8 894 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Ännu en tråd om värmepumpsberedare :)
Inte bullrig direkt men den låter endel om man är i samma rum som den när den jobbar hårt. Kanske kan ljudisolera ventilationsröret där luften trycks ut.Skickar en filmN Novve skrev:
Hur har du gjort med tilluften till den? Går det att dra ett tillluftsrör genom väggen så att den värmeväxlar uteluften istället för redan uppvärmd rumsluft?C cleverbot skrev:
Den tar värmen från rummet den är i. Går att dra tilluftsrör till annat rum men skulle nog inte dra ut det. Har för mig att den ska kunna jobba i -15grader men är inte säker. Indol är duktiga på att svara på frågor snabbt via mejl på deras hemsida.E Einh skrev:
Upplever inte att Ecoheat snor mycket värme men jag har en halvöppen kattlucka i samma rum så det är alltid lite kyligt i det rummet.
Hur pass besvärande är ljudnivån på en Indol? Behöver byta vår gammla vvb och har kök och badrum intill och där efter ett sovrum, så lite bryd över ljudnivån.C cleverbot skrev:
Mvh Robert
Det med VVB - beredare. Både ja och nej, inte säker på att det lönar sig i längden, då invensteringskostnaden kan vara hög. Samt att det ska vara venttrummor med. Det blir många kW med en vanlig VVB för dom pengarna.R RobertM76 skrev:
Nu var det iof ljudet jag var brydd över 🤣.J jonaserik skrev:
Men ja det kosta det dubbla i investering men är 5 gånger lägre energiförbrukning (på pappret).
Sen är det olika livslängd, om nu dagens vvb är tillverkade i samma kvalite
Kan ju skaffa en smart vvb som styr på tariffer osv men app och allt men det lär inte funka i 30år.. så då har man en dum enhet igen
Du får gärna återkoppla med hur stor besparingen blev om 8 år när kompressorn rasat...R RobertM76 skrev:Nu var det iof ljudet jag var brydd över 🤣.
Men ja det kosta det dubbla i investering men är 5 gånger lägre energiförbrukning (på pappret).
Sen är det olika livslängd, om nu dagens vvb är tillverkade i samma kvalite
Kan ju skaffa en smart vvb som styr på tariffer osv men app och allt men det lär inte funka i 30år.. så då har man en dum enhet igen
Inte för att jag disar ner en sådan. Men tro att en sådan håller i 30 år då. Ser det mera som alla som har FTX och kompressorn säger upp sig efter ett antal år. Inget gratis att byta och var tog då besparingen vägen, som ska vara så bra. Sitter även en EL-ptron i dom som ska spetsa, när lufttempen är inte på rätt nivå. I övrigt ingen kunskap om ljud från dom.
Och det kan inte en vvb? Läst ett antal exempel på det. Men hur vanligt det är kan man ju bara gissa. Kan nog kallt räkna med att dagens vvb inte håller lika länge som förr.useless skrev:
Så 15 år ca oavsätt... Och ja man kan ha otur.
HejC cleverbot skrev:Hej hade nyligen en frontmatad ecoheat 200 installerad. Jag köpte en ny luftluftvärmepump samtidigt blev det mer eller mindre köp en få en gratisBlev totalt 60K+installationer och 30K bidrag. Installationskostnaderna kan dra iväg då det är lite extra bökigt för rörmockarna.
7grader är minimum för ecoheat.
Skulle jag bara bytt varmvattenberedare utan bidrag så skulle det nog vara svårt att räkna hem investeringen..
Såg ni ha installerad en Indol Ecoheat. Undra om ni är nöjd? Blev det nån besparning som det sägs vid utbytt till värmepumpvattenberedare?
J JaKiMiNi skrev:Hej
Såg ni ha installerad en Indol Ecoheat. Undra om ni är nöjd? Blev det nån besparning som det sägs vid utbytt till värmepumpvattenberedare?Jag att det har gått ner endel när jag när jag bytte värmeberedare och luftluftvärmepump men vet inte vilken åtgärd som sparat mest. Du sparar nog endel om du använder ecoläge men vi kör på auto då vi badar en hel del.
J JaKiMiNi skrev:Hej
Såg ni ha installerad en Indol Ecoheat. Undra om ni är nöjd? Blev det nån besparning som det sägs vid utbytt ag att det har gått ner endel när jag när jag bytte värmeberedare och luftluftvärmepump men vet inte vilken åtgärd som sparat mest. Du sparar nog endel om du använder ecoläge men vi kör på auto då vi badar en hel del.
Jag kan kostatera att det har drar mindre el efter jag bytte värmeberedare och luftluftvärmepump men vet inte vilken åtgärd som sparat mest. Du sparar nog endel om du använder ecoläge men vi kör på auto då vi badar en hel del. Installationen var riktigt dyr då det inte var "plugg n play" rördragning gjorde jag själv för att hålla kostnaden nere. Är nöjd men hade inte valt den här modellen om jag inte fått ett sådant monsterbidrag.J JaKiMiNi skrev:
Mvh Erik
HejC cleverbot skrev:Jag kan kostatera att det har drar mindre el efter jag bytte värmeberedare och luftluftvärmepump men vet inte vilken åtgärd som sparat mest. Du sparar nog endel om du använder ecoläge men vi kör på auto då vi badar en hel del. Installationen var riktigt dyr då det inte var "plugg n play" rördragning gjorde jag själv för att hålla kostnaden nere. Är nöjd men hade inte valt den här modellen om jag inte fått ett sådant monsterbidrag.
Mvh Erik
Tack för svar. Jag tog också detta pga av bidrag eftersom vi ha direkt el. Luft luft ha jag haft några år. Utmärk val. Men så gick jag på detta nu. Vvs installation gjorde vi själv. Tänkte rör dragning utluft också. Jag hoppas hoppas bara det ska räcka uppvärmning snabbt och inte för högljud!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Hur hög varmvattenförbrukning måste man ha för att kunna räkna hem en sån där monstermaskin? Jag köpte min VVB för under 1500 kr på Biltema för åtta år sen, den drar till vardags 2 kWh per dygn och jag kör den på timer så det är bara billiga kWh (eller åtminstone inte de dyraste).
Skulle nog påstå att dagens VVB håller lika länge som förr, man får se till att regelbundet kontrollera och byta offeranoden när den är slut.R RobertM76 skrev:
Genomsnittslivslängd på en kompressor i värmepumpsammanhang är ca 15 år, samma problematik som man har med LLVP och LVVP dessvärre.useless skrev:
Att räkna hem en FLVVB är inte det svåra, utan snarare att välja om det är den investering som ger bäst avkastning av pengarna.
Var det en 30 liters?Magnus E K skrev:
Du kommer aldrig kunna räkna hem något alternativ till den, på samma sätt som att det inte finns någon bil i världen som går att räkna hem jmfrt med att köpa en moppe istället.
Klicka här för att svara