D Daniel 109 skrev:
Ris används väl bara för att hålla en väg i skogen körbar under avverkning. Det är inget jag skulle använda i en väg som ska hålla länge. När det bryts ner blir det ju ännu värre. Jag skulle visserligen inte gräva ner plast häller. Bara fyllt på med sten eller grus beroende på förutsättningar.
Ris fungerar alldeles utmärkt om det alltid står under vatten, men man måste verkligen försäkra sig om att det alltid står under vatten.

Gamla delar av Göteborg är byggda på granrisbäddar och detta fungerade alldeles utmärkt fram till modern byggteknik med dränering började användas invid, då började helt plötsligt de gamla husen luta.

Jag uppfattar det inte som att vägkroppen ligger under grundvattennivå. Särskilt inte de ytskit som det tycks handla om här.

D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattar det inte som att vägkroppen ligger under grundvattennivå. Särskilt inte de ytskit som det tycks handla om här.
Håller helt med, ville bara nyansera svaret en aning.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ris fungerar alldeles utmärkt om det alltid står under vatten, men man måste verkligen försäkra sig om att det alltid står under vatten.

Gamla delar av Göteborg är byggda på granrisbäddar och detta fungerade alldeles utmärkt fram till modern byggteknik med dränering började användas invid, då började helt plötsligt de gamla husen luta.
Dumheter det är väl ingen som lägger det på en väg som är till hus och sommarstugor där människor och husdjur går..

Ja det har använts byggtekniskt men då ska det omslutas av lera eller vatten annars ruttnar det fort.. men det som framförallt har använts i Göteborg i dom delar där det är lera är träpålar…

F fribygg skrev:
Och har man inte tillgång till det på ön kan även småsten och gamla takpannor användas under det nya gruset eftersom det handlar om en billig uppfart.
Akta dig för tegelpannor blir som knivar och skär sönder däck om man har otur

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
Vill man snåla med material kan man ju alltid gräva upp två spår och fylla..

G Greger_08 skrev:
Vill man snåla med material kan man ju alltid gräva upp två spår och fylla..
Det räcker att fylla i de befintliga spåren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men det verkar vara en ö med färja till då det är bilspår. Går det så är det bättre med stenkross som man kan ta med sig med släpkärra..
Men om det inte går så får man nöja sig med det du beskriver..
Nu finns det förvisso öar utan varesej bro eller vägfärjeförbindelser, men som ändå har biltrafik på ön.

..Inte för att jag vet om det stämmer på TS ö, men det finns sådana öar.

Redigerat:
GlennB GlennB skrev:
Nu finns det förvisso öar utan varesej bro eller vägfärjeförbindelser, men som ändå har biltrafik på ön.

..Inte för att jag vet om det stämmer på TS ö, men det finns sådana öar.
De brukar ha isvägar dock.

Jag brukar packa stenar i spåren när jag snålreparerar vägar. De binder gyttjan och ger litet bärighet och då räcker det med ett tunnare gruslager. Helst använder jag 0-65 grus för det är billigt och har bra bärighet. Men det är tungskyfflat som bara den. Bäst går det med "breidgräfto" som jag tror kallas flåhacka i stora delar av Sverige.

Skall man lägga ris under vägen så skall det ligga djupt nere under grundvattenytan. När man till exempel bygger en vägbank på lågbudget över en myr börjar man ofta med ris och massaved i botten. De trycks ned av vägbankens tyngd och konserveras under vatten. Fast en sådan vägbank slutar aldrig att sjunka så man får fylla på emellanåt. Efter ungefär 100-150 år minskar sjunkhastigheten märkbart men sjunkningen slutar först när bottnen är nådd och allt mjukt material undanpressat och det tar många århundraden.

Att snålreparera vägar med granris i hjulspåren är väldigt vanligt men resultatet är att riset ruttnar och blandas med gyttjan som blir värre än någonsin. Det kallas dumsnålhet.

Redigerat:
Den typen av reparationer brukar utföras av skotarförare under avverkningar. Akutreparationer av vägar som utföraren inte bryt sig om det håller mer än en vecka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.