Okej, som vanligt 15000 svar som inte är relevanta ”ringa försvarsmakten direkt” ”vad har grannen med detta Att göra”.

Här kommer lite info från någon som jobbar med frågorna:
1. Grannen har rätt att klaga till kommunen, kommunen måste skapa ett tillsynsärende, kommunen är korrekt instans att klaga till!

2. Kommunen kontrollerar om din fastighet ligger inom påverkansområde för totalförsvaret, gör det det kan bygglov krävas, ligger byggnaden utanför detaljplan krävs inte bygglov för endast solceller (kan räknas som fasadändring inom detaljplanerat område)

3. Om kommunen undersöker och bedömer att du inte gjort något fel (vilket det ju låter som i ditt fall eftersom du innan haft kontakt med kommunen) kommer dom ta ett beslut om att avsluta ärendet utan vidare handläggning (ej avskriva). Detta är ett offentligt beslut som kan överklagas av den beslutet går emot, t.ex. grannen som anmält dig (eftersom han ville att dom skulle säga, ja det påverkar försvarsmakten så går nu beslutet honom emot)

4. Första överklagande instans är länstyrelsen. Inför det kan ni inlämna ytterliga uppgifter och bevisning. länsstyrelsen prövar överklagandet = varför överklagar han. Har kommunen skrivit ett bra beslut där allt framgår (varför dom beslutat att avsluta ärendet) och beslutet är korrekt förankrat i lagstiftningen så kommer lst hålla med kommunen, det är ett beslut.

5. Lst beslut kan även det överklagas, nästa instans är mark och miljödomstolen. Detta är nu domstol och ni får inlämna ytterligare yttranden. Eftersom beslutet som överklagas så är det mot kommunen som din granne isåfall driver målet mot. Men du är part och om du vill kan du själv ta in ett ombud som representerar dig, det krävs dock inte och vill du inte behöver du överhuvudtaget inte vara inblandad då det är kommunen som måste stå till svars för sitt beslut de tagit. MMD kommer med en dom, ibland för dom inte ens något vidare resonemang utan säger bara vi håller med länsstyrelsen.

6. Domar kan överklagas, nästa instans är Mark och miljööverdomstolen (MÖD). Här behöver du prövningstillstånd (finns anledning), de kan välja att ogilla överklagandet eller att ta upp överklagandet till prövning. MÖD beslutar om det finns möjlighet stt överklaga deras dom till HD eller inte (sk ventil) om inte är MÖD sista instansen och deras dom är sista ordet i frågan.

7. Good to know, 99,9% av dessa ärenden sker skriftligt, det är alltså inte så att du ska inställa dig framför rätten. Du behöver inget ombud i svenskt rättsystem utan kan företräda dig själv.

8. Kommunen måste föra in samtal och frågor om din fastighet in i ett ärendesystem om du ringt/mailat om dessa frågor och fått ett svar att bygglov inte krävs så ska det om de gjort sitt jobb finnas tillgängligt att begära ut eftersom de är offentliga handlingar. Detta kan vara värt att plocka ut och lägga fram som bevis i en evt tvist om du skulle förlora och plocka bort cellerna och då lida ekonomiska skada, kommunen kan bli skadeståndsskyldig i de fallen, jag har sett kommuner göra rätt för sig (utan tvist) i ren goodwill anda i likande ärenden.

Lycka till och lyssna inte på alla i detta forum.
 
  • Gilla
  • Älska
RetepG och 30 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Antar att det är följande som grannen fått pippi på:
[länk]

Jag tror du hittar bra info här:
[länk]

Om du har godkända ce-märkta grejer och installatören är registrerad sitter du knappast i klistret. Har du däremot solceller och växelriktare som du själv knåpat ihop och låtit en vvs-firma montera dem, finns skäl att vara fundersam. Jag gissar att Elsäkerhetsverket då ger dig föreläggande att åtgärda anläggningen genom att byta grejer till godkända diton.
Fast, det har ju inget att göra med krav på bygglov eller ej……
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S sanamon skrev:
Nja, bara om anläggningen är felaktigt utförd eller har dålig växelriktare eller optimerare. Normalt är det inget problem.
Jag är själv radioamatör och har solcellsanläggning 12kW som inte stör ens på lägre frekvenser.
Det ÄR dock ett problem för oss radioamatörer. Eller VAR, iaf. Många av de tidiga installationerna med optimerare störde hej vilt, och det kan säkert också senare installationer göra om de är felaktigt utförda. För oss radioamatörer är en felaktig installation som om grannen monterat en stor högtalare på taket och brölar ut Håkan Hellström i 140dB, så ni får ursäkta oss om vi i det läget blir lite lättstötta.
 
