är framför allt att inte behöva spackla allt som en gnu, det är det absolut tråkigaste jag vet och vi pratar ju ändå om ca 175kvm.. Sen att det även kan funka som liten avbrytning mot stora vita sterila väggar. Tänkte på 50/50 övelapp på alla på väggarna och i taket.
Mvh Jonas