Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med en tidsgräns för dateringen på konstruktionsritningen var en nyhet för mig. Det kan ju vara något kommunspecifikt hittepå.

Problemet med PBL är att den ger kommunen rätt stor makt att hitta på egna små regler för underlagen som ska in vid t ex bygganmälan eller inför startbesked vid bygglov. Ofta beror nog det på att bygglovsavdelningen vill ha reproducerbara "processer" för sin handläggning för det är bekvämt och då sitter tjänstemännen i internmöten och hittar på en massa specifika egna regler som de tycker är lämpliga.

De kan alltid använda argument för att handläggningen ska vara "rättssäker", "effektiv", "förutsägbar" och inte minst "likabehandla" alla som anmäler. Finns det inte en chef i förvaltningen eller en byggnadsnämndsordförande som håller detta nere så växer det eftersom tjänstemännen har andra prioriteringar än service som passar kommunmedlemmar med mindre resurser.
Hej! Argumenten rättssäkert, effektiv, förutsägbar och likabehandling tycker ju jag snarare låter som argument för mig att skicka in en identisk bygganmälan...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Du skickar ju en ansökan i efterhand för att försöka rätta till ett fel. Luten chans att du skulle få sanktionsavgift om nu inte kommunen är behov av pengar.
Hej! Som du såg i mitt tidigare inlägg känns det ju som att kommunen gör allt för att krångla till det och hitta på anledningar att försvåra... Därför min tveksamhet
 
K Karlsvensson2 skrev:
Hej! Argumenten rättssäkert, effektiv, förutsägbar och likabehandling tycker ju jag snarare låter som argument för mig att skicka in en identisk bygganmälan...
WORD!
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
harry73
Du kan ju skriva att du vid en invändig renovering upptäckte att det finns en ändring i bärande konstruktion med okänd ålder. Och att du undrar hur du ska gå till väga för att rätta till det administrativt.

Kommunen har bevisbördan för åldern av den olagliga åtgärden
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Gammal tråd. Hur gick det? Vad gjorde du?
 
Claes Sörmland
Jag är också nyfiken!

Jag skrev något felaktigt ovan, att man kan göra en anmälan i efterhand, alltså efter att åtgärden har genomförts. Det är inte riktigt. Har man redan genomfört åtgärden utan att anmäla och invänta byggnadsnämndens beslut om startbesked så har tåget gått och det går inte att anmäla och få startbesked i efterhand. Om man inte ljuger för kommunen och lämnar felaktiga uppgifter att man ännu inte har påbörjar åtgärden.

D v s konsekvensen av att man missar en anmälan är huvudsakligen att man riskerar att få betala en byggsanktionsavgift under de närmaste fem åren om någon anmäler så att kommunen öppnar upp ett tillsynsärende. Man kan även få ett rättelseföreläggande att åtgärda det man har genomfört om det ej når PBLs krav, t ex inte uppfyller de tekniskt egenskapskraven.

Notera att rättelseföreläggande kan ställas ut av byggnadsnämnden även för åtgärder som inte kräver anmälan. Om man t ex renoverar köket och separerar spis och vask för mycket så kan t ex kommunen i teorin ställa ut ett rättelseföreläggande att åtgärda kökets brist avseende de tekniska egenskapskravet att de ska ligga nära varandra. D v s den stora skillnaden mellan åtgärder som kräver anmälan och de som inte för det är således risken för byggsanktionsavgift om man missar anmälan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.