F
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, eftersom jag vet vad jag köpt och dessutom är elektronikingenjör, så är jag väl dum i huvet då. Alternativt är det du som har det problemet.
Bra att du lyckades svara på vad du har för växelriktare. Men jag ändrar då till att 99,99% har optimerare. Den enda jag har hört talas om som tror att han inte har det är @lilytwig.
 
F fsn skrev:
Det är inte optimerarna i sig som stör, det beror helt på hur systemet ser ut.

Alla solcellssystem har optimerare.
Jo, det är optimerarna som stör. Att det blir luftburna störningar beror på att de är anslutna till solpanelerna och dess ledningssystem.

Nej, det är långt ifrån alla solcellssystem som har optimerare.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är optimerarna som stör. Att det blir luftburna störningar beror på att de är anslutna till solpanelerna och dess ledningssystem.

Nej, det är långt ifrån alla solcellssystem som har optimerare.
Kan du redogöra för några solsystem som inte har det? Länkar till datablad eller rena modellbeteckningar på växelriktare går bra.
 
F fsn skrev:
Bra att du lyckades svara på vad du har för växelriktare. Men jag ändrar då till att 99,99% har optimerare. Den enda jag har hört talas om som tror att han inte har det är @lilytwig.
Jag tror att du har förväxlat det med MPPT, en funktion som finns i alla växelriktare. Men det är en annan sak.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att du har förväxlat det med MPPT, en funktion som finns i alla växelriktare. Men det är en annan sak.
Nej, det är ingen större skillnad, det är en optimering på hela strängen och fortfarande en optimering. De optimerare du i första hand tänker på är SolarEdge och med individuell eller paroptimering på panelnivå.
 
Jo, det är en stor skillnad. Vi pratar om helt olika produkter.
 
F fsn skrev:
Bra att du lyckades svara på vad du har för växelriktare. Men jag ändrar då till att 99,99% har optimerare. Den enda jag har hört talas om som tror att han inte har det är @lilytwig.
Jag har kollat manualen, och där säger man att strängarna balanseras med microväxelriktare och att mppt är parallellkopplade. Vet att microväxelriktare också är en typ av optimerare, men de är inte likställiga med paneloptimerare. Vx kommer från Fronius.
I ESV svart-lista hittar jag bara Solaredge, men det finns kanske en uppdatering.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är en stor skillnad. Vi pratar om helt olika produkter.
Du gubben…… I call Bullshit

En stränginverter har en optimering per sträng, en individuell optimerare åstadkommer just en individuell optimering.

What Are Power Optimizers?​


An MPPT and monitoring module is installed at every solar panel that optimises the panel individually to minimize shading and mismatch impact on the system.

Major power optimizer brands include SolarEdge and Tigo.
 
F
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har kollat manualen, och där säger man att strängarna balanseras med microväxelriktare och att mppt är parallellkopplade. Vet att microväxelriktare också är en typ av optimerare, men de är inte likställiga med paneloptimerare. Vx kommer från Fronius.
I ESV svart-lista hittar jag bara Solaredge, men det finns kanske en uppdatering.
Nu var ju inte frågan om vad man hittar på ESV lista om vad som torskade på deras EMC-test (du bör fö hitta nån Growatt stränginverter tror jag) utan om du har optimering eller inte. Och det tycker jag att du på ett tydligt och korrekt sätt visade på att du, likt alla andra, faktiskt har. Jag tackar för det tydliga klargörandet från din sida.
 
Kempa_swe
E Eld skrev:
Be din granne åka till Ukraina och göra lite nytta istället för att fundera på vilka problem försvarsmakten eventuellt skulle kunna få.
Det är fler svenskar som hjälper Ryssland än Ukraina.
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Det är fler svenskar som hjälper Ryssland än Ukraina.
Naturligtvis. Ukraina hjälper ju inte Ryssland.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Grannen påstår det. Och det kanske det gör då vi bor nära 2 st vattenkraftverk.
Det finns säkert en del lågkvalitets crap inverters (Dvs inte solcellerna i sig) som inte håller måttet vad gäller EMC men i detta fallet verkar det mest vara en trollgranne som är emot nya saker. Såna tölpar finns det ju överallt tyvärr. Finns ju folk som tror att 5G master leder till covid med... så jag lägger nog in din granne i den kategorin...
 
lilytwig lilytwig skrev:
I inlägg #1 skriver TS:
"solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!"

Klagomålet gäller dels att bygglov saknas. Vilket är irrelevant om bygglov inte krävs. Dels att strålningen förstör radiovågor för försvaret.
Om försvaret har synpunkter på TS solceller, så är det osannolikt att de vill ha hjälp av TS granne för att lösa det. Sen är uttrycket " förstör radiovågorna" ett påhitt av en amatör. Så felaktigt skulle en kunnig inte uttrycka sig.
Klagan att de inte har bygglov kan ju avvisas omedelbart eftersom kommunen sagt att det inte behövs. Klagan skulle kanske ändras till att bygglov behövs. Semantik, kanske kommunen behandlar både och. Jag hade varit bokstavstrogen om jag var handläggare.

Att radiovågor förstörs är svårt för kommunen att svara på. Vems radiovågor? Försvarsmaktens? Eller radiovågor Försvarsmakten avlyssnar? Hade det krävts bygglov hade det gått på remiss till Försvarsmakten.

Tex Ekerö kommun skriver på sin hemsida att bygglov inte behövs utanför planlagt område utom vissa områden såsom Lovön där FRA ligger.

https://www.ekero.se/bygga-bo-miljo/energi-och-uppvarmning/solceller
 
Att växelriktaren har MPPT betyder egentligen att den anpassar effekten till vad solpanelerna ger för tillfället på ett smart sätt. Det bidrar inte på något sätt till ökade störningar. En optimerare som sitter vid panelen knuffar en ström parallellt med panelen, det medför att du har switchad kraftelektronik på varje panel. Det är inte att likställa med omriktarens MPPT.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Är glad att jag bor både utanför detaljplanerat område och utanför samlad bebyggelse när jag läser sånt här. Och att jag har 400 m till närmaste granne.
 
  • Gilla
JJP5000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.