Vi bor i hus med tomt som lutar. Vi har en urgrävd, l-stödsupprättrad parkeringsplats som rymmer våra två bilar men ingen naturlig plats att ställa ytterligare bilar när vi får besök.
Kommunen äger markremsan mellan vår fastighet och den allmänna vägen och är planlagd allmän plats, natur och får därför inte bebyggas.
Jag har nu varit i kontakt med ägaren till grannfastigheten; det är en avstyckad bit mark/tomt som närmst kan beskrivas som vildvuxen skog, och fått muntlig tillåtelse av den åldrade kvinna som äger marken och hennes två vuxna söner att upprätta en enklare parkeringsplats i utkanten av hennes tomt. Det är gräs i lätt lutning. Jag tänker att man tar dit 2-3 lastbilslass 0-32 makadam och paddar & vattnar ned det.
Min fråga är bara om det är något mer jag behöver tänka på? Bryr sig kommunen om parkeringsplatsen upprättas på privat tomt? De äger väl vägen och någon meter utanför den för underhåll? Behöver vägföreningen godkänna?
Rött visar nuvarande parkeringsplats. Orange där vi ämnar upprätta parkering på grannfastighet.
Kommunen äger markremsan mellan vår fastighet och den allmänna vägen och är planlagd allmän plats, natur och får därför inte bebyggas.
Jag har nu varit i kontakt med ägaren till grannfastigheten; det är en avstyckad bit mark/tomt som närmst kan beskrivas som vildvuxen skog, och fått muntlig tillåtelse av den åldrade kvinna som äger marken och hennes två vuxna söner att upprätta en enklare parkeringsplats i utkanten av hennes tomt. Det är gräs i lätt lutning. Jag tänker att man tar dit 2-3 lastbilslass 0-32 makadam och paddar & vattnar ned det.
Min fråga är bara om det är något mer jag behöver tänka på? Bryr sig kommunen om parkeringsplatsen upprättas på privat tomt? De äger väl vägen och någon meter utanför den för underhåll? Behöver vägföreningen godkänna?
Rött visar nuvarande parkeringsplats. Orange där vi ämnar upprätta parkering på grannfastighet.
Redigerat:
Om det är den första och enda parkeringsplatsen på grannfastigheten kan du inrätta en parkeringsplats på upp tioll 50 kvm utan bygglov. Om det redan finns en parkeringsplats på grannfastigheten så krävs bygglov för en extra parkeringsplats. Samma om du vill inrätta en parkeringsplats som är över 50 kvm.
Om det bara är för bruk vid enstaka tillfällen så är det ju ingen parkering, bara en grusad plats för trädgårdsredskap typ gräsklippare, skottkärror mm. Man får ju tillfälligt ställa bilen i trädgården. Viktigast är väl att det sköts snyggt och att man inte har några rabiata grannar som gillar att göra livet surt för sin omgivning.
Klicka här för att svara