Hej,

Har ett låglutande platt tak med krypvind á la 1974. Har nyligen köpt huset och under besiktningen fick vi veta att det fanns mögel på vinden. Orsaken till detta är att förra ägaren ville förbättra ventilationen. Detta gjordes genom att tilluftsventiler sattes in i sovrum och vardagsrum, vilket iofs var bra. Dessvärre satte han in en frånluftsfläkt rakt upp i innertaket och ventilerade således ut fuktig inomhusluft ut på kallvinden. Givetvis kunde det bara gå på ett sätt.

På bifogade bilder ser man dels hur det ser ut på mitten av taket (svarta prickar), dels hur det ser ut där taket är som högst (grönt och vitt mögel).

Jag har nu tagit bort fläkten. Den satt uppe i ca. 2 år. Eftersom vinden antagligen var ok före fläkten (ingen tilläggsisolering eller annat som förstör) så kan man nog anta att mögelangreppet avstannat helt eller delvis. Frågan är bara vad jag kan/måste göra åt vinden i nuvarande skick. Kan man spruta på Mögelfri e. dyl. och sova gott om nätterna? Eller måste man vara lite mer radikal?

Mvh. Robert

• mogel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mogel3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har haft inneluft sprutad rakt upp på vinden med fläkt utan att det ser värre ut än sådär, så behöver du nog inte oroa dig så mycket....

Att behandla med mögelfri är säkerligen inte fel, det tänker jag själv göra som en del av saneringen här. Bara genom att fixa fläkten gör du ju underverk för klimatet på vinden.

Ok, det låter ju bra. Kommer nog inte att göra något alls den närmsta tiden då ca. 1000 andra grejer står på kö först... :) Dessutom är det ett h-vete att krypa runt där uppe, det är riktigt, riktigt trångt. Man får åla sig in genom vindsluckan. Har ingen aning om hur man skulle komma åt att behandla med mögelfri där taket är som lägst. Men som sagt, det får bli ett senare problem.

Du sprutar på mögelfri med spruta (stor blomspruta) så takhöjden är nog inget problem just då.

MathiasS skrev:
Du sprutar på mögelfri med spruta (stor blomspruta) så takhöjden är nog inget problem just då.
Aha ja då kan det ju funka. Men det lär ju komma en hel del på isoleringen fast det kanske inte gör något?

näe jag kan inte se att det skulle vara ett problem med isoleringen. Spraya på bara, se till att ha en ordentlig ansiktsmask och gärna glasögon också så du slipper få i dig medlet.

Åh herregud. Sickna husägare det finns. Tur att du upptäckte detta i tid.

Forcerad frånluft i bostaden är aldrig fel för en kallvind, men att dra luften upp på vinden? Det kryper i hela kroppen när jag tänker på det.

Så som din vind ser ut nu, trots inneluft strömmandes ut under 2 år, så håller jag med föregående talare om att din vind kommer vara i prima skick när du åtgärdat ventilationen, helst genom att dra ut från luften ut ur huset på rätt sätt. Att behandla med mögelfri så mycket som möjligt kommer förhindra att de existerande mögelsvamparna "återaktiveras".

skit i mögelmedlet, det gör ingen skillnad. Utan fukt inget mögel.

Mr_XXX skrev:
skit i mögelmedlet, det gör ingen skillnad.
Det är ju iofs inte alls sant.

MathiasS skrev:
Det är ju iofs inte alls sant.
hur kan mögel växa utan fukt?

Mr_XXX skrev:
hur kan mögel växa utan fukt?
Vem har sagt att mögel inte växer utan fukt?

Du har däremot sagt att mögelmedel inte gör någon skillnad och det är fel. Rätt mögelmedel dödar befintligt mögel och försvårar för nytt mögel att få fäste.

Självklart måste man också göra något åt klimatet på vinden för att nå en långsiktig lösning.

MathiasS skrev:

Du har däremot sagt att mögelmedel inte gör någon skillnad och det är fel. Rätt mögelmedel dödar befintligt mögel och försvårar för nytt mögel att få fäste.

Självklart måste man också göra något åt klimatet på vinden för att nå en långsiktig lösning.
ok, de kan jag hålla med om.
Dock tycker jag ändå att antimögelmedel kan vara förrädiska. Högsta koncentration blir ju på ytan, o kan maskera mögelangrepp på insidan dit mögelmedlet kanske inte trängt in.

Dessutom finns uppenbara hälsofaror med mögelmedel

MathiasS skrev:

QUOTE]

Mögel växer inte utan fukt. Men eftersom det inte är så torrt på en vind så slutar inte mögel att växa.

Mr_XXX skrev:
ok, de kan jag hålla med om.
Dock tycker jag ändå att antimögelmedel kan vara förrädiska. Högsta koncentration blir ju på ytan, o kan maskera mögelangrepp på insidan dit mögelmedlet kanske inte trängt in.

Dessutom finns uppenbara hälsofaror med mögelmedel
Att hitta rätt medel och använda det på rätt sätt är säkerligen inte så lätt eller självklart som man kan tro och att det inte är speciellt nyttigt att få i sig håller jag med om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.