J
Hej!

Skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka med renovering och målning av vår grundmur. Huset är bygget 1922 men fasadbyte har skett senare.

Vi har bott i huset 3 år och egentligen inte haft några större problem med grundmuren tidigare annat flagnande färg.

Vi dränerande dock nyligen och i samband med det bilade de bort en liten betongtrappa varpå del av grundmuren följde med och de utförde en väldigt provisorisk och ful lagning. Likaså lossnade en lite del bredvid ett fönster förra året då vi slipade fönstret rätt aggressivt.

Nu är altanen borttagen för stunden och tänkte passa på att ta itu med grundmuren innan ny på plats.

På flera ställen hör jag bom-ljud (antar jag) trots att hela sidan ser ok ut. Det känns aggressivt att knacka ner så mycket puts just nu då det på dessa sidor ändå ser ok ut bortsett från lite flagnande färg!

Del av en grundmur med flagnande färg vid ett hus med tegelfasad i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmur med flagnande färg och markerad mätning på vissa delar, intill grus och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De sidor som ser ok ut med endast lite flagnande färg - dock en del bom-ljud (se film längre ner). Kommer fortsatt vara lättåtkomliga.




Närbild på en grundmurs hörn med flagnande och skadad puts med synliga lagningar nära en röd dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsen som släppte vid fönsterslipning, sitter på liten utbyggnad vid entré där färgen släppt rätt mycket.
Grundmur med flagnande, rosa färg och små skador, intill grå grusyta och en del av en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Skadad grundmur med flagnande puts nära en trädetalj, synliga sprickor och lossnat material samlas vid husets bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grundmur med flagnande färg och en provisorisk reparation nära en brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närstående bild av en grundmur med flagnande och skadad puts bredvid en dörr med synliga repor och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grundmur med flagnande färg och synlig skadad puts under en dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagningen efter betongtrappan, samt bilder innan deras lagning. På denna sida kommer altan byggas dikt an mot huset. Inte direkt några bomljud i övrigt dock!

Lite filmer på bruket och bom-ljud.


Min tanke är att reparera där putsen släppt, skrapa bort lös färg och måla över allt med liknande typ av färg (trots felaktig). Det känns overkill att slipa bort all färg utan att ta ner all tveksam puts och då sidorna med bom-ljud ändå ser ok ut väntar jag gärna med detta några år.

Är det en rimlig plan eller helt huvudlös?
Vilken typ av bruk bör jag använda? Som ni kanske ser på färgerna känns bruket ändå hårt bortsett från lagningen under dörren - kritar dock litegrann. Ska olika bruk användas vid partiet under dörren och övriga grundmuren? Jag vet tyvärr inte vad de lagat med men förmodat att det är någon typ av cementbruk men tycker inte att det känns så hårt ändå.

Tacksam för hjälp!
 
  • Gilla
Jontehanaskog och 1 till
  • Laddar…
J
Såg nu även detta område där det kritar rejält.


Såg någon form av kalkbruk är kanske lämpligt ändå?
 
  • Gilla
Pontus Andersson1 och 3 till
  • Laddar…
Pusten verkar väl sitta rätt bra? Däremot verkar det vara målat med direkt olämplig färg (plastfärg?)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
G Galten skrev:
Pusten verkar väl sitta rätt bra? Däremot verkar det vara målat med direkt olämplig färg (plastfärg?)
Ja, precis. Det är inte rätt färg, men den sitter ändå så pass bra på större delen av grundmuren. Tror inte att det är värt jobbet att skrapa bort all färg och måla om med korrekt färg.
 
J Jonobe skrev:
Ja, precis. Det är inte rätt färg, men den sitter ändå så pass bra på större delen av grundmuren. Tror inte att det är värt jobbet att skrapa bort all färg och måla om med korrekt färg.
Kanske inte behöver skrapa bort all färg utan köra med nån slip på 1/3 av ytan?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Risken är väl att den kommer släppa allt eftersom...
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Får testa hur lätt det är att få bort när jag väl är igång.

Förslag på bruk?
 
J
Där vid de djupare partierna som släppt under dörren och vid hörnet vid fönstret, bör man ha något annat i bruket för att få bättre fäste? Läste i en annan tråd att man ska trycka i lekablocksbitar. Vad sägs?

Använda putsbruk C typ detta?
https://www.hornbach.se/shop/Putsbruk-fin-FINJA-C-KC-25kg/5107757/artikel-detaljer.html

Färgen sitter på tok för hårt för att få bort mer än det lösa, så det får bli att ta bort det och slipa i kanten - ev mer - och sen måla med liknande färg.
 
J Jonobe skrev:
Där vid de djupare partierna som släppt under dörren och vid hörnet vid fönstret, bör man ha något annat i bruket för att få bättre fäste? Läste i en annan tråd att man ska trycka i lekablocksbitar. Vad sägs?

Använda putsbruk C typ detta?
[länk]

Färgen sitter på tok för hårt för att få bort mer än det lösa, så det får bli att ta bort det och slipa i kanten - ev mer - och sen måla med liknande färg.
Om man är osäker på vad det är för bruk kan kanske KC-bruk vara en lösning? Det skall ju iaf inte vara hårdare bruk i lagningen än i muren.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.