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 10 till
  • Laddar…
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Kan det vara så att grannen är radioamatör och upplever störningar från solcellsanläggningen i sin radioanläggning?
🤔🤔
Kan det vara så att grannen är ryss och blir störd i sin signalspaning? 🤔😉
 
  • Haha
  • Gilla
shikadione och 11 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Problemet är att vissa optimerare emitterar signaler med fyrkantsvåg vilket alltså ger bredbandig störning över ett stort frekvensområde.

Men detta problem har man i stort sett bara söder om försvarets radaranläggningar samt i Skåne och Blekinge. Sitter anläggningen någon annanstans med paneler åt söder så finns det knappast någon radar som störs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Är detta på Gotland månne?
Rättsskyddet räcker inte långt vid en tvist.
 
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
När jag frågade om jag skulle behöva söka bygglov eller bygganmäla för solceller, så fick jag följande som svar:
"I Jönköpings kommun behövs inget bygglov för att montera solceller i befintlig takvinkel".
Uppenbarligen kan det finnas fall som kräver bygglov, så det är inte generellt tillåtet. Kan tänka mig att samma regler gäller i din kommun, så anmälaren har nog inget att hämta, om du har cellerna på taket.
Grannen säger att ni inte har bygglov. Bygglov behövs sannolikt inte.
Grannen menar att försvaret har synpunkter på EMC. Det kan de ju faktiskt ha. Jag läste om någon (i Falsterbo om jag minns rätt), som blev tvungen att ta ner solcellerna pga försvarets krav. I ett sådant läge är det svårt att få skadestånd av kommunen eftersom lagar gäller över vad kommuner utlovar. Om du inte bor, i eller nära, mil skyddsområde, så är det nog inget problem.
Vad innehåller din detaljerade beskrivning av installationen som kommunen krävt?

Förmodligen är din granne bara avundsjuk. Det var nog mina också, men löste det genom att sätta upp egna. Det är mer konstruktivt!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Om nu strålningen kraftigt stör försvaret, då borde försvaret hört av sig för länge sen. Låt det hela bero och vänta tills någon hör av sig, vilket troligen inte händer.
 
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Vad har grannen med försvaret att göra?
Tro mig om nu dina solceller mot förmodan skulle störa försvarets förmåga så hade du fått förelägganden och besök direkt ifrån dom med krav om nedmontering .

Låter mer som att din granne har problem med dig/din anläggning och tar minsta lilla halmstrå.

Sitt lugnt i båten, så länge inte försvarsmakten blandar sig i det direkt har dom inga problem med din anläggning.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Grannen är bara avundsjuk värre och detta går inte att bota.
Som man säger: "Sitt lugnt i båten". När du råkar träffa på grannen så gör som storfiskaren. Tala brett om hur otroligt mycket du tjänar på att ha solceller och att det är den bästa investeringen under en livstid.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Första punkten avseende bygglovet har ju anmälaren fel, så den frågan verkar ju bli en icke-fråga.
Den andra punkten avseende rediovågorna så kan det ju inte räcka med ett påstående. Här krävs det ju att anmälaren tydliggör på vilket sätt det påverkar och lägger fram underlag som styrker påståendet.
I det här läget skulle jag nog sitta ganska lugnt i båten. Möjligtvis skulle jag fråga kommunen vilket underlag anmälaren har för det andra påståendet och be att få ta del av det.
 
  • Gilla
shikadione och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
G G.L. skrev:
Tala brett om hur otroligt mycket du tjänar på att ha solceller och att det är den bästa investeringen under en livstid.
hehe, instämmer :)
När det brinner gäller det att lägga på rikligt med bränsle på brasan så att elden inte slocknar 😆
 
  • Haha
shikadione
  • Laddar…
R Rozo skrev:
Första punkten avseende bygglovet har ju anmälaren fel, så den frågan verkar ju bli en icke-fråga.
Den andra punkten avseende rediovågorna så kan det ju inte räcka med ett påstående. Här krävs det ju att anmälaren tydliggör på vilket sätt det påverkar och lägger fram underlag som styrker påståendet.
I det här läget skulle jag nog sitta ganska lugnt i båten. Möjligtvis skulle jag fråga kommunen vilket underlag anmälaren har för det andra påståendet och be att få ta del av det.
Nej, han ska inte börja argumentera om EMC. Det är icke-fråga. Bara ignorera.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, han ska inte börja argumentera om EMC. Det är icke-fråga. Bara ignorera.
EMC är en högst relevant fråga.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Antar att det är följande som grannen fått pippi på:
[länk]

Jag tror du hittar bra info här:
[länk]

Om du har godkända ce-märkta grejer och installatören är registrerad sitter du knappast i klistret. Har du däremot solceller och växelriktare som du själv knåpat ihop och låtit en vvs-firma montera dem, finns skäl att vara fundersam. Jag gissar att Elsäkerhetsverket då ger dig föreläggande att åtgärda anläggningen genom att byta grejer till godkända diton.
Vet du om försvaret anser sig störda även om produkterna uppfyller gällande EMC-krav?

Radiobasstationer borde också vara ett problem i så fall.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.