Hej!
Skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka med renovering och målning av vår grundmur. Huset är bygget 1922 men fasadbyte har skett senare.
Vi har bott i huset 3 år och egentligen inte haft några större problem med grundmuren tidigare annat flagnande färg.
Vi dränerande dock nyligen och i samband med det bilade de bort en liten betongtrappa varpå del av grundmuren följde med och de utförde en väldigt provisorisk och ful lagning. Likaså lossnade en lite del bredvid ett fönster förra året då vi slipade fönstret rätt aggressivt.
Nu är altanen borttagen för stunden och tänkte passa på att ta itu med grundmuren innan ny på plats.
På flera ställen hör jag bom-ljud (antar jag) trots att hela sidan ser ok ut. Det känns aggressivt att knacka ner så mycket puts just nu då det på dessa sidor ändå ser ok ut bortsett från lite flagnande färg!
De sidor som ser ok ut med endast lite flagnande färg - dock en del bom-ljud (se film längre ner). Kommer fortsatt vara lättåtkomliga.
Putsen som släppte vid fönsterslipning, sitter på liten utbyggnad vid entré där färgen släppt rätt mycket.
Lagningen efter betongtrappan, samt bilder innan deras lagning. På denna sida kommer altan byggas dikt an mot huset. Inte direkt några bomljud i övrigt dock!
Lite filmer på bruket och bom-ljud.
Min tanke är att reparera där putsen släppt, skrapa bort lös färg och måla över allt med liknande typ av färg (trots felaktig). Det känns overkill att slipa bort all färg utan att ta ner all tveksam puts och då sidorna med bom-ljud ändå ser ok ut väntar jag gärna med detta några år.
Är det en rimlig plan eller helt huvudlös?
Vilken typ av bruk bör jag använda? Som ni kanske ser på färgerna känns bruket ändå hårt bortsett från lagningen under dörren - kritar dock litegrann. Ska olika bruk användas vid partiet under dörren och övriga grundmuren? Jag vet tyvärr inte vad de lagat med men förmodat att det är någon typ av cementbruk men tycker inte att det känns så hårt ändå.
Tacksam för hjälp!
Skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka med renovering och målning av vår grundmur. Huset är bygget 1922 men fasadbyte har skett senare.
Vi har bott i huset 3 år och egentligen inte haft några större problem med grundmuren tidigare annat flagnande färg.
Vi dränerande dock nyligen och i samband med det bilade de bort en liten betongtrappa varpå del av grundmuren följde med och de utförde en väldigt provisorisk och ful lagning. Likaså lossnade en lite del bredvid ett fönster förra året då vi slipade fönstret rätt aggressivt.
Nu är altanen borttagen för stunden och tänkte passa på att ta itu med grundmuren innan ny på plats.
På flera ställen hör jag bom-ljud (antar jag) trots att hela sidan ser ok ut. Det känns aggressivt att knacka ner så mycket puts just nu då det på dessa sidor ändå ser ok ut bortsett från lite flagnande färg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De sidor som ser ok ut med endast lite flagnande färg - dock en del bom-ljud (se film längre ner). Kommer fortsatt vara lättåtkomliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsen som släppte vid fönsterslipning, sitter på liten utbyggnad vid entré där färgen släppt rätt mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagningen efter betongtrappan, samt bilder innan deras lagning. På denna sida kommer altan byggas dikt an mot huset. Inte direkt några bomljud i övrigt dock!
Lite filmer på bruket och bom-ljud.
Min tanke är att reparera där putsen släppt, skrapa bort lös färg och måla över allt med liknande typ av färg (trots felaktig). Det känns overkill att slipa bort all färg utan att ta ner all tveksam puts och då sidorna med bom-ljud ändå ser ok ut väntar jag gärna med detta några år.
Är det en rimlig plan eller helt huvudlös?
Vilken typ av bruk bör jag använda? Som ni kanske ser på färgerna känns bruket ändå hårt bortsett från lagningen under dörren - kritar dock litegrann. Ska olika bruk användas vid partiet under dörren och övriga grundmuren? Jag vet tyvärr inte vad de lagat med men förmodat att det är någon typ av cementbruk men tycker inte att det känns så hårt ändå.
Tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Ja, precis. Det är inte rätt färg, men den sitter ändå så pass bra på större delen av grundmuren. Tror inte att det är värt jobbet att skrapa bort all färg och måla om med korrekt färg.G Galten skrev:
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Där vid de djupare partierna som släppt under dörren och vid hörnet vid fönstret, bör man ha något annat i bruket för att få bättre fäste? Läste i en annan tråd att man ska trycka i lekablocksbitar. Vad sägs?
Använda putsbruk C typ detta?
https://www.hornbach.se/shop/Putsbruk-fin-FINJA-C-KC-25kg/5107757/artikel-detaljer.html
Färgen sitter på tok för hårt för att få bort mer än det lösa, så det får bli att ta bort det och slipa i kanten - ev mer - och sen måla med liknande färg.
Använda putsbruk C typ detta?
https://www.hornbach.se/shop/Putsbruk-fin-FINJA-C-KC-25kg/5107757/artikel-detaljer.html
Färgen sitter på tok för hårt för att få bort mer än det lösa, så det får bli att ta bort det och slipa i kanten - ev mer - och sen måla med liknande färg.
Om man är osäker på vad det är för bruk kan kanske KC-bruk vara en lösning? Det skall ju iaf inte vara hårdare bruk i lagningen än i muren.J Jonobe skrev:Där vid de djupare partierna som släppt under dörren och vid hörnet vid fönstret, bör man ha något annat i bruket för att få bättre fäste? Läste i en annan tråd att man ska trycka i lekablocksbitar. Vad sägs?
Använda putsbruk C typ detta?
[länk]
Färgen sitter på tok för hårt för att få bort mer än det lösa, så det får bli att ta bort det och slipa i kanten - ev mer - och sen måla med liknande färg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden