S
Å Åke Lysell skrev:
En utjämningstank finns allt mellan 100 och 500 liter. Behöver inte sitta bredvid värmepumpen, men blir en billigare installation. Med en tank kommer vp att hålla längre, behöver inte starta och stoppa så ofta.Man kan dela upp volymen på två tankar för att kanske hitta plats. Men det blir dyrare än en större tank. Lycka till.
När det skall införskaffas sånahär system i befintliga hus så måste man läsa på och tänka efter/före själv också.
Om värmepumpen ger mer energi än vad som behövs för stunden blir det antingen för varmt eller så måste den stå en stund.
Inga maskiner mår bra av att stoppa och starta ideligen. Jämför exvis med ett relä. Det klarar kanske 50000 växlingar. Det finns varvtalsreglerade system. De kan ju funka om dimensioneringen är vettig, men är effekten för stor måste den ändå slå ifrån.
meningen med radiatorer är ju att kunna styra rumstemperatur individuellt i olik rum dvs alla måste inte stå öppna. Det kan hända att all är stängda.

för att nu värmepumpen i såna fall skall kunna gå rimliga pass i på-läge så har man en vattentank (ackumulatortank) som tank ta upp energin. Man får ett lokalt energilager- jämför bilbatteri. om nu tankvolym, pumpeffekt Och behov balanserar får man ett bra system som har bra balans mellan pauser och drifttid.
Men som sagt man behöver fundera lite själv och ta sig tid att fråga installatören hur de tänker innan man skriver på.
Jag hör varningsklockor när någon säger ”det ordnar vi-inga problem!”
Jag har en 9kW pump mot stor tank. På sommaren står den still flera dar i sträck. Varma dagar kan jag råka ut för att högtryckgivaren löser ut. Som i år har det hänt 3ggr. De övriga 12-15 åren mycket sällan.

mvh

S
Detta föll bort:
Sensmoralen är ungefär att som påläst har man bättre förhandlingsläge, men man måste ta sig det besväret.
Läs och begrunda alla uppslag i dessa Inlägg.
Jag tycker ni skall ha tank, några hundra liter-helst i ett kärl, välisolerad-värmer i lokalen. Be om en riktig Skriftlig förklaring till installation och inställningar. Blir det bra kanske montören slutat när Hen behövs nästa gång.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
R Rodkulla skrev:
Vi anlitade en firma för en helentrepenad att installera bergvärme. De frågade oss om vi ville ha den dyrare eller billigare pannan där vi valde den dyrare. Det enda förbehållet som fanns var om ledningarna som ledde in i huset var i fel vinkel då skulle offerten inte kunna hållas.

Allt gick fint och bergvärmen installerades i mars. Vi betalade räkningen. Kort därefter så upptäckte vi att pannan slog av sig och vi hörde av oss till firman. De skulle skicka en kille att göra inställningar, inget konstigt tyckte vi.
Killen kom och fixade lite och nu trodde vi allt var frid och fröjd.

Men pannan fortsatte att stänga av sig och vi kontaktade firman upprepade gånger. De skulle höra av sig till tillverkaren då pannan verkade ha problem med vårt system; vi har radiatorer uppe och golvvärme nere så att det blir då två system som går in i pannan.
Vi fick beskedet att vårt system var för litet och därför stängde pannan av sig. Men de skulle prata med tillverkaren igen.

Nu (typ ett halvår senare) har de dock kommit fram till att vårt system är för litet för pannan och vill installera någon slags behållare i tvättstugan, den skulle uppta typ ett väggskåp i storlek något vi inte har plats för då tvättstugan är liten nog.
Detta nekade vi till och tyckte att de borde byta ut pannan till en som var anpassad efter våra behov (vilka varit desamma under hela tiden vi haft kontakt) eller så fick de installera och bekosta installation av utbyggnad av radiatorer uppe.
De har nu svarat att de kan stå för installation av en radiator uppe. vi har svarat med att vi behöver träffas för att komma överens om HUR denna installation skall ske. Vi har nämligen inte renoverat färdigt ovanvåningen och just nu har vi inte råd att göra det.
Skall installationen göras bra misstänker jag att golven behöver brytas upp och detta stör ju givetvis vår plan i renoveringen.

Det drar ut väldigt mycket på tiden och pannan stänger av sig i stort sett varje dag vid olika tidpunkter men oftast under natten.
De är väldigt långsamma att höra av sig och vi börjar ledsna! Känns som att vi snart behöver "börja bråka" för vi tycker ju att de borde ha vetat hela tiden vad för utrustning vårt system och hus krävde och inte komma med det nu... Eller?

Vilka påtryckningsmetoder kan vi använda för att få detta gjort bra och som passar vårt hus?
Vi har haft liknande problem med vår luft/vatten värmepump (Nibe). Vi har golvvärme på bottenvåningen och förberett anslutning för radiatorer på vinden (Ej inkopplat). Vi hade en totalentrepenad med en byggare som anlitade en rörläggare men problemet var att rörläggaren inte hade så mycket kunskap om värmepumpar. Han lämnade anläggningen utan att justera in den - 6 st golvvärmeslingor plus den ej inkopplade radiatorkretsen. Vi fattade inte detta från början så vi tog in en auktoriserad Nibe-firma. Då visade det sig att ackumulatortanken visade 0 bar, slingorna var inte injusterade och anläggningen var inte anmäld till Nibe d.v.s. vi missade den 3-åriga garantin plus möjligheten att teckna trygghetsförsäkringen. Vid ett försök att justera in slingorna så började värmepumpen att lösa ut - d.v.s. resultatet blev att det blev för mycket strypning av flödet. Nu har vi själva öppnat slingorna fullt och anläggningen fungerar, dock blir det dålig uppvärmning i slingorna som ligger längst bort.

L Lane skrev:
vi har problem med att pumpen larmar denna årstid pga "högtryck löst". De sa det skulle lösa sig med fler element (vi byggde ut och hade inte konverterat hela äldre delen vid installation) men det har det inte gjort. Känner flera med nya hus där pumpen också krånglar nu (och på våren) när den bara ska jobba lite på natten här i Göteborg. Det är dock ett litet problem och vi har bara accepterat att det löser sig när det behövs värme hela dygnet.
Som info kan jag nämna. Jag har också haft problem med att "högtrycket löst" framför allt vid väderomslag. Först var det vid installation och då åtgärdades det med lite kontaktspray, sedan har den löst max någon gång om året men i våras 7 år senare började problemet igen. Jag var framme och lirkade lite på kontakten igen och sedan har det funkat. Håller tummarna framöver.

J JanneJoh56 skrev:
Nu har vi själva öppnat slingorna fullt och anläggningen fungerar, dock blir det dålig uppvärmning i slingorna som ligger längst bort.
Ni får väl strypa de närmsta/kortaste slingorna?

T toyboy skrev:
Sluta ge råd när ni inte har hundra koll. En arbetstank är aldrig fel men 300 liter blir överdrivet då bvp är en inverterstyrd maskin och kan anpassa sig efterbehovet räcker 100 liter gott och väl. Dessutom är frågan om den ska användas som arbetstank eller volymtank. Det kan vara flertalet orsaker men som sagt den kan jobba med så lite som 20 liter.
Vad får dig tro att jag inte har koll? Finns ju inga nackdelar med arbetstank på 300 liter oavsett om pumpen är frekvensstyrd eller ej.

Verkar vara du som inte har så bra koll. Hur ska volym hjälpa om det är ett flödes problem menar du?

B
R Rodkulla skrev:
Tack för alla svar, här finns mycket kunskap! Vi har lite nya uppslag till frågor :)

Det jag nog egentligen frågade efter var just vilka påtryckningsmedel man kan använda för att få till en lösning men förstår att jag nog uttryckt mig lite knasigt i min iver att ge en bakgrund.
Behöver skapa någon slags förberedelse om vilka rättigheter/skyldigheter vi resp firman har i detta för att inte förekommas i den diskussion som måste till... hur vi nu skall få till den...
Mycket går lösa genom justering, ni måste få tlll flödet. Men en tank som bara pumpen jobbar mot sen en separat cirk pump till huset. Annan inställning på pumpen men kommer fungera mycket bättre.

• Gilla
SNf och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni får väl strypa de närmsta/kortaste slingorna?
Vi provade det och då löste värmepumpen ut.

V Värmeinjusterare skrev:
Nej det är inte nödvändigt, volymtanken är bara för att öka volynem
Det var så jag menade,inte helt solklart kanske

Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad får dig tro att jag inte har koll? Finns ju inga nackdelar med arbetstank på 300 liter oavsett om pumpen är frekvensstyrd eller ej.

Verkar vara du som inte har så bra koll. Hur ska volym hjälpa om det är ett flödes problem menar du?
Ja man kan som jag skrev tidigare köpa värdens största volymtank som finns, kan se skitballt ut men kommer ju inte lösa problemet är även lite skeptiskt till forum medlemmar som anser sig vara jätteexperter och klanka ner på andra som försöker hjälpa, däremot måste man ju kommentera när man ser nån enligt en själv skriva lite felaktiga tips även om inte alltid man själv har helt rätt1

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag är inte kunnig på bergvärme även om jag installerat ett helt system med tre golvslingor och fjorton element fördelat i två hus.

