15 063 läst ·
87 svar
15k läst
87 svar
Anmäla sophämtning?
Olyckligt att läsa inläggen om folk som vill smita undan.E Evald1 skrev:Vi har byggt ett fritidshus som fick definitivt slutbesked strax innan jul. Under knappt ett år innan dess har vi haft ett interimistiskt slutbesked så vi har kunnat nyttja huset.
Under den här tiden har vi inte haft någon sophämtning.
Kommunen har aldrig uppmanat oss att starta någon sophämtning och vi har aldrig anmält någonstans att vi vill ha sophämtning.
Vi vill ju egentligen inte ha någon sophämtning då de få sopor som vi genererar när vi är där följer med hem till vår hus på hemmaplan. Men samtidigt känner jag ju till att sophantering inte är valbart.
Men min fråga är om det är mitt ansvar att anmäla att jag vill ha sophämtning, eller om det är kommunens eget ansvar. Jag har ju trots allt sökt och beviljats bygglov av kommunen och kommunens VA-bolag (som hanterar både vatten, avlopp och sopor) känner till fastigheten eftersom vatten och avlopp är anslutet.
Om kommunen nu har missat mig i hanteringen är jag ju inte intresserad av att anmäla att jag gärna vill betala några tusen om året för en tjänst jag inte behöver så länge det är möjligt. Men samtidigt vill jag ju inte riskera straffavgifter för att jag inte haft sophämtning.
Så vad gäller, riskerar jag straffavgifter om jag inte anmäler?
Huset ligger inom detaljplanerat område och kommunen erbjuder "sommarabonnemang" vilket gör att jag nu under vintern skulle kunna valt bort sophämtning oavsett vilket.
Synd att det finns sådana i vårt samhälle. Men de sover säkert inte så bra.
Har haft liknande sak om ett fritidshus. Från 1950 hämtades inga sopor. För 10 år sedan gjorde kommunen en inventering. Vi fick sommarhämtning. Ringde och frågade om delning. De sa samtidigt att det minimala som var sopor får man inte ens ta med sig. De skall tas omhand via soptunnan på fastigheten. Ingen annanstans. Vi kunde dock dela soptunna och hämtningskostnaden med 3 andra.
Vi hade aldrig tänkt på att anmäla att vi ville ha sopkärl. Vi hade inte koll.
Men var och en fick betala fast sommaravgift.
Den avgiften bekostar att man kan slänga på avfallsanläggningn och i de sorteringslådor som står uppställda.
Ingen straffavgift i den kommunen. Men det finns i andra kommuner, sanktionsavgift.
Anmäl att du vill ha soptunna anser jag. Sommarhämtning är låg kostnad, dela tunna med några andra om det går.
Och ni slipper få problem i framtiden. Även solidariskt mot alla andra som betalar för samhällsservicen, undvika utnyttja utan att betala. Enl. Miljöbalken är det lag på att man skall ha sophämtning.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Jag sover faktiskt utmärkt, trots att jag både rekommenderar TS att låtsas som att det regnar OCH är yrkesverksam inom det för tråden aktuella området.L L Jan skrev:
V varpan1 skrev:
Det finns en liten klick tallriksslickare rörande det mesta och fuskare samt folk som skaffar sig fördelar genom att inte följa lagar. Tiden kommer dem ofta i kapp, på ett eller annat sätt.B Bästerortarn skrev:
Bättre att vara hederlig, anser jag.
Kommungubbarna och damerna har inte så noga reda på fastigheter tror jag.
En kompis köpte på 2000 talet en avstyckad gammal bondgård på landet och där hade Aldrig varit sophämtning.
Folk kliade sig i huvudet och undrade hur de gamla paret hade gjort med avfallet. Eldat?
En kompis köpte på 2000 talet en avstyckad gammal bondgård på landet och där hade Aldrig varit sophämtning.
Folk kliade sig i huvudet och undrade hur de gamla paret hade gjort med avfallet. Eldat?
Med tanke på hur du själv beskriver din ”heder” i din maratontråd om försäljningen och hur du då beskrev din syn på att följa lagar och regler, är det här inlägget inte bara humoristiskt, utan rätt magstarkt.L L Jan skrev:
Jag kan se ett moraliskt problem. Kommunen säljer ingen tjänst utan har ålagts att hantera ett kommunalt sopmonopol av växande komplexitet. Det finansieras av avgifter som i stort inte motsvarar vad den enskilde brukaren kostar utan istället bygger på schabloner och olika politiskt beslutade incitamentsstrukturer för att uppmuntra eller motverka olika typer av beteende avseende avfallet. Då fungerar det ju inte om de som träffas av avgiften inte betalar den. Det blir moraliskt fel att undfly avgift.
Fast som jag ser det har ju inte TS träffats av avgiften. Även om jag inte känner till någon kommun som inte tillämpar tvingande hämtning av hushållsavfall så bygger väl systemet ändå i grund och botten på en ömsesidig frivillighet att begära att tjänsten skall levereras(?) Dvs. det är upp till kommunen om de vill tvinga på TS tjänsten, alternativt TS om han vill få sitt avfall hämtat.Claes Sörmland skrev:
Njae, systemet bygger väl på att om du har en fastighet som omfattas av bestämmelserna så ska du ha hämtning.C cpalm skrev:Fast som jag ser det har ju inte TS träffats av avgiften. Även om jag inte känner till någon kommun som inte tillämpar tvingande hämtning av hushållsavfall så bygger väl systemet ändå i grund och botten på en ömsesidig frivillighet att begära att tjänsten skall levereras(?) Dvs. det är upp till kommunen om de vill tvinga på TS tjänsten, alternativt TS om han vill få sitt avfall hämtat.
”Tvingande” och ”frivillighet” är ju svårt att kombinera.
Jag tänker på den grundläggande ordningen för kommunalt avfall (hushållsavfall) i miljöbalken:tveksamt skrev:
Dvs. parterna har var för sig rätt att begära att tjänsten skall utföras (och betalas av fastighetsägaren).
Men om ingen utnyttjar sin rätt så uppstår ju inte heller några skyldigheter parterna imellan.
Det som du citerar reglerar bara kommunens skyldighet att ombesörja avfallshanteringen. Men den säger inget om avgifterna kommunen har rätt att påföra fastighetsägare.C cpalm skrev:Jag tänker på den grundläggande ordningen för kommunalt avfall (hushållsavfall) i miljöbalken:
[bild]
Dvs. parterna har var för sig rätt att begära att tjänsten skall utföras (och betalas av fastighetsägaren).
Men om ingen utnyttjar sin rätt så uppstår ju inte heller några skyldigheter parterna imellan.
Möjligheten att besluta om en kommunal avfallstaxa finns inte där utan istället i 27 kap. miljöbalken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder