******* Tråden utbruten ur "värsta elkopplingen" ***********
moderator

Jag har i många år undrat varför det inte säljs några platta europluggar där man själv kan skruva fast en kabel med lämpligt anpassad längd. Visst är det bra ur elsäkerhetssynpunkt att det säljs färdiga sladdställ, men finns det något förbud för skruvanslutning eller krav på att euro-pluggarna ska vara fastgjutna på sladden?

Nyligen hittade jag denna i en köplada som normalt inte säljer denna typ av produkter.
Platt vit europlugg med skruvanslutning och CE-märkning kopplad till en kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Europlugg med skruvanslutning och en bit sladd, bredvid en tumstock för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isärmonterad vit europlugg med skruvanslutning, öppen och med skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är i alla fall CE-märkt men är den ”godkänd” att används i Sverige?
 
Redigerat av moderator:
Det där har varit uppe till diskussion förr, och någonstans påstår någon att det i någon produktstandard står att den ska vara fast pågjuten på sladden.
Men jag vet egentligen inte.
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
optimum
CE betyder inte att den är säker. Och kineserna stämplar det på all möjlig skit. Man bör använda sitt egna omdöme om man vill använda sådant. Kontakten ovan skulle jag aldrig släppa in i mitt hus.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
  • Gilla
b_hasse och 4 till
  • Laddar…
Ovanför CE märket brukar certifierande instans skrivas. Där står, om jag gissar rätt, clc, med sista c’et bakvänt.
Nån som vet om det är något ackrediterat testlabb?
 
optimum optimum skrev:
CE betyder inte att den är säker...
Word!
Jag har dissekerat apparater med (äkta) CE märkning och flera av dom har invändigt varit rena skiten vad gäller koppling, säkerhet och ingenjörsprestation.
 
optimum
M MagHam skrev:
Word!
Jag har dissekerat apparater med (äkta) CE märkning och flera av dom har invändigt varit rena skiten vad gäller koppling, säkerhet och ingenjörsprestation.
Japp.
Ta upp den diskussionen med kinesiska tillverkare. De använder CE som skit. Bara för att sälja och ingen kommer kunna stämma dem om något händer.
En Europeiskt märkt CE produkt är mer en garanti för säkerhet. Ännu bättre en svensk CE märkt produkt då man fortfarande har gamla "S-märkt" i sina ådror.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ovanför CE märket brukar certifierande instans skrivas. Där står, om jag gissar rätt, clc, med sista c’et bakvänt.
Nån som vet om det är något ackrediterat testlabb?
Elkontakt med CE-märkning på vit bakgrund, fråga om testlaboratoriums ackreditering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån som vet om det är något ackrediterat testlabb?
 
CE- märket ser väl inte helt ok ut heller ?
Bild på ett CE-märke med texten "European conformance CE mark" under, förvrängd utskriftskvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns inget certifieringsorgan kopplat till CE-märkning.Genom märkningen garanterar producenten och/eller importören själv att denne följer de bestämmelser som är relevanta för produkten (vilket är ett krav för att få sälja densamma i Europa).
 
  • Gilla
Staffan_g och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ännu bättre en svensk CE märkt produkt då man fortfarande har gamla "S-märkt" i sina ådror.
Stickproppen i fråga är ju även S-märkt trots att den inte uppfyller standarden...
Eller kan det ha varit tillåtet med såna där lösa europluggar någon gång i historien?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
CE- märket ser väl inte helt ok ut heller ?
[bild]
Det stämmer. C'et är lite för kort och spetsigt samt för nära E'et.
Gör de så av legala skäl för att juridiskt komma undan med att det inte är en CE symbol?

Vi är lite för flata mot kinesernas export. Det finns ju inget krav på att produkten är certifierad för att få sätt på CE märket.
Ett hus kan till och med brinna ner i Sverige och den som råkar värst ut är väl importören i Sverige som i värsta fall kan vara en privatperson.

Import till Kina kräver CCC märkning (länk) och certifiering!
Om en produkt bryter mot kraven eller använder CCC märket utan certifiering så kan Kinesiska tullen beslagta produkterna och företaget få betala böter!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Orsaken till att dom inte säljs lösa är dels att som får inte användas till "apparater" som drar mer än 2,5 A samt att dom endast får användas till dubbelisolerade "apparater". En öppningsbar stickpropp kan ju enkelt moteras på en skarvsladd med jordade schuckouttag
 
Kinesiska China Export-märkningen är fin. Misstas ofta för CE.
 
  • Gilla
tfi_friday
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stickproppen i fråga är ju även S-märkt trots att den inte uppfyller standarden...
Eller kan det ha varit tillåtet med såna där lösa europluggar någon gång i historien?
Ber om ursäkt för att förrvirrat med att publicera bilder på två olika stickproppar på samma dag. :oops:
Den första hade tydligen något amerikanskt ursprung.

Den senare som vi nu diskuterar har inget S-märke.

Jag tror bara jag sett någon gammal rysk eller östeuropeisk - på bild.

Tack för länken till specarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.