Jag har en IVT 512 (12 kW) i ett hus på 145 kvm. Jag har ingen tank och systemet har gått problemfritt i ett år. Jag förstår inte varför man behöver en tank för ett hus på 175 kvm.

Vad jag kan förstå har vi dess fakta:
  • Pumpen slår ifrån med felkoden "Vattenflödesproblem"
  • Det påstås vare en frekvensstyrd pump, mao kan den reglera effekten och fungerar inte som gamla pumpar som bara var på eller av.
  • Golvvärme på nedre våningen
  • Tre element på övre våningen.
Som någon skrev längre upp så förstår inte heller jag vad en stor tank skulle tillföra. Om en modern bergvärmepump som är tänkt att sitta i en villa inte klarar av 175 kvm utan att bli överhettad utan en extra tank är något fel i min värld. Sådana pumpar säljs inte till vanliga villor. Trådskaparen har inte heller plats för en sådan. Teorin att pumpen ska värma tankens vatten och därmed bara behöver gå ibland låter som en lösning för en överdimensionerad gammal pump som bara har till eller från. Här ska det vara en modern frekvensstyrd pump som kan avge en bråkdel av maxeffekten.

Men åter till problemet, vattenflödesproblem...

Ni har tre element
  • Som sagts tidigare, bort med termostaten och se till att ventilen öppnar. Piggen kommer ut.
  • Hur är elementen kopplade, ligger de parallellt eller i serie med varandra? Se till att de ligger parallellt för att få ett ökat flöde
  • Hur gammalt är huset, är det nya element eller något gammalt?
Golvvärme
  • Är det en jätteslinga för hela våningsplanet eller ett antal slingor som ligger parallellt? Samma här, ligger de i serie får ni dåligt flöde.
  • Hur styrs dessa golvvärmeslingor? Finns det en fördelningsramp? Är den öppen eller är slingorna strypta? Det finns två justeringar, en justerar flödet och en manuell eller elektronisk temostatstyrning. Finns det rumstermostat som styr golvvärmen? Om de anser att rummet är varmt och stänger av slingan samtidigt som värmepumpen går så finns det ingenstans för vattnet att cirkulera.
En anläggning ska ha så många värmeslingor och element parallellt kopplade som möjligt för att kunna ge ett stort långsamt flöde.

Termostat på element och golvvärmeslingor ska bara användas i undantagsfall. Husets temperatur ska styras av värmepumpens logik, inte ute i huset av enskilda termostat. Är det för varmt, ska värmekurvan justeras eller önskad temperatur sänkas!

Jag har termostat i vardagsrummet som står på kanske 27-28 grader, de finns för att man inte ska få bastu när man myseldar i kakelugnen.

Jag har även ett termostat på golvvärmen i sovrummet som står på en lägre temperatur än övriga huset. Därmed stängs värmen av om det blir för varmt, men inte annars.

Övriga element och golv har inga termostat och golven har ett flöde injusterat i fördelningsrampen.

Mina fjorton element ligger alla parallellt fördelat i fyra grupper som i sin tur ligger parallellt och golven har var sin position i fördelningsrampen. Golven har en egen pump och shunt för att golven inte ska bli för varma.

Allt handlar om att få till stora flöden, men låga tryck. Hur ser det ut hos er?

• Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
99% av svaren handlar om diverse tekniska lösningar TS själv ska göra för att eventuellt lösa problemen. Varför inte läsa första inlägget i tråden och svara på frågan?

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Glömde en detalj, element har ofta en strypning som används för att balansera flödet mellan dem. Jag har dem öppna, kan de strypa flödet för mycket?

Jonas Persson
useless useless skrev:
99% av svaren handlar om diverse tekniska lösningar TS själv ska göra för att eventuellt lösa problemen. Varför inte läsa första inlägget i tråden och svara på frågan?
Glömde det viktigaste, rådfråga någon kunnig som kan titta på installationen. Jag vill bara påvisa att det finns mycket som kan orsaka felet och det behöver inte vara en för stor pump eller behov av ett stort kärl.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S Sotared skrev:
Som info kan jag nämna. Jag har också haft problem med att "högtrycket löst" framför allt vid väderomslag. Först var det vid installation och då åtgärdades det med lite kontaktspray, sedan har den löst max någon gång om året men i våras 7 år senare började problemet igen. Jag var framme och lirkade lite på kontakten igen och sedan har det funkat. Håller tummarna framöver.
jätteintressant, vi har haft felet sen installation men då sa de att det var för få element. Alla termostater står på max. Kan du beskriva kontakten, var den sitter. Gärna en bild om man får önska :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.