F
D Daniel 109 skrev:
Att växelriktaren har MPPT betyder egentligen att den anpassar effekten till vad solpanelerna ger för tillfället på ett smart sätt. Det bidrar inte på något sätt till ökade störningar. En optimerare som sitter vid panelen knuffar en ström parallellt med panelen, det medför att du har switchad kraftelektronik på varje panel. Det är inte att likställa med omriktarens MPPT.
Just det, jag glömde alla bokstäver….

Kan du lite mer i detalj redogöra för hur optimeringen på strängen fungerar? Kan vi fastställa att det fortfarande är en optimering? Jag ser att du väljer dina ord med omsorg när du skriver ”anpassar effekten”. Det alla andra skriver där är att den optimerar. Det skrivs antagligen så för att det är just det den gör. Så frågan kvarstå, och det är det enda du borde svara på, finns det optimering i en stränginverter eller står du fast vid det du sa från början, att det inte alls är optimerat?

https://www.winaico.com.au/blog/string-inverters-power-optimizers-microinverters

F fsn skrev:
Nu var ju inte frågan om vad man hittar på ESV lista om vad som torskade på deras EMC-test (du bör fö hitta nån Growatt stränginverter tror jag) utan om du har optimering eller inte. Och det tycker jag att du på ett tydligt och korrekt sätt visade på att du, likt alla andra, faktiskt har. Jag tackar för det tydliga klargörandet från din sida.
Jo, det finns såklart flera kretslösningar och funktioner som bidrar till att optimera det ena och det andra. Men det vi i dagligt tal kallar för optimerare i solcellssammanhang är paneloptimerare.
I solcellleverantörens ordlista skriver man: "Optimerare är elektroniska komponenter som sätts direkt på en solpanel för att maximera dess elproduktion".
Inverters i värmepumpar, billaddare mm, tom mobilladdare, jobbar på samma sätt som mppt och liknande vid frekvenser där EMC skulle kunna vara ett problem. Men de är inte det om de konstruerats riktigt. De enda fall, som jag sett, där man konstaterat problem är med ett specifikt fabrikat av optimerare. Sedan att försvaret har skarpare krav intill vissa strategiska anläggningar är en annan sak.
Så påståendet att alla solcellsanläggningar har optimerare och att det är ett problem, är inte sant.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Visst, du kan kan klämma in ordet ”optimera” lite var du vill.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
EDIT: TS bor utanför detaljplanerat område så läs detta om ni vill lära er mer om solceller inom detaljplanerat område.

Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.

Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:

[bild]

[länk]

Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.

Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
Om panelerna ligger på taket ochföljer taklinjen behövs inte bygglov vilket är det vanligaste. Ska däremot panelerna vinklas upp krävs bygglov.

Claes Sörmland
G Guzzen1 skrev:
Om panelerna ligger på taket ochföljer taklinjen behövs inte bygglov vilket är det vanligaste. Ska däremot panelerna vinklas upp krävs bygglov.
Nja. Rättsfall saknas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Rättsfall saknas.
Det kan så vara men mig veterligen kräver inte kommunen det i detförsta fallet, alltså ej uppvinklade paneler.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Guzzen1 skrev:
Det kan så vara men mig veterligen kräver inte kommunen det i detförsta fallet, alltså ej uppvinklade paneler.
Beror nog på hur ditt hus ser ut var rätten hamnar. Bor du i en vanligt enkelt kataloghus från 70-talet till idag så lär det stämma. Bort du i villavillekulla med grönmålat tak så kanske inte när solpanelerna lyser som dominerande svarta skrymmande ytor på taket. Vi får se om några år när MÖD har tröskat några tillsynsfall.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det handlar inte om att den "inte tål" det, det är inte riktigt så enkelt.

P Peter787 skrev:
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Det är närmast patetiskt att tro att försvarsmakten inte har enormt mycket bättre koll på detta än vad du har.

Nåväl.

Så länge inte TS blir kontaktad av försvarsmakten sj'lva så kan man ju vara lugn angående den biten, låt kommunen göra sin utredning så läggs den säkert ner.

