Vi har byggt ett fritidshus som fick definitivt slutbesked strax innan jul. Under knappt ett år innan dess har vi haft ett interimistiskt slutbesked så vi har kunnat nyttja huset.
Under den här tiden har vi inte haft någon sophämtning.
Kommunen har aldrig uppmanat oss att starta någon sophämtning och vi har aldrig anmält någonstans att vi vill ha sophämtning.
Vi vill ju egentligen inte ha någon sophämtning då de få sopor som vi genererar när vi är där följer med hem till vår hus på hemmaplan. Men samtidigt känner jag ju till att sophantering inte är valbart.
Men min fråga är om det är mitt ansvar att anmäla att jag vill ha sophämtning, eller om det är kommunens eget ansvar. Jag har ju trots allt sökt och beviljats bygglov av kommunen och kommunens VA-bolag (som hanterar både vatten, avlopp och sopor) känner till fastigheten eftersom vatten och avlopp är anslutet.
Om kommunen nu har missat mig i hanteringen är jag ju inte intresserad av att anmäla att jag gärna vill betala några tusen om året för en tjänst jag inte behöver så länge det är möjligt. Men samtidigt vill jag ju inte riskera straffavgifter för att jag inte haft sophämtning.
Så vad gäller, riskerar jag straffavgifter om jag inte anmäler?
Huset ligger inom detaljplanerat område och kommunen erbjuder "sommarabonnemang" vilket gör att jag nu under vintern skulle kunna valt bort sophämtning oavsett vilket.
Under den här tiden har vi inte haft någon sophämtning.
Kommunen har aldrig uppmanat oss att starta någon sophämtning och vi har aldrig anmält någonstans att vi vill ha sophämtning.
Vi vill ju egentligen inte ha någon sophämtning då de få sopor som vi genererar när vi är där följer med hem till vår hus på hemmaplan. Men samtidigt känner jag ju till att sophantering inte är valbart.
Men min fråga är om det är mitt ansvar att anmäla att jag vill ha sophämtning, eller om det är kommunens eget ansvar. Jag har ju trots allt sökt och beviljats bygglov av kommunen och kommunens VA-bolag (som hanterar både vatten, avlopp och sopor) känner till fastigheten eftersom vatten och avlopp är anslutet.
Om kommunen nu har missat mig i hanteringen är jag ju inte intresserad av att anmäla att jag gärna vill betala några tusen om året för en tjänst jag inte behöver så länge det är möjligt. Men samtidigt vill jag ju inte riskera straffavgifter för att jag inte haft sophämtning.
Så vad gäller, riskerar jag straffavgifter om jag inte anmäler?
Huset ligger inom detaljplanerat område och kommunen erbjuder "sommarabonnemang" vilket gör att jag nu under vintern skulle kunna valt bort sophämtning oavsett vilket.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Mig veterligen finns inga straffavgifter.
När jag rev mitt hus och byggde nytt slapp jag samfällighetens vägavgift och sophämtningsavgiften.
Men det var -93 och kanske en mer pragmatisk tid.
/W
Mig veterligen finns inga straffavgifter.
När jag rev mitt hus och byggde nytt slapp jag samfällighetens vägavgift och sophämtningsavgiften.
Men det var -93 och kanske en mer pragmatisk tid.
/W
Det kan väl bero på vilken kommun man är i men jag tror inte att du råkar på någon straffavgift.
Jag hade ingen sophämtning i 10+ år på mitt fritidshus. Men när vi drog in kommunalt vatten 2019 så upptäckte de att jag saknade avtal och la på ett på min fastighet helt utan dramatik.
Jag hade ingen sophämtning i 10+ år på mitt fritidshus. Men när vi drog in kommunalt vatten 2019 så upptäckte de att jag saknade avtal och la på ett på min fastighet helt utan dramatik.
Jag har aldrig hört talas om någon kommun som har gett någon form av straffavgift. Du kan väl helt enkelt hävda att du inte visste att det var ett krav?
Om de upptäcker det så kan du ju inte neka sophämtning men de kan ju inte straffa dig retroaktivt. Sitt still i båten och skulle de upptäcka det så får du acceptera en soptunna då.
Om de upptäcker det så kan du ju inte neka sophämtning men de kan ju inte straffa dig retroaktivt. Sitt still i båten och skulle de upptäcka det så får du acceptera en soptunna då.
Sophämtningsavgiften ska väl även täcka ett antal besök på återvinningsstationen, så det är ju inte BARA hämtning av hushållssopor man betalar för - kanske åker man till ÅVC med löv och kvistar och byggavfall även för ett sånt här fritidshus?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 609 inlägg
Straffavgift, nej det har jag aldrig hört talas om.
Däremot så kommer du vara tvungen till att ha hämtning av avfall som flera redan varit inne på. Och ska man vara petig så är det inte tillåtet att göra som du gjort hittills, att själv flytta avfallet från fastigheten och över ev. kommungräns.
I min yrkesroll så blir mitt råd att kontakta kommunen ögona böj för att kicka igång hämtningen. Men privat så ...... låtsas som att det regnar och ta det först om kommunen frågar 😎
Däremot så kommer du vara tvungen till att ha hämtning av avfall som flera redan varit inne på. Och ska man vara petig så är det inte tillåtet att göra som du gjort hittills, att själv flytta avfallet från fastigheten och över ev. kommungräns.
I min yrkesroll så blir mitt råd att kontakta kommunen ögona böj för att kicka igång hämtningen. Men privat så ...... låtsas som att det regnar och ta det först om kommunen frågar 😎
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 609 inlägg
Japp, så är det. Olika kommuner har olika utformning av taxan men en vanlig variant är grundavgift och hämtningsavgift där grundavgiften är samma för alla och ska täcka bl.a. ÅVCB b8q skrev:
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/avfallstransporter-inom-sverige/T tergo skrev:
"Privatpersoner som transporterar sitt eget avfall omfattas inte av bestämmelserna. "
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 609 inlägg
https://www.stockholmvattenochavfal...-avfallshanteringen-for-stockholms-kommun.pdfuseless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, så är det även i den här aktuella kommunen. Men det är först när man betalat avgiften som man får tillgång till ÅVC. Där sitter nämligen en fin läsare som läser av ditt körkort och släpper in dig om du är behörig. Har man t.ex. inte anmält sambons personnummer som kopplat till min fastighet (om hon inte är ägare) kommer hon inte in. Så här finns det definitivt ingen risk att jag lämnar något till återvinning utan att vara behörig.B b8q skrev:
Min tanke också. Var mest orolig över att få någon form av sanktionsavgift surt i efterhand, men det verkar jag inte riskera.V varpan1 skrev: