Hej!

Har gjort ändring i bärande konstruktion (fackmannamässigt av byggare) men har nu förstått att jag skulle ha gjort en bygganmälan.

Hur går jag till väga? Jag kan ju ordna fram konstruktionsritningar i efterhand (via nån internettjänst) och söka i efterhand och "låtsas" att jag inte gjort något ännu.

Kommer de göra hembesök och avslöja mig? Kommer det behövas en extern kontroll för kontrollplanen (och blir då också avslöjad). Vad göra?

Eget hus ? Somna om. Brf-Lgh kanske läge att köra enligt boken…

Skicka in en anmälan i efterhand så allting finns arkiverat och rätt gjort. Du ska sälja fastigheten/bostaden någon gång.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej! Det är eget hus (radhus). Det enda problemet som jag själv kan se (om det nu inte rasar in vilket inte ska vara fallet enligt byggaren... ) är vid framtida försäljning att ev köpare kan gnälla om det och kräva ersättning i nån form? Alternativet finns ju att nån granne skulle få för sig att anmäla för svartbygge (de har ju sett att jag har haft byggare där) men inte vad jag gjort och man ser ju ingenting på utsidan.

LaszloToth LaszloToth skrev:
Skicka in en anmälan i efterhand så allting finns arkiverat och rätt gjort. Du ska sälja fastigheten/bostaden någon gång.
Ja men om jag gör det kommer de ut och gör någon kontroll? I så fall är jag ju körd...

Claes Sörmland
K Karlsvensson2 skrev:
Ja men om jag gör det kommer de ut och gör någon kontroll? I så fall är jag ju körd...
Troligen inte men man vet aldrig.

Hade en sådan bygganmälan i BRFen nyligen. Stockholms stad svarade med vändande post (typ en arbetsvecka) att startbesked hade getts. Trodde inte byggnadsnämndsbyråkrati kunde vara så effektiv.

Claes Sörmland
K Karlsvensson2 skrev:
Hej! Det är eget hus (radhus). Det enda problemet som jag själv kan se (om det nu inte rasar in vilket inte ska vara fallet enligt byggaren... ) är vid framtida försäljning att ev köpare kan gnälla om det och kräva ersättning i nån form?
Med största sannolikhet inte.

Om du säljer inom fem år från att du gjorde åtgärden så kan det faktum att byggnadsnämnden kan ställa ut en byggsanktionsavgift på dig (eller köparen av radhuset) för att ha påbörjat en åtgärd utan startbesked påverka. Efter det så preskriberas din överträdelse vad gäller möjligheten att ställa ut byggsanktionsavgifter. Sen är frågan ur världen, du har gjort en åtgärd utan att anmäla som du borde ha anmält men that's it.

Det är nog den vanligaste försyndelsen bland villaägarna. Rätt många saker är anmälningspliktiga.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen inte men man vet aldrig.

Hade en sådan bygganmälan i BRFen nyligen. Stockholms stad svarade med vändande post (typ en arbetsvecka) att startbesked hade getts. Trodde inte byggnadsnämndsbyråkrati kunde vara så effektiv.
Tack för svar. Men OM de gör hembesök och ser att det är ordnat. Jag antar att jag kommer få betala nån straffavgift på detta? Hur mycket? Kan jag tvingas att ändra tillbaka som det var tidigare då?

Ett annat alternativ är ju att bara ligga lågt och kommer frågan upp vid försäljning/besvärlig granne så bara säga att det var så när jag flyttade in och neka till allt?

P
K Karlsvensson2 skrev:
Tack för svar. Men OM de gör hembesök och ser att det är ordnat. Jag antar att jag kommer få betala nån straffavgift på detta? Hur mycket? Kan jag tvingas att ändra tillbaka som det var tidigare då?

Ett annat alternativ är ju att bara ligga lågt och kommer frågan upp vid försäljning/besvärlig granne så bara säga att det var så när jag flyttade in och neka till allt?
Brorsan fick hem en gubbe som var och kollade utan att de var hemma (grannen ringde) och de hade börjat innan godkännandet som egentligen var godkänt.
De byggde växthus modell halvstor, Plattan var inga problem, problemet var muren de gjort på plattan.

Ingen avgift, utan åtgärd. Han slog av 2 block och skicka in bild på att de har börjat riva. Helt okej.

Om du ska vara orolig? Njaee.

Claes Sörmland
K Karlsvensson2 skrev:
Ja då får du en byggsanktionsavgift om tillsynen gör sitt jobb vid ett besök.

Byggsanktionsavgiften beräknas enligt reglerna i PBF. Här är relevant beräkningsgrund för att ha påbörjat ändring av bärande del utan startbesked efter anmälan (se överstrykning):

Dokument med text om beräkning av byggsanktionsavgift enligt PBF med specifika prissatser för olika byggnadstyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Karlsvensson2 skrev:
Japp.

Ja då får du en byggsanktionsavgift om tillsynen gör sitt jobb vid ett besök.

Byggsanktionsavgiften beräknas enligt reglerna i PBF. Här är relevant beräkningsgrund för att ha påbörjat ändring av bärande del utan startbesked efter anmälan (se överstrykning):

[bild]

Japp.
Tack för alla svar! Som ni förstår vill jag inte ta det med kommunen för risk att outa mig.

Okej. Men om jag räknar hela arean på huset dvs 100kvm så får jag det till knappt ett halvt prisbasbelopp dvs 25 000kr. Var ju bättre än jag hade tänkt mig. Tänkte betydligt mer än så... Kan det även bli så att jag måste återställa till ursprunglig konstruktion?

Och till alternativ två där. Vad finns det för möjligheter att bli avslöjad där? Antar att beviskravet ligger på kommunen?

Claes Sörmland
K Karlsvensson2 skrev:
Okej. Men om jag räknar hela arean på huset dvs 100kvm så får jag det till knappt ett halvt prisbasbelopp dvs 25 000kr. Var ju bättre än jag hade tänkt mig. Tänkte betydligt mer än så... Kan det även bli så att jag måste återställa till ursprunglig konstruktion?
Nej, det är inte troligt för det gäller inte en bygglovspliktig åtgärd. Kan du med beräkning/konstruktionsritning från sakkunnig person visa att det inte finns bärighetsproblem så kan kommunen inte göra mycket annat än att bevilja startbesked för anmälan i efterhand.

K Karlsvensson2 skrev:
Och till alternativ två där. Vad finns det för möjligheter att bli avslöjad där? Antar att beviskravet ligger på kommunen?
Kommunens tjänstemän gör en rimlighetsbedömning och sen tar de frågan till politikerna i nämnden. De beslutar om byggsanktionsavgift. Håller du inte med så överklagar du beslutet.

K Karlsvensson2 skrev:
Du skickar ju en ansökan i efterhand för att försöka rätta till ett fel. Luten chans att du skulle få sanktionsavgift om nu inte kommunen är behov av pengar.

Nej, det är inte troligt för det gäller inte en bygglovspliktig åtgärd. Kan du med beräkning/konstruktionsritning från sakkunnig person visa att det inte finns bärighetsproblem så kan kommunen inte göra mycket annat än att bevilja startbesked för anmälan i efterhand.

Kommunens tjänstemän gör en rimlighetsbedömning och sen tar de frågan till politikerna i nämnden. De beslutar om byggsanktionsavgift. Håller du inte med så överklagar du beslutet.
Hej! Vill ju göra rätt för mig men blir samtidigt less på kommunen. Har en helt identisk bygganmälan +kontrollplan från en granne (är byggt på samma sätt) som jag tänkte skicka in. Denna är dock cirka 5 år gammal. Pratade med kommunen som säger att konstruktionsritningar max får vara 6 månader gamla... Men liksom. Är ju exakt samma förändring, exakt liknande hus. Ska jag behöva betala en konstruktör för att sätta en stämpel på det?? Tänkte enklast var att hänvisa till redan godkänd bygganmälan men nej så enkelt kan det tydligen inte vara.

Claes Sörmland
K Karlsvensson2 skrev:
Hej! Vill ju göra rätt för mig men blir samtidigt less på kommunen. Har en helt identisk bygganmälan +kontrollplan från en granne (är byggt på samma sätt) som jag tänkte skicka in. Denna är dock cirka 5 år gammal. Pratade med kommunen som säger att konstruktionsritningar max får vara 6 månader gamla... Men liksom. Är ju exakt samma förändring, exakt liknande hus. Ska jag behöva betala en konstruktör för att sätta en stämpel på det?? Tänkte enklast var att hänvisa till redan godkänd bygganmälan men nej så enkelt kan det tydligen inte vara.
Det där med en tidsgräns för dateringen på konstruktionsritningen var en nyhet för mig. Det kan ju vara något kommunspecifikt hittepå.

Problemet med PBL är att den ger kommunen rätt stor makt att hitta på egna små regler för underlagen som ska in vid t ex bygganmälan eller inför startbesked vid bygglov. Ofta beror nog det på att bygglovsavdelningen vill ha reproducerbara "processer" för sin handläggning för det är bekvämt och då sitter tjänstemännen i internmöten och hittar på en massa specifika egna regler som de tycker är lämpliga.

De kan alltid använda argument för att handläggningen ska vara "rättssäker", "effektiv", "förutsägbar" och inte minst "likabehandla" alla som anmäler. Finns det inte en chef i förvaltningen eller en byggnadsnämndsordförande som håller detta nere så växer det eftersom tjänstemännen har andra prioriteringar än service som passar kommunmedlemmar med mindre resurser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.