Tomture61
Vad blir det för höjd på loftet , loftgolv till innertaket då ?

Ang dina 45 x 45 reglar på väggar , använde själv https://www.bauhaus.se/regel-planhyvlad-34x70mm-4-2m.html
som gles / el utrymme . Spar ngr mm mer , vet dock ej om det blir billigare för din del .

Din gles i taket skall sättas dikt mot dina väggar (gles) gipsskivorna måste ha ngt att fästas i vid kanterna
Detta bör du även göra på kortsidorna , mellan takglesen .

Varför inte bygga innertaket , vid loftet , efter de övre takstolsarmarna ?

Redigerat:
Blir inte högt, ca 1,1m. Blir inte bekvämt att ta sig fram där uppe, men kan ju hjälpa till att inte lägga upp för mycket heller, lite så tänker jag.

Har redan alla reglar hemma liggandes, men ja hade ju funkat. skillnaden mellan 8000mm till 8012mm i bredd vet jag inte om man direkt känner av heller. Ska ändå köpa mer 45mm isolering så smidigt när det måttet stämmer oxå :)

Ok, så jag ska lägga det helt dikt an. Tänkte mig spara nån centimeter på både takglesen och 45reglarna så det blir lite luft där.
Kommer ändå sätta upp taklister.

Tanken var att göra det över hela garaget från början, för att få det att se lite trevligare ut med allt vitmålat även synliga delen på takstolarna. Men som sagt första gången man bygger något och blev ju enklast så här. Likaså skulle det nog se konstigt ut med LEDpanelerna, blir 120*30cm.

Mvh Jonas

Tomture61
MalZon MalZon skrev:
Ok, så jag ska lägga det helt dikt an. Tänkte mig spara nån centimeter på både takglesen och 45reglarna så det blir lite luft där.
Kommer ändå sätta upp taklister.
Tanken med att ha reglarna nära varandra är att det också ska finnas ngt att fästa spiken till lister med.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Tanken med att ha reglarna nära varandra är att det också ska finnas ngt att fästa spiken till lister med.
Ja det är klart. Tänkte börja sätta 45reglarna först sen forstätta med glesen i taket. Tänkte även då börja ifrån mitten av bygget så jag har en linje att börja med. Jag ska ha takgips, eller paneler som snickarna visade mig, inte bestämt mig. Men så att en skarv går precis i mitten av bygget.

Mvh Jonas

Ska få fast 45*70 i nerkant av balkarna för att ställa bjälklagret på. Ska både skruva och limma. Frågan är om jag ska förborra hål till träskruvarna eller om jag bara ska köra rakt in i balkarna?

Mvh Jonas

Tomture61
Beror på om du hamnar nära ändträ på 70 regeln , kan spricka om man inte förborrar.

Beror på om du hamnar nära ändträ på 70 regeln , kan spricka om man inte förborrar.
Ja, kommer att vara ca 15cm från änden på den stora balken, och allra längst ut på den lilla.
Ska jag göra så att jag limmar regeln och sätter fast den med tvingar först, sen borrar och sen skruvar allt? Ska parera skruvar precis där bjälkarna ska ligga an mot liggande, cc45.
Har typ 6*90mm träskruv jag tänkte använda.

Mvh Jonas

Tomture61
Skulle själv borra 70 regeln först , sedan limma + skruva. Vet ej om spik eller skruv är starkast, använd bägge sorter ;)

Skulle själv borra 70 regeln först , sedan limma + skruva. Vet ej om spik eller skruv är starkast, använd bägge sorter ;)
Ok, men inte borra i balken? Funderar på om jag skulle borra typ 4,5-5mm hål rakt igenom 70regeln och balken, sen skruva. Vet inte, känns som att skruv drar fast det lite hårdare? :)

Mvh Jonas

Tomture61
Du ska vell skruva från 70 regeln ? Det normala är om man använder träskruv så borrar man ej i bakomliggande trä.
Ska du ha vagnsskruv är det en annan femma.

Ja, jag ska ju skruva fast 70regeln på balken, ska limma och skruva. Nä är med på det, men menar i detta fallet iom att det är en balk i detta fallet så kan man ju borra så bara gängorna tar tag i materialet i balken, iom det så blir det ju ingen bortträngande effekt av skruven i balken.
Vill ju givetvis försvaga balken så lite som möjlig, men vill ju även självklart kunna lita på att regeln sitter som berget :)

Mvh Jonas

Tomture61
Träskruv / spik tränger undan träfibrerna till stor del , borrar du så ........

Jo så tänker jag ju med. Alltså om jag förborrar i både regel och balk..?

Mvh Jonas

Tomture61
Tror du missförstod mig där , när man tränger undan träfibrerna så behåller du en större styrka i träbiten.
Mot att borra i trät , då har du skärt av träfibrerna och försvagat träbiten.
Men vi pratar nog små skillnader .Däremot kan man spika sönder en träbit med för många spikar. Har inte riktigt förstått vart 70 regeln ska bo i din vägg ? Under eller på sidan av stående bärande träregel ?

Tror du missförstod mig där , när man tränger undan träfibrerna så behåller du en större styrka i träbiten.
Mot att borra i trät , då har du skärt av träfibrerna och försvagat träbiten.
Men vi pratar nog små skillnader .Däremot kan man spika sönder en träbit med för många spikar. Har inte riktigt förstått vart 70 regeln ska bo i din vägg ? Under eller på sidan av stående bärande träregel ?
Jaha, ja då tänkte jag ju tvärt om. Ville ju mena att jag tränger undan träfibrer och gör en sprickbildning.. Men ska jag kanske inte förborra något alls då kanske? Längst ner på balkarna på insidan ska jag sätta en 40*70regel som jag kan ställa bjälklagret på. Jag ska alltså inte ställa bjälklagret "på" balkarna. Jag kommer att sätta på vinklar högre upp på bjälkarna mot balkarna med.

Mvh Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.