Det fanns ingen detaljplan men byggföretaget tog ändå in dyra förhandsbokningar på lägenheterna, pengar som köparna nu förlorar när företaget går i konkurs.

Du kan läsa artikeln här: Annonserade lägenheter och gick i konkurs

Nåja, 20.000 kr är ju ingen jätteförmögenhet för rika storstadsbor.

(Har själv just köpt en bostadsrätt i en liten landsorsthåla för över 2 mille)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:

Men att dra in totalt 20 mille utan att leverera ett piss är ju riktigt illa. Låter nästan som att det aldrig fanns någon avsikt att bygga några lägenheter?

j.f.s

Menar du att det är ok att lura folk på pengar så länge den som blir lurad har en stor plånbok?

harry73
Aj, 1 000 förhandsbokningar à 20 000, det luktar bedrägeri på långt håll.
De tillgångar som finns är fordringar mot andra bolag inom den här koncernen, säger han till tidningen Mitti.
Jag hoppas att man kan komma åt ansvariga i resten av koncernen

j.f.s j.f.s skrev:
Menar du att det är ok att lura folk på pengar så länge den som blir lurad har en stor plånbok?
Nej, jag menar naturligtvis inte att det är OK att göra detta till en affärsidé att genom att blåsa hundratals personer sno åt sig 20 miljoner.
Det enda jag menade var att skadan för varje enskild "köpare" inte var så stor, och att det troligen inte drabbade låginkomsttagare.
Men det är klart att man inte får agera så med avsikt att lura människor.

Går det att få tillbaka något från bluffbolaget, eller står staten/samhället som vanligt maktlös mot bedragarna?

Fast om man läser på http://www.wellfastigheter.se så riktade de sig till förstagångsköpare och erbjöd små bostadsrätter med låg insats och hög hyra (föreningen tar 80% av fastighetens kostnad och köparna 20%) dessutom har jag för mig att köparna inte skulle ha nån representation i brfens styrelse. Känns kreativt.

Nej, jag menar naturligtvis inte att det är OK att göra detta till en affärsidé att genom att blåsa hundratals personer sno åt sig 20 miljoner.
Det enda jag menade var att skadan för varje enskild "köpare" inte var så stor, och att det troligen inte drabbade låginkomsttagare.
Men det är klart att man inte får agera så med avsikt att lura människor.

Går det att få tillbaka något från bluffbolaget, eller står staten/samhället som vanligt maktlös mot bedragarna?
Bolaget riktade in sig på kapitalsvaga köpare, personer som inte har råd att köpa en bostadsrätt i förorterna. Alltså en bostad för uppskattningsvis 1-2 Mkr. Deras Affärsmodell går väl som bäst att beskriva som en bostadsrätt men väldigt hög belåning (med förhoppningsvis låst ränta). Hur som kan jag sätta min högra hand på att det bränner rejält i plånboken för de som förlorat pengar.

På radio sa de igår att chansen att få tillbaka något är väldigt låg. Konkursförvaltaren sa i princip "Har man lånat ut pengar utan säkerhet till ett bolag som går i konkurs så får man ställa sig i kön och just nu finns det inte mycket kapital att ta utav".

P
Vad jag är trött på att vissa träknackare kan dra förutfattade slutsatser lite väl snabbt och inte skäms för det.
Det är ju inte första gången hen är ute på hal is heller...
Bara för man bor i ett storstadsområde så är man inte rik.
Och vad spelar det för roll var man bor eller är född. Oavsett om det är en stad, ett land eller en kontinent.
Usch för de med förutfattade meningar.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.