******* Tråden utbruten ur "värsta elkopplingen" ***********
moderator
Jag har i många år undrat varför det inte säljs några platta europluggar där man själv kan skruva fast en kabel med lämpligt anpassad längd. Visst är det bra ur elsäkerhetssynpunkt att det säljs färdiga sladdställ, men finns det något förbud för skruvanslutning eller krav på att euro-pluggarna ska vara fastgjutna på sladden?
Nyligen hittade jag denna i en köplada som normalt inte säljer denna typ av produkter.
Den är i alla fall CE-märkt men är den ”godkänd” att används i Sverige?
moderator
Jag har i många år undrat varför det inte säljs några platta europluggar där man själv kan skruva fast en kabel med lämpligt anpassad längd. Visst är det bra ur elsäkerhetssynpunkt att det säljs färdiga sladdställ, men finns det något förbud för skruvanslutning eller krav på att euro-pluggarna ska vara fastgjutna på sladden?
Nyligen hittade jag denna i en köplada som normalt inte säljer denna typ av produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är i alla fall CE-märkt men är den ”godkänd” att används i Sverige?
Redigerat av moderator:
Det där har varit uppe till diskussion förr, och någonstans påstår någon att det i någon produktstandard står att den ska vara fast pågjuten på sladden.
Men jag vet egentligen inte.
Men jag vet egentligen inte.
Enligt standarden EN 50075 får dom inte vara demonterbara.
Plugs shall be non-rewireable.
Plugs shall be provided with soldered, welded, crimped or equally effective permanent connections, screwed or snap-on connections shall not be used.
https://www.sis.se/produkter/elektroteknik-24c2329a/eltillbehor/stickproppar-uttag/ssen50075/
https://standards.globalspec.com/std/538869/EN 50075
Plugs shall be non-rewireable.
Plugs shall be provided with soldered, welded, crimped or equally effective permanent connections, screwed or snap-on connections shall not be used.
https://www.sis.se/produkter/elektroteknik-24c2329a/eltillbehor/stickproppar-uttag/ssen50075/
https://standards.globalspec.com/std/538869/EN 50075
Ovanför CE märket brukar certifierande instans skrivas. Där står, om jag gissar rätt, clc, med sista c’et bakvänt.
Nån som vet om det är något ackrediterat testlabb?
Nån som vet om det är något ackrediterat testlabb?
Japp.M MagHam skrev:
Ta upp den diskussionen med kinesiska tillverkare. De använder CE som skit. Bara för att sälja och ingen kommer kunna stämma dem om något händer.
En Europeiskt märkt CE produkt är mer en garanti för säkerhet. Ännu bättre en svensk CE märkt produkt då man fortfarande har gamla "S-märkt" i sina ådror.
Det finns inget certifieringsorgan kopplat till CE-märkning.Genom märkningen garanterar producenten och/eller importören själv att denne följer de bestämmelser som är relevanta för produkten (vilket är ett krav för att få sälja densamma i Europa).
Det stämmer. C'et är lite för kort och spetsigt samt för nära E'et.HasseTeknik skrev:
Gör de så av legala skäl för att juridiskt komma undan med att det inte är en CE symbol?
Vi är lite för flata mot kinesernas export. Det finns ju inget krav på att produkten är certifierad för att få sätt på CE märket.
Ett hus kan till och med brinna ner i Sverige och den som råkar värst ut är väl importören i Sverige som i värsta fall kan vara en privatperson.
Import till Kina kräver CCC märkning (länk) och certifiering!
Om en produkt bryter mot kraven eller använder CCC märket utan certifiering så kan Kinesiska tullen beslagta produkterna och företaget få betala böter!
Orsaken till att dom inte säljs lösa är dels att som får inte användas till "apparater" som drar mer än 2,5 A samt att dom endast får användas till dubbelisolerade "apparater". En öppningsbar stickpropp kan ju enkelt moteras på en skarvsladd med jordade schuckouttag
Ber om ursäkt för att förrvirrat med att publicera bilder på två olika stickproppar på samma dag.useless skrev:
Den första hade tydligen något amerikanskt ursprung.
Den senare som vi nu diskuterar har inget S-märke.
Jag tror bara jag sett någon gammal rysk eller östeuropeisk - på bild.
Tack för länken till specarna.