Troligen har väl grannen redan kontaktat FM men dom var inte intresserade, altlså gick han via kommunen som måste ta emot anmmälan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, det finns såklart flera kretslösningar och funktioner som bidrar till att optimera det ena och det andra. Men det vi i dagligt tal kallar för optimerare i solcellssammanhang är paneloptimerare.
I solcellleverantörens ordlista skriver man: "Optimerare är elektroniska komponenter som sätts direkt på en solpanel för att maximera dess elproduktion".
Inverters i värmepumpar, billaddare mm, tom mobilladdare, jobbar på samma sätt som mppt och liknande vid frekvenser där EMC skulle kunna vara ett problem. Men de är inte det om de konstruerats riktigt. De enda fall, som jag sett, där man konstaterat problem är med ett specifikt fabrikat av optimerare. Sedan att försvaret har skarpare krav intill vissa strategiska anläggningar är en annan sak.
Så påståendet att alla solcellsanläggningar har optimerare och att det är ett problem, är inte sant.
Jag har inte sagt att det är ett problem, jag har sagt att alla solcellsanläggningar har optimering. Jag jobbar på ett elektronikutvecklingsföretag och är fullt medveten om vad EMC är.

F
D Daniel 109 skrev:
Visst, du kan kan klämma in ordet ”optimera” lite var du vill.
Ja, tex där set verkligen stämmer bra och är just optimering. Jag förstår fullt ut varför du vägrar använda det. Då skulle du ju inte vara det självutnämnda lilla jävla gud du gärna vill framstå som i alla sammanhang.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du redogöra för några solsystem som inte har det? Länkar till datablad eller rena modellbeteckningar på växelriktare går bra.
Vårt eget solsystem har kanske inga optimerare. Vad vet jag. Mest pratar man om planeter och dess månar, men du vet ju bättre.

• Haha
  • Gilla
shikadione och 5 till
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
Vårt eget solsystem har kanske inga optimerare. Vad vet jag. Mest pratar man om planeter och dess månar, men du vet ju bättre.
Rätt moget, jag tror nog du mycket väl förstår hur obegåvad du framställer dig själv. Det vore klädsamt om du pudlade och talar om det alla vet, att varenda solcellsanläggning är optimerad på nåt sätt. Jag vet fö att det pratas om optimerare och att man då menar i princip menar SolarEdge med optimering på varje panel. Det gör dock inte att det inte finns individuell optimering på varje sträng i varenda konvetionell solcellsväxelriktare. Som elektronikingenjör och ägare av solceller borde du veta det.

F fsn skrev:
Jag har inte sagt att det är ett problem, jag har sagt att alla solcellsanläggningar har optimering. Jag jobbar på ett elektronikutvecklingsföretag och är fullt medveten om vad EMC är.
Du skrev inte att alla anläggningar har optimering, du skrev att alla solcellsanläggningar har optimerare. Enligt vedertagen nomenklatur är det viss skillnad.
Sen så är det så att en sådan här tråd är en diskussion. När du skriver något så har det en relation till vad andra skrivit tidigare och då blir det ett svar eller kommentar till alla tidigare inlägg. Dina inlägg är inte separerade från kärndiskussionen.
Någon säger att alla optimerare stör (över godkänd nivå får man anta att de menar), och du säger att alla solcellsanläggningar har optimerare.
OK.
Jag hittar några case. Dels är det SolarEdge optimerare. Det har väl konstaterats att de är felkonstruerade. Alltså felkonstruerade optimerare stör.
Sen finns det någon som satt upp solceller I områden där försvaret har synpunkter. Känner du till något mer?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Rätt moget, jag tror nog du mycket väl förstår hur obegåvad du framställer dig själv. Det vore klädsamt om du pudlade och talar om det alla vet, att varenda solcellsanläggning är optimerad på nåt sätt. Jag vet fö att det pratas om optimerare och att man då menar i princip menar SolarEdge med optimering på varje panel. Det gör dock inte att det inte finns individuell optimering på varje sträng i varenda konvetionell solcellsväxelriktare. Som elektronikingenjör och ägare av solceller borde du veta det.
Hoppsan, det var skämtsamt menat. Men det ska man väl inte behöva påpeka.

DANNA67 DANNA67 skrev:
Sekundärkränkt är faktiskt en nationell sport nu.
Nu blev jag kränkt 😢😂😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.