har de kontrollerat flödesvakten? Fattar inte varför man ska ha en flödesvakt på varma sidan i en värmepump, bara ytterligare ett problem, på kalla sidan kan jag förstå det. 175 kvm, då borde inte vp vara för stor, är alla termostater borttagna? om inte, börja där, ta bort, eller öppna alla fullt.

DonPablo R134a skrev:
har de kontrollerat flödesvakten? Fattar inte varför man ska ha en flödesvakt på varma sidan i en värmepump, bara ytterligare ett problem, på kalla sidan kan jag förstå det. 175 kvm, då borde inte vp vara för stor, är alla termostater borttagna? om inte, börja där, ta bort, eller öppna alla fullt.
Hur vet du att VP inte är för stor? Finns ingen angivelse av effekten. Bara att det är en Daikin.
Och med endast tre vattenradiatorer på sovrum på övervåningen och golvvärme på hela nedervåningen.

S
Men på vilket sätt skulle en för stor vp i förhållande till effektbehov i huset ge flödes larm? Det skulle snarare resultera i många start och stopp. Termostater däremot som stryper ger flödeslarm.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Tack för alla svar, här finns mycket kunskap! Vi har lite nya uppslag till frågor :-)

Det jag nog egentligen frågade efter var just vilka påtryckningsmedel man kan använda för att få till en lösning men förstår att jag nog uttryckt mig lite knasigt i min iver att ge en bakgrund.
Behöver skapa någon slags förberedelse om vilka rättigheter/skyldigheter vi resp firman har i detta för att inte förekommas i den diskussion som måste till... hur vi nu skall få till den...

Har de kontrollerat flödesvakten, den larmar på flödesproblem, jag skulle börja med att öppna alla termostater, på såväl golvvärme och radiatorer, sen cirkulationspump, funkar den, skulle jag kolla flödesvakten.
Har man för stor vp, så stannar och startar den ofta, har du flödesproblem på varma sidan, då löser den på högtryck, om den nu inte larmar på flöde, som Daikin gör. Vilket den äöven gör om flödesvakten är felaktig, bara en onödig felkälla.

Som vanligt gäller konsumenttjänstlagen, som då säger att företaget som utför arbetet ska ha rätt kompetens, utföra arbetet på ett professionellt sätt, ta vara på dina intresse och råda/avråda från saker som ej är till nytta för dig samt informera och samråda med dig om det tillkommer tilläggsarbete.

Funkar inte grejorna så får du reklamera tjänsten och hålla inne del av betalning eller kräva prisavdrag

• Gilla
Daniel Siljeving och 3 till
  • Laddar…
Golvvärme och radiatorer jobbar på två olika temperaturområde. Att öppna alla strypningar brukar generera i att det blir för varmt med golvvärmen och för kallt med befintliga radiatorer (små).
En volymtank kan hjälpa till med flödesproblemet. Men utan att sätta in större raddar uppe kvarstår temperatur problemet. Att få till en bra driftsekonomi kräver en så låg tilloppstemp som möjligt.

• Gilla
dalahästen
  • Laddar…
Om du ska släppa in klåparna igen för att installera en tank. Se till att den är kopplad som arbetstank med extern cirkulationspump. Min 300 l vill du ha.
Låt dem inte plåstra med någon liten volymtank.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K kest skrev:
Men utan att sätta in större raddar uppe kvarstår temperatur problemet.
Nja. I TS fall är ju radiatorerna helt avstängda på övervåningen. Så även vid kyla räcker nog elementen till.

Staffan

Grundproblemet är, som @etompau är inne på, att det är installationsfirmans och installatörens jobb att veta hur man dimensionerar, installerar och justerar in en värmepumpsanläggning. I det här fallet känns det som att man har applicerat en enkel standardlösning utan att ta tillräcklig hänsyn till förutsättningarna på plats, och när det blir problem måste man vända sig till tillverkaren för ett så 'enkelt' fel som för litet flöde och för litet värmeavgivande system.

• Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Vi har samma bekymmer och har haft det ute hos kunder med. Rörmokare vet inte vad de installerar känns det som. Vi löste det genom att bad alltid är öppet i sin slinga. Efter det inga felkoder.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Daikin har en idiotisk lösning med en flödesvakt som ska säkerställa att det är tillräckligt flöde i systemet vilket är bra i och för sig. Däremot får det av någon anledning inte vara något flöde när värmepumpen står still. Har man då en golvvärmeshunt med egen pump så måste den pumpen också stanna när kompressorn inte går.
Om problemet däremot är för liten volym i systemet kan det hjälpa att plocka av några termostater så att man ökar cirkulationen. Värmekurvan ska vara så låg som möjligt utan att det blir för kallt.
En annan lösning är en arbetstank som föreslagits

R Rodkulla skrev:
Det var väl just att inte behöva kunna detta som gjorde att vi valde helentrepenad... Men kanske måste vi lära oss det :(

Pannan är en Daikin och huset är 175kvm, golvvärme nere och radiatorer uppe max två radiatorer till finns det plats för, vi har redan tre.
Felkoden när pannan stänger av är "Vattenflödesproblem".
Wow, vi har precis samma problem. Nyinstallerad panna. Tog en större modell för att ta upp till 260kvm eller vad försäljaren sa. Modellen skulle passa våra behov perfekt och där var inga problem med att installera den mot vårt gamla system från sent 60-tal.

Jag har hållit inne med betalningen för att få dem manade att fixa problemet.

Beställde också helenprenad som ni gjorde.

Nu har vi en kille hemma som bytt några vred. För dem var det problem med enligt honom.

Cirk.pumpen går till 5-6 liter minuten och sen så larmar den med flödesproblem.

Jag fick först lufta alla element i två dagar. Sen kom de och bytte någon givare.

För mig så verkar inte deras pump klara mitt system. Men ska ge dem en chans att rätta till problemen.

GoC GoC skrev:
Enda lösningen för att du långsiktigt skall få ett bra fungerande system är en arbetstank, som är det dom vill installera. Tre vattenradiatorer och golvvärme är nästan dömt att misslyckas. Värmepumpen har ingen vattenvolym att jobba mot. Jag förutsätter att du har termostatventilerna fullt öppna på övervåningen.
Men en seriös firma borde ha konstaterat att du behöver den arbetstanken dom föreslår. Så vill du ha ett bra fungerande ekonomiskt värmesystem så bör du få den tanken installerad, och så klart utan kostnad.
Håller med dig där. Det är egentligen två olika typer av uppvärmningssystem här.
Golvvärme är ju lågtempererad, och radiatorer vill/behöver ha högre temp.

Kommer väl knappast hjälpa med en tank för att öka volymen om flödet i huset är för lågt? Med en arbetstank skulle det väl funka men grundproblemet är nog dåligt flöde i huset vilket ur cop värde vore bättre att kolla/injustera än köra mot en arbetstank?
Nu har jag ingen koll på just din pump men min pump vill ha ett delta t på 7-8 grader,, jag har därför injusterat till just det delta t och alla ventiler är fullt öppna förutom sovrun

